Vader kan kind juiste rijtechniek niet leren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mike
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2007, 16:07

Bericht door mike »

Ik vind wel dat de rijlessen veel te duur zijn.Ze zouden niet alleen maar voor bepaalde mensen korting geven(opleidingcheques), ook voor normale mensen. Trouwens heeft men een paar weken geleden op het nieuws gezegd, dat er zelfs in een rijschool niet altijd het juiste techniek wordt aangeleerd.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mike schreef:Trouwens heeft men een paar weken geleden op het nieuws gezegd, dat er zelfs in een rijschool niet altijd het juiste techniek wordt aangeleerd.
Geef toe Mike, dat zal dan toch wel een uitzondering zijn. Of zou het kunnen dat een leerling die fouten maakte het op de instructeur stak?
mike
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2007, 16:07

Bericht door mike »

Geef toe Mike, dat zal dan toch wel een uitzondering zijn. Of zou het kunnen dat een leerling die fouten maakte het op de instructeur stak?
Wat bedoel je daarmee?Ik denk wel dat het algemeen bedoeld is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Hoe frequent er slecht aangeleerd wordt op de rijschool weet ik persoonlijk niet. Ik heb echter al wel chauffeurs gezien van de hun rijbewijs met de rijschool hebben gehaald die een bedenkelijke rijtechniek bezaten.

Concreet gaat het hier om iemand die een totaal verkeerde schakeltechniek had geleerd. Deze juffrouw schakelde puur op toerental. Bovendien wou zij onder de 90 km/u niet in 5de versnelling rijden. Zij was heel consequent in haar schakelgedrag, dus ik heb het grootste vermoeden dat dit haar zo werd aangeleerd.
Een andere persoon had een zeer slechte stuurtechniek.

Zoals ik al zei, dit zijn 2 voorbeelden uit mijn kennissenkring. Het enige bewijs dat ik aandraag is dat de rijscholen fouten maken. Hoeveel dat zou zeker eens onderzocht moeten worden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

JC schreef:
Zoals ik al zei, dit zijn 2 voorbeelden uit mijn kennissenkring. Het enige bewijs dat ik aandraag is dat de rijscholen fouten maken. Hoeveel dat zou zeker eens onderzocht moeten worden.
Je enige bewijs is nog thans niet veel waard mijn beste.
Ik heb al honderden mensen opgeleerd volgens de juiste methode en dan gingen ze 3 maanden alleen rijden en kwamen dan terug voor hun 2 uren voor het examen.

Als je dan weet dat je iemand op 18 uren perfect leert rijden en na 3 maanden dezelfde leerling terug krijgt en die er niets meer van bakt zou ik me eerder afvragen waar (en vooral met wie) die persoon in die 3 maanden gereden heeft.

Ik ga nu niet beweren dat rijscholen geen fouten maken maar zo simpel als het hier gesteld wordt is het niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

JC schreef:dus ik heb het grootste vermoeden dat dit haar zo werd aangeleerd.
Is het louter een vermoeden of heeft die juffrouw waarover jij schrijft expleciet gezegd: "ze hebben mij dat zo aangeleerd"?


Er zijn jongeren die de theorie via onze site leren. Van die jongeren zijn er sommigen die nadien wel eens een PV krijgen voor overdreven snelheid.

Je kan dan ook zeggen: "Ik heb een vermoeden dat gratisrijbewijsonline de snelheidsregels verkeerd aanleerd". Maar het kan ook zijn dat die jongeren de regels niet navolgen die zij aangeleerd hebben gekregen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

eugeen schreef: Is het louter een vermoeden of heeft die juffrouw waarover jij schrijft expleciet gezegd: "ze hebben mij dat zo aangeleerd"?
Ze heeft mij dit expliciet gezegd.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Benny Stinkens schreef:
Je enige bewijs is nog thans niet veel waard mijn beste.
Ik heb al honderden mensen opgeleerd volgens de juiste methode en dan gingen ze 3 maanden alleen rijden en kwamen dan terug voor hun 2 uren voor het examen.

Als je dan weet dat je iemand op 18 uren perfect leert rijden en na 3 maanden dezelfde leerling terug krijgt en die er niets meer van bakt zou ik me eerder afvragen waar (en vooral met wie) die persoon in die 3 maanden gereden heeft.

Ik ga nu niet beweren dat rijscholen geen fouten maken maar zo simpel als het hier gesteld wordt is het niet.
Zoals ik al stelde is de enige waarde van mijn voorbeelden dat het voorkomt dat de rijscholen technieken verkeerd aanleren. Hoeveel dit werkelijk is zou een studie kunnen uitwijzen.

Je punt dat mensen snel iets verleren kan ik enkel maar onderschrijven. Of dit nu komt omdat iemand anders de gewoonten van de rijschool eruit haalt is een andere vraag. Veel jongeren zullen gewoon slordig rijden en zeer snel ontstaan slechte gewoontes.
Net daarom denk ik dat het niet slecht zou zijn om regelmatig een rijexamen af te leggen om je rijbewijs te verlengen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

JC schreef:
Je punt dat mensen snel iets verleren kan ik enkel maar onderschrijven. Of dit nu komt omdat iemand anders de gewoonten van de rijschool eruit haalt is een andere vraag. Veel jongeren zullen gewoon slordig rijden en zeer snel ontstaan slechte gewoontes.
Beide zijn waar ik heb al leerlingen gehad die verklaarden dat ze van pa niet zo mochten rijden omdat hun BMW (blik met wielen) er niet tegen kon :roll:
Net daarom denk ik dat het niet slecht zou zijn om regelmatig een rijexamen af te leggen om je rijbewijs te verlengen.
De nagel op de kop maar dat krijg je in België niet verkocht :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Johan

Bericht door Johan »

Ik doe nu 20 uren praktijkles met een rijschool en ik kan jullie garanderen dat geen enkele chauffeur dit zo goed kan uitleggen als een instructeur van de rijschool !
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Johan,

In welke rijschool volg je les?
Gast

Bericht door Gast »

mja maar sommige dingen hangt toch ook zelf van de student af. bij ons thuis (ik en mijn 2 broers) hebben we allemaal vrije begeleiding gehad. en ik vind dat ons ma dat heel erg goed gedaan heeft. alles goed uitgelegd ivm parkeren, voorang van rechts,...
nu ik ben er door met vrije begeleiding, mijn broers niet, mijn ene broer zelfs niet (in die tijd nog) op de manouvres,... hij heeft het nog verschillende keren moeten doen met de rijschool zelf! nuja inzicht op de baan hangt volgens mij ook een beetje af van jezelf hoor,...
nu mijn moraal van het verhaal: je begeleider mag je het nog zo goed uitleggen als de student nie wil luisteren gaat het niet,... dat zie je aan mijn broer die 3 keer nodig had om door zijn manouvres te raken en mijn andere broer daar direct door was,...
ik vind het systeem van vandaag de dag zeer goed, er is controle ingebouwd dat je na 2 pogingen 6 uur rijschool moet nemen,...
die dat er nu doorgeraken met vrije begeleiding zijn toch ook bekwaam gevonden om te rijden e. en daarbij vroeger moest men geen examen afleggen en er zijn verschillende die nu heel goed rijden. (mijn ouders, een goede huisvriend die zijn studenten er allemaal direct door geloodsd heeft,...) je mag niet iedereen met iedereen vergelijken !! sommige ouders kunnen het niet goed aanleren, maar denk dat er wel genoeg zijn die dit beseffen en dan naar de rijschool sturen
Plaats reactie