pechstrookaanschuiven op een afrit
pechstrookaanschuiven op een afrit
In de theorievraag staat: De bestuurder van de blauwe auto wil de eerstvolgende afrit nemen, maar er is file op de rijstroken.
Hij mag NIET over de pechstrook naar de afrit rijden.
Dit is heel logisch, maar stel dat je op je rijexamen in volgende gelijkaardige situatie komt: er is file op de afrit (bijvoorbeeld op het klaverblad in Lummen komt dit nog al eens voor) en er staat al een hele rij volk op de pechstrook aan te schuiven... Op de gewone rijstroken gaat het verkeer sneller vooruit. Als je verder rijdt tot aan de afrit en alle auto's op de pechstrook voorbijsteekt, kan het zijn dat ze je er niet direct tussen laten en dan hou je het verkeer op jouw rijstrook op.
Wat moet je in deze situatie doen? De rest volgen en toch op de pechstrook aanschuiven? Of verder rijden en het risico lopen dat ze je er niet tussen laten om de afrit te nemen?
Hij mag NIET over de pechstrook naar de afrit rijden.
Dit is heel logisch, maar stel dat je op je rijexamen in volgende gelijkaardige situatie komt: er is file op de afrit (bijvoorbeeld op het klaverblad in Lummen komt dit nog al eens voor) en er staat al een hele rij volk op de pechstrook aan te schuiven... Op de gewone rijstroken gaat het verkeer sneller vooruit. Als je verder rijdt tot aan de afrit en alle auto's op de pechstrook voorbijsteekt, kan het zijn dat ze je er niet direct tussen laten en dan hou je het verkeer op jouw rijstrook op.
Wat moet je in deze situatie doen? De rest volgen en toch op de pechstrook aanschuiven? Of verder rijden en het risico lopen dat ze je er niet tussen laten om de afrit te nemen?
In augustus heb ik enkele weken dagelijks het traject Brugge - Sint-Niklaas afgelegd met de auto.
Bijna elke avond kwam ik die situatie zoals hier beschreven tegen aan de afrit Aalter.
Een lange rij voertuigen die op de pechstrook reeds stonden aan te schuiven.
Ik moest er zelf niet af, maar ik denk niet dat ik op de pechstrook zou rijden in zo'n geval.
En zeker niet doen tijdens een rijexamen dus
Bijna elke avond kwam ik die situatie zoals hier beschreven tegen aan de afrit Aalter.
Een lange rij voertuigen die op de pechstrook reeds stonden aan te schuiven.
Ik moest er zelf niet af, maar ik denk niet dat ik op de pechstrook zou rijden in zo'n geval.
En zeker niet doen tijdens een rijexamen dus
Dit is geen domme vraag en helaas (sorry eugeen) een regelmatig en blijvend probleem in België.
Ik heb dat 1 keer een tijdje geweten in Frankrijk maar daar was het binnen de kortste keren opgelost.
In België daarentegen blijft dat maar aanslepen, onder andere nu tijdelijk aan het klaverblad in Lummen.
Vroeger ook aan afrit 17 nabij Leuven was ook een doorn in het oog van vele bestuurders waar ook bijna niet anders kon dan op de (smalle) pechstrook te rijden. Nu hebben ze die simpelweg afgesloten.
Zoals hierboven reeds aangehaald in Aalter is het regelmatig te doen maar ook Beernem, Oostkamp enzo zijn veel te korte afritten met slecht
vlottende kruispunten op het einde waar regelmatig eens op de pechstrook diend aangeschoven te worden.
Verder op de A17, uitrit Waregem en De Pinte. Ook dagelijkse kost daar tijdens de spits.
E313: Ook meerdere afritten die veel te kort zijn met op het einde kruispunten die geen vlot verkeer toelaten en vaak ook aanleiding geven tot ongevallen.
Dit zijn gevallen van overmacht waar de overheid blijkbaar niet in staat is iets aan te verhelpen.
Het enige dat je kan doen op die plaatsen is hopen dat er geen ongevallen van komen en wanneer je met je examen bezig bent op wat begrip rekenen van de examinator wanneer je net zoals de meeste anderen netjes in de rij aanschuift op de pechstrook.
Ik heb dat 1 keer een tijdje geweten in Frankrijk maar daar was het binnen de kortste keren opgelost.
In België daarentegen blijft dat maar aanslepen, onder andere nu tijdelijk aan het klaverblad in Lummen.
Vroeger ook aan afrit 17 nabij Leuven was ook een doorn in het oog van vele bestuurders waar ook bijna niet anders kon dan op de (smalle) pechstrook te rijden. Nu hebben ze die simpelweg afgesloten.
Zoals hierboven reeds aangehaald in Aalter is het regelmatig te doen maar ook Beernem, Oostkamp enzo zijn veel te korte afritten met slecht
vlottende kruispunten op het einde waar regelmatig eens op de pechstrook diend aangeschoven te worden.
Verder op de A17, uitrit Waregem en De Pinte. Ook dagelijkse kost daar tijdens de spits.
E313: Ook meerdere afritten die veel te kort zijn met op het einde kruispunten die geen vlot verkeer toelaten en vaak ook aanleiding geven tot ongevallen.
Dit zijn gevallen van overmacht waar de overheid blijkbaar niet in staat is iets aan te verhelpen.
Het enige dat je kan doen op die plaatsen is hopen dat er geen ongevallen van komen en wanneer je met je examen bezig bent op wat begrip rekenen van de examinator wanneer je net zoals de meeste anderen netjes in de rij aanschuift op de pechstrook.
