rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
lawrence11

rijbewijs A

Bericht door lawrence11 »

Beste

Tijdje terug heb ik mijn theorie van de moto(25Kw) behaald en ben dan ook meteen 6 uur lessen gaan volgen. Op het examencentrum heb ik een papier gekregen dat ik na mijn 6 uur heb moeten laten invullen op de rijschool. Ik ben met het papier nog niet naar het gemeente huis gegaan voor mijn verlopig rijbewijs te halen. Mijn vraag was nu hoe lang kan ik hier mee wachten om mijn voorlopig rijbewijs te gaan halen? Blijft dit ook 3 jaar geldig net als mijn theorie of niet?

Mvg.

Lawrence
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

lawrence11 schreef: Tijdje terug heb ik mijn theorie van de moto(25Kw) behaald en ben dan ook meteen 6 uur lessen gaan volgen. Op het examencentrum heb ik een papier gekregen dat ik na mijn 6 uur heb moeten laten invullen op de rijschool. Ik ben met het papier nog niet naar het gemeente huis gegaan voor mijn verlopig rijbewijs te halen. Mijn vraag was nu hoe lang kan ik hier mee wachten om mijn voorlopig rijbewijs te gaan halen? Blijft dit ook 3 jaar geldig net als mijn theorie of niet?
De rijlessen blijven 3 jaar geldig :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=afd4#art16

Artikel 16

De gevolgde lesuren in een rijschool worden in aanmerking genomen worden gedurende een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de datum waarop met de lessen werd begonnen.


Ik zou er wel niet zo lang mee wachten, tegen dan ben je alle raadgevingen van de instructeur weer vergeten.


Het voorlopige rijbewijs A zelf is maar één jaar geldig, en niet vernieuwbaar.
Dat ga je dus beter niet halen als je een tijdlang (winter bvb) niet kan / wil oefenen.
Laurence 11

.

Bericht door Laurence 11 »

Bedankt!
Jeff
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2008, 19:20

Bericht door Jeff »

Wat moet je doen als je rijbewijs A verlopen is? Theorie opnieuw doen? Opnieuw lessen volgen?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als je binnen de drie jaar na het slagen voor de theorie geen definitief rijbewijs hebt, opnieuw beginnen met theorie leren en theorie-examen afleggen.

En blij zijn dat je in belgië woont, want hier is de theorie 3 jaar geldig.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jeff schreef:Wat moet je doen als je rijbewijs A verlopen is? Theorie opnieuw doen? Opnieuw lessen volgen?
Vervallen voorlopig rijbewijs A :?:

3 jaar wachten om weer een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen krijgen, ofwel uitsluitend met de rijschool leren rijden (ipv alleen op weg te mogen)


Het contrast met het voorlopig rijbewijs B (jarenlang rondrijden zonder examen) kon niet groter zijn.
Jeff
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2008, 19:20

Bericht door Jeff »

Ik bedoelde inderdaad voorlopig rijbewijs A :wink: .

Het voorlopig rijbewijs A is 12 maanden geldig,
maar als de theorie 3 jaar geldig is,
wat moet men dan doen als het voorlopig rijbewijs A vervallen is?
Opnieuw theorie doen? maar deze is toch 3 jaar geldig? :? of moet men opnieuw theorie doen na die 3 jaar?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zoals Inzuma schreef:
3 jaar wachten om weer een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen krijgen, ofwel uitsluitend met de rijschool leren rijden (ipv alleen op weg te mogen)
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jeff schreef: Opnieuw theorie doen? maar deze is toch 3 jaar geldig? :? of moet men opnieuw theorie doen na die 3 jaar?
Je theorie is drie jaar geldig.
Je kan pas een nieuw voorlopig rijbewijs (niet-B) krijgen vanaf 3 jaar NA het verlopen van de geldigheid van het vorige voorlopige rijbewijs van dezelfde categorie.
Je theorie-examen is dan al minstens 4 jaar oud ...


Waarom de voorwaarden voor andere voorlopige rijbewijzen zo streng zijn, en die voor rijbewijs B zo laks, dat moet je Landuyt vragen ...
Plaats reactie