Remmen en terugschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Remmen en terugschakelen

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik heb van mijn vader geleerd als je wil vertragen, dan druk je eerst de koppelingspedaal in, dan de rempedaal ingedrukt houden en ten slotte veranderen naar een lagere stand naargelange je vertraagde snelheid. Zodat je motor niet blokkeert. Zelfs wanneer ik rijd op stand 4, 5, of 6 moet ik eerst de koppelingspedaal indrukken en dan rest doen als gewoonte.
Wat ik niet snap: op het forum wordt er vermeld dat je altijd de rempedaal moet indrukken en vervolgens je koppelingspedaal.

Wat ik doe zoals mijn vader is dat nu eigenlijk verkeerd? Nee, toch?

Bij het vertragen van 50 km/u naar 30 km/u dan is het van stand 4 naar stand 2 of 3?
Volgens mijn vader is het bij 30 km/u stand 3
Maar stand 2 is toch wanneer je tussen de 20 en 40 km/u rijdt, dus is het stand 2 toch?
ik heb geleerd uit een theorieboek dat de standen zo in mekaar zit
stand 1: 0 - 2O km/u
stand 2: 20 - 40 km/u
stand 3: 40 - 60 km/u
stand 4: 60 - 80 km/u
stand 5: 80 - 100 km/u
stand 6: 100 - 120 km/u


Kan iemand mij dat uitleggen. Ik snap het niet zo goed?
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Re: Remmen en terugschakelen

Bericht door klasina »

Anonymous schreef: Wat ik niet snap: op het forum wordt er vermeld dat je altijd de rempedaal moet indrukken en vervolgens je koppelingspedaal.
Als je vertraagt en terugschakelt áltijd je rempedaal indrukken bedoel je dus? Ik doe dat niet, lijkt me ook niet nodig. Kun je eens zeggen waar dat wordt gezegd..? Wil eens lezen waar je het precies over hebt :)
Gast

Bericht door Gast »

Gast schreef:k heb van mijn vader geleerd als je wil vertragen, dan druk je eerst de koppelingspedaal in, dan de rempedaal ingedrukt houden en ten slotte veranderen naar een lagere stand naargelange je vertraagde snelheid. Zodat je motor niet blokkeert. Zelfs wanneer ik rijd op stand 4, 5, of 6 moet ik eerst de koppelingspedaal indrukken en dan rest doen als gewoonte.
Wat ik niet snap: op het forum wordt er vermeld dat je altijd de rempedaal moet indrukken en vervolgens je koppelingspedaal.
Als je eerst je koppelingspedaal indrukt, waardoor de motor ontkoppeld wordt van de aandrijfwielen, dan gebruik je alvast de remkracht van de motor bij losgelaten gaspedaal niet.

Laat dus eerst de motor zijn remwerking uitoefenen door het gaspedaal te laten opkomen. En rem zo nodig bij met het rempedaal.

Heb je tijd en afstand genoeg, schakel dan terug zodra het motortoerental gezakt is tot ongeveer 1.200 toeren per minuut. Naarmate je aldus een lagere versnelling inschakelt, zal de wagen sterker op de motor remmen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb van mijn vader geleerd als je wil vertragen, dan druk je eerst de koppelingspedaal in, dan de rempedaal ingedrukt houden en ten slotte veranderen naar een lagere stand naargelange je vertraagde snelheid. Zodat je motor niet blokkeert. Zelfs wanneer ik rijd op stand 4, 5, of 6 moet ik eerst de koppelingspedaal indrukken en dan rest doen als gewoonte.
Wat ik niet snap: op het forum wordt er vermeld dat je altijd de rempedaal moet indrukken en vervolgens je koppelingspedaal.
Beste gast,

Gratis Rijbewijs Online heeft samen met 145 rijscholen een onderzoek gedaan naar wat begeleiders foutief aanleren. Het foutief remmen staat op nr. 1.

- Wil je gewoon afremmen, dan moet het ontkoppelingspedaal niet ingedrukt worden.
- Rem je in die mate af, zodat je ook naar een lagere versnelling moet gaan dan:
. eerst rempedaal indrukken.
. rijd je voldoende traag dat er moet geschakeld worden dan het ontkoppelingspedaal indrukken en naar een lagere versnelling schakelen.
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Hey Eugeen, zijn de uitslagen van dat onderzoek ergens terug te vinden?
Ben daar wel eens benieuwd naar!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ze zullen vermoedelijk maandag bekend gemaakt worden.
Gast

Bericht door Gast »

klasina schreef:Hey Eugeen, zijn de uitslagen van dat onderzoek ergens terug te vinden?
Ben daar wel eens benieuwd naar!
Ja, ik ook. En dan wel liefst met vermelding van de antwoorden per rijschool.
eugeen schreef:Ze zullen vermoedelijk maandag bekend gemaakt worden.
"Vermoedelijk"... vreemd! We kijken uit naar maandag!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Onderzoek

- In september 2007 deed Gratis Rijbewijs Online in samenwerking met 145 Vlaamse rijscholen een onderzoek naar wat jongeren die met een begeleider leren rijden, meestal foutief aangeleerd krijgen.


De top vijf

1. Totaal verkeerde remtechniek. (100% van de antwoorden)
- In eerste instantie tijdens het remmen wordt de koppeling bij 9/10 leerlingen die thuis leren rijden ingedrukt alvorens te remmen i.p.v. op het einde van het remtraject.
- In tweede instantie wordt de koppeling te pas en te onpas ingedrukt, o.a. bij het nemen van bochten.

2. Schakeltechniek is onvoldoende gekend.
- Bij een foutief toerental schakelen.
- Te pas en te onpas schakelen.
- Verkeerd gebruik van de motorrem.

3. Voorrangsregels.
- Ontbrekende kennis van de naderingstechniek van kruispunten, verkeerslichten en van oversteekplaatsen van voetgangers en (brom)fietsers.
- Negeren van stopverplichting aan een stopbord.
- Voorrang van rechts.

4. Richtingsveranderingen
1. Foutief of niet gebruiken van de richtingsaanwijzer.
2. Foutief voorsorteren en foutieve opstelling aan een kruispunt.
3. Te vroeg insturen bij links afslaan.
4. Niet aangepaste (lees te hoge) snelheid.
5. Vergeten kijken in de spiegels en geen rekening houden met de dode hoek.

5. Nonchalant rijden
1. Verkeerde kijktechniek.
- Voor sommige jongeren zijn spiegels een overbodige luxe.
- Verkeerd inschatten van afstanden gecombineerd met snelheid.
2. Onvoldoende rekening houden met andere (zwakke) weggebruikers.
3. Niet letten op de verkeersborden.
4. Verkeerde zithouding en vasthouden van het stuur.
5. Te weinig of geen inzicht in het verkeer.

Ook punten, zoals 'zuinig rijden', 'defensief rijden', of 'hoffelijk rijgedrag', waaraan men tijdens het praktijkexamen misschien wat minder aandacht zal schenken, lijken voor jonge bestuurders een ver-van-mijn-bedshow.

Daarnaast was een algemene reactie dat instructeurs de indruk hebben dat jongeren de wegcode onvoldoende kennen. Belangrijke regels die ze tijdens het afleggen van het theorie-examen nog kenden, zijn intussen vervaagd of al vergeten. Ook een correcte interpretatie van wat de theorie zegt en de toepassing in de praktijk is vaak ver zoek.
Plaats reactie