keren in een straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
an

keren in een straat

Bericht door an »

hallo,

kan iemand mij wat meer duidelijkheid brengen ivm wat je best doet mbt voorrang geven bij het keren in een straat? Ik weet dat je een manoeuvre aan het uitvoeren bent en dus geen voorrang hebt, maar wat doe je nu het beste op het examen?

Bvb. Je keert in 3 bewegingen zoals in deze animatie van de rijprof.
Je oorspronkelijke richting noem ik richting 1, de tegenovergestelde richting noem ik richting 2.

Voor de eerste beweging uit voeren geef je uiteraard voorrang aan chauffeurs uit zowel richting 1 als 2. Als dan de rijbaan vrij is begin je met de eerste beweging.
-Net voor je aan beweging 2 begint komt er iemand uit richting 1. Die laat je eerst passeren neem ik aan? Wat doe je als er iemand uit richting 2 komt? Wacht je af om te zien of die stopt of je langs de achterkant van je auto wil voorbijgaan, of probeer je gewoon zo vlug mogelijk uit die zijn weg te zijn en ga je dus direct door met beweging 2?
-Net voor je beweging 3 begint komt er iemand uit richting 2, die laat je ook weer eerst passeren neem ik aan? En wat dan hier weer met iemand die uit richting 1 komt?

Zijn er eigenlijk richtlijnen wat betreft de breedte van die "smalle straat"? (minimum breedte?)

Alvast bedankt!
An
an

Bericht door an »

Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste An,

Het principe is dat je niet alleen vóór je een maneuver gaat uitvoeren, maar ook tijdens de uitvoering ervan voorrang moet geven aan alle andere weggebruikers.

Stel bijvoorbeeld dat er 5 meter achter jou een voetganger op het trottoir staat en jij wil 10 meter achteruitrijden. Op het ogenblik dat jij al 1 meter achteruitgereden bent, begint die voetganger de rijbaan over te steken. Dan mag je niet zeggen: "Maat, ik was mijn maneuver al begonnen; ik maak het af, en als je niet oplet, rijd ik jou omver." Neen, je moet dan je maneuver even onderbreken om voorrang te verlenen aan die voetganger.

Zo ook bij het keren: als er tijdens het uitvoeren van dat maneuver een voertuig opdaagt dat je niet kon zien bij het begin van het maneuver, moet je je maneuver zodanig onderbreken dat je de bestuurder van dat voertuig voorrang kunt verlenen.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat die bestuurder stopt en jou teken doet dat je mag verder doen, en dat hij dan, van zodra je verder doet, doorrijdt en jou aanrijdt met de strijdkreet "Ja, rammen maar, jongens!".

Goede visuele communicatie is hierbij belangrijk. Twijfel je of vertrouw je de andere weggebruiker niet, neem dan het zekere voor het onzekere, en wacht tot hij zijn weg vervolgd heeft.

Bij mijn weten is er geen minimum breedte van de rijbaan waar je moet keren bepaald. Er is voorgeschreven dat je het voertuig moet kunnen keren met zo weinig mogelijk bewegingen; dat aantal zal afhangen van de breedte van de rijbaan en van het voertuig. Uiteraard zal de examinator je niet het onmogelijke vragen: je zult niet met een doorsnee personenwagen moeten keren op een rijbaan van 3 meter breed.
Plaats reactie