altijd als deze auto voorbije geparkeerde auto's reed zette hij zijn linkerpinker op(mooi, zo moet het); maar alvorens terug op de rechterrijstrook te gaan rijden zette hij steeds zijn rechterpinker op. dit laatste lijkt me compleet overbodig en had het eigenlijk nog nooit iemand zien doen, maar aangezien het een wagen van de gerenomeerde autorijschool mercator was vraag ik het toch maar even na.
ik moet trouwens mijn examen in haasrode doen, als ik in leuven rond rij, moet ik dan wanner ik fietster voorbij rijd mijn pinker uitsteken? want het rijd daar nu echt wel vol vol vol me fietster da ge uwe pinker bijna mot late aanstaan dus vraag ik het toch nog even na!
mij pa zijn redenering is: als je twijfelt of ge uw pinkr moet gebruike, is het beter dat je hem gebruikt, van ne keer uwe pinker teveel uit te steke gaan ze nix zegge, van ne keer te weinig u pinker uit te steken wel! dit lijkt me wel de juiste redenering. maar toch wil ik niet teveel pinken!
alvast bedankt
Ik reed eens achter een auto van de autorijschool en ...
Re: Ik reed eens achter een auto van de autorijschool en ...
Gevaarlijk om zo te gaan redeneren.milfhunter schreef:... en had het eigenlijk nog nooit iemand zien doen
Er zijn wel meer zaken die veel chauffeurs niet correct doen...
Art 13 geeft goed weer wat er verlangd wordt van een bestuurder :
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
En in rechtspraak :
Art. 13 Wegverkeersreglement legt het gebruik van de richtingslichten niet enkel bij het uitvoeren van een manoeuvre of richtingverandering op, maar ook bij een zijdelingse verplaatsing, zelfs indien deze niet belangrijk is.
(Brussel, 06-01-1999)
Om een fietser op dezelfde rijbaan in te halen moet je bijna 2m opzij.
(1m verplichte zijdelingse afstand + 0,75m breedte fietser )
Dat is zelfs geen "onbelangrijke" zijdelingse verplaatsing meer, maar 2/3de van een gebruikelijke rijstrook ...
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
En in rechtspraak :
Art. 13 Wegverkeersreglement legt het gebruik van de richtingslichten niet enkel bij het uitvoeren van een manoeuvre of richtingverandering op, maar ook bij een zijdelingse verplaatsing, zelfs indien deze niet belangrijk is.
(Brussel, 06-01-1999)
Om een fietser op dezelfde rijbaan in te halen moet je bijna 2m opzij.
(1m verplichte zijdelingse afstand + 0,75m breedte fietser )
Dat is zelfs geen "onbelangrijke" zijdelingse verplaatsing meer, maar 2/3de van een gebruikelijke rijstrook ...
Mijn rij-instructeur zei altijd dat als je een bewegend voertuig (dus een wagen die rijdt) inhaalt je de linkerrichtingwijzer moet aanzetten als je inhaalt en ook je rechterrichtingaanwijzer om weer naar rechts te gaan. Dat is niet meer dan normaal natuurlijk.
Maar als je een geparkeerde auto of een vast obstakel moet voorbijrijden je enkel je linkerrichtingwijzer moet aanzetten en daarna DUS NIET de rechterrichtingaanwijzer?
Dit klopt dus niet?
Maar als je een geparkeerde auto of een vast obstakel moet voorbijrijden je enkel je linkerrichtingwijzer moet aanzetten en daarna DUS NIET de rechterrichtingaanwijzer?
Dit klopt dus niet?
Ja. Dat is ook een beweging die een zijdelingse verplaatsing vereist.Anonymous schreef:DUS concreet...
als ge een fietser, een stilstaande auto, noem maar op voorbijrijdt moet je STEEDS terug je rechterpinker opzetten om eens je er voorbij bent???
Niet te lang pinken echter, andere bestuurders zouden kunnen denken dat je wil afslaan of rechts stoppen.