Hey,
Ik lees net in het praktijk boek dit:
Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig
voorzien zijn van twee rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat
en één voor de begeleider).
Wat bedoelen ze hier juist mee?
Mvg
Jesse
Spiegels
en wat bedoelen deze dingen ook juist?
Prisma's zijn wel toegelaten.
Bij het nakijken van de banden slijtage, moet je de wielen draaien. Mag ik dan de motor starten om mijn banden te kunnen draaien? Want servo stuur moet je de motor laten draaien voor dat die pomp of iets begint te werken. Of gaat het ook goed zonder de motor te starten?
Prisma's zijn wel toegelaten.
Bij het nakijken van de banden slijtage, moet je de wielen draaien. Mag ik dan de motor starten om mijn banden te kunnen draaien? Want servo stuur moet je de motor laten draaien voor dat die pomp of iets begint te werken. Of gaat het ook goed zonder de motor te starten?
Re: Spiegels
Op een voertuig van waarin je niet achteruit kan kijken met een binnen in het voertuig geplaatste achteruitkijkspiegel, moet er voor de begeleider een tweede buitenspiegel langs rechts aangebracht zijn.roopx schreef: Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van twee rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider).
Prisma's zijn optische vlakken - pakweg 10x10 tot 25x25 cm groot - die ergens tegen de achterruit bevestigd worden, en de lichtstralen zo afbuigen dat je in het prisma de achterkant / achterbumper van de wagen kan zien.roopx schreef:en wat bedoelen deze dingen ook juist?
Prisma's zijn wel toegelaten.
Eens je er aan went, is dat handig bij het parkeren.
Voor de komst van parkeersensoren waren die dingen populairder dan nu ...
Dat staat in het boek uitgelegd.Mag ik dan de motor starten om mijn banden te kunnen draaien? Want servo stuur moet je de motor laten draaien voor dat die pomp of iets begint te werken. Of gaat het ook goed zonder de motor te starten?
Soms gebeurt het wel tijdens het praktijkexamen dat de examinator (om tijd te winnen) duidelijk zegt: "Je hoeft voor mij de banden niet naar buiten te draaien". In dat geval moet je het ook niet doen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Het zijn ook dingen die je op je linkerbuitenspiegel plakt om de dode hoek uit te schakelen.Prisma's zijn optische vlakken - pakweg 10x10 tot 25x25 cm groot - die ergens tegen de achterruit bevestigd worden, en de lichtstralen zo afbuigen dat je in het prisma de achterkant / achterbumper van de wagen kan zien.
De modernere wagens hebben dit zelfs in hun buitenspiegel ingebouwd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Als je een servostuur hebt, begin er dan niet aan om het stuurwiel te verdraaien zonder de motor gestart te hebben. Het is zowel voor jou als voor de auto een marteling.roopx schreef:Bij het nakijken van de banden slijtage, moet je de wielen draaien. Mag ik dan de motor starten om mijn banden te kunnen draaien? Want servo stuur moet je de motor laten draaien voor dat die pomp of iets begint te werken. Of gaat het ook goed zonder de motor te starten?
Start de motor, en verplaats de auto een klein beetje (enkele tientallen centimeters volstaan), terwijl je het stuurwiel naar zijn uiterst linkse of rechtse aanslag verdraait. Leg aan de examinator uit waarom je dit doet: "Het is niet goed het stuurwiel te verdraaien terwijl de auto ter plekke blijft."
Nog nooit gezien eigenlijk. (Op welke modellen vindt je dat ?)Benny Stinkens schreef:Het zijn ook dingen die je op je linkerbuitenspiegel plakt om de dode hoek uit te schakelen.Prisma's
De modernere wagens hebben dit zelfs in hun buitenspiegel ingebouwd.
Wel dat er wat bolling zit op de buitenkanten van de spiegels om de kijkhoek van de spiegel te vergroten.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Die dingen die je kunt plakken liggen bv in de auto 5 en zijn letterlijk kleine prisma's.
De modellen (merken) die ze ingebouwd hebben zijn verschillend.
Je ziet bij sommige wagens in de buitenspiegel een stippellijn lopen
(als de spiegel zuiver is moet je nog goed kijken om het te zien en bij een vuile spiegel valt het helemaal niet op) is dus ingewerkt in het glas.
We hebben leswagens gehad Renauld Clio die hadden het, bij Opel heb ik het ook al gezien en veel Fords hebben het ook. (daar heb ik er al genoeg van ingebouwd)
Eigenlijk klopt het dus wel wat je zegt het is meer een verandering van kijkhoek dan een prisma (behalve die dingen die je er dus kunt opplakken)
De modellen (merken) die ze ingebouwd hebben zijn verschillend.
Je ziet bij sommige wagens in de buitenspiegel een stippellijn lopen
(als de spiegel zuiver is moet je nog goed kijken om het te zien en bij een vuile spiegel valt het helemaal niet op) is dus ingewerkt in het glas.
We hebben leswagens gehad Renauld Clio die hadden het, bij Opel heb ik het ook al gezien en veel Fords hebben het ook. (daar heb ik er al genoeg van ingebouwd)
Eigenlijk klopt het dus wel wat je zegt het is meer een verandering van kijkhoek dan een prisma (behalve die dingen die je er dus kunt opplakken)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.