Als ik het dus goed begrijp rij je dan beter door en neem je de volgende uitrit om via de andere kant van da autosnelweg terug te keren en dan de afrit in de andere richting te nemen.eugeen schreef:Maar die examinator zal zeggen: heb begrip voor mij, maar ik mag dit niet goed rekenen.wat begrip rekenen van de examinator wanneer je net zoals de meeste anderen netjes in de rij aanschuift op de pechstrook.
Dus zeker tijdens het examen NIET doen.
Doorrijden tot de afrit om daar halsbrekende toeren uit te halen lijkt me helemaal geen optie.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
bibi585 schreef
Je gaat gewoon even negeren wat de examinator van je vraagt
Als hij zegt die afrit er af dan is het die afrit eraf en nog wel volgens de regels.
@ sas
Onze gast heeft het wel op een onbeleefde mannier geschreven maar hij heeft gelijk als hij schrijft dat je er niet komt.
1) omdat ik de route's ginder ken en er nog nooit ben geweest (op een examen)
2) omdat de examinators zelf maar al te goed weten wat daar gaande is ze automatisch deze plek gaan vermijden.
Voor de rest is het zo:
Doen wat de examinator van je vraagt en volgens de regels
Dit zou ik ook niet doen.Als ik het dus goed begrijp rij je dan beter door en neem je de volgende uitrit om via de andere kant van da autosnelweg terug te keren en dan de afrit in de andere richting te nemen.
Doorrijden tot de afrit om daar halsbrekende toeren uit te halen lijkt me helemaal geen optie.
Je gaat gewoon even negeren wat de examinator van je vraagt
Als hij zegt die afrit er af dan is het die afrit eraf en nog wel volgens de regels.
@ sas
Onze gast heeft het wel op een onbeleefde mannier geschreven maar hij heeft gelijk als hij schrijft dat je er niet komt.
1) omdat ik de route's ginder ken en er nog nooit ben geweest (op een examen)
2) omdat de examinators zelf maar al te goed weten wat daar gaande is ze automatisch deze plek gaan vermijden.
Voor de rest is het zo:
Doen wat de examinator van je vraagt en volgens de regels
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
@bibi585
Stel de examinator heeft gezegd dat je rechtsaf moet slaan en je staat verkeerd voorgesorteerd op de rijstrook om linksaf te slaan.
Wat ga je dan doen???
Even het verkeerslicht negeren en toch maar rechtsaf slaan of een toerke om maken?
Stel dat er wegens werken een bord 'verboden toegang' staat in een straat. Wat ga je dan doen? Toch maar even verder rijden, want zo spaar je een hele wegomlegging uit of een toerke om maken.
Op een site die door jongeren gebruikt wordt als voorbereiding voor het theorie- of praktijkexamen mag je nooit de raad geven om de verkeersregels te overtreden. Zeker niet tijdens het examen wanneer een examinator achter hen zit om te controleren of ze de regels kennen.
Als ik het dus goed begrijp rij je dan beter door en neem je de volgende uitrit om via de andere kant van da autosnelweg terug te keren en dan de afrit in de andere richting te nemen.
Doorrijden tot de afrit om daar halsbrekende toeren uit te halen lijkt me helemaal geen optie.
Stel de examinator heeft gezegd dat je rechtsaf moet slaan en je staat verkeerd voorgesorteerd op de rijstrook om linksaf te slaan.
Wat ga je dan doen???
Even het verkeerslicht negeren en toch maar rechtsaf slaan of een toerke om maken?
Stel dat er wegens werken een bord 'verboden toegang' staat in een straat. Wat ga je dan doen? Toch maar even verder rijden, want zo spaar je een hele wegomlegging uit of een toerke om maken.
Op een site die door jongeren gebruikt wordt als voorbereiding voor het theorie- of praktijkexamen mag je nooit de raad geven om de verkeersregels te overtreden. Zeker niet tijdens het examen wanneer een examinator achter hen zit om te controleren of ze de regels kennen.
Doen alsof je het verkeerd begrepen of niet gehoord hebt zou niet lukken zeker?Benny Stinkens schreef:Je gaat gewoon even negeren wat de examinator van je vraagt
Als hij zegt die afrit er af dan is het die afrit eraf en nog wel volgens de regels.
Dit lijkt me ook het meeste geloofwaardige die zich kan voordoen.Benny Stinkens schreef:1) omdat ik de route's ginder ken en er nog nooit ben geweest (op een examen)
2) omdat de examinators zelf maar al te goed weten wat daar gaande is ze automatisch deze plek gaan vermijden.
Mijn stelling hier was wanneer het zich wel zou voordoen en je in zo'n situatie verzeild geraakt (wat wel degelijk mogelijk is in België).
Ik denk niet dat een examinator, die z'n job naar behoren uitvoerdt, zal zeggen "hier slaan we rechtsaf" wanneer je reeds op het linkerrijvak aan de verkeerslichten voorgesorteerd staat.eugeen schreef: Stel de examinator heeft gezegd dat je rechtsaf moet slaan en je staat verkeerd voorgesorteerd op de rijstrook om linksaf te slaan.
Wat ga je dan doen???
Even het verkeerslicht negeren en toch maar rechtsaf slaan of een toerke om maken?
Die zal automatisch wel z'n route aanpassen in zo'n geval.
Kamikaze-allures zal die wel niet hebben.
Hier ben je vooraf reeds in de fout gegaan door links voor te sorteren wanneer de examinator niks gezegt heeft.
Toerke om en kun je naar alle waarschijnlijkheid nog eens opnieuw beginnen.
In het andere geval is het wel een bezoekje aan z'n overste waard.
Toerke om, zonder twijfel ofwel je examen eens opnieuw doen.eugeen schreef:Stel dat er wegens werken een bord 'verboden toegang' staat in een straat. Wat ga je dan doen? Toch maar even verder rijden, want zo spaar je een hele wegomlegging uit of een toerke om maken.
Uiteraard, inderdaad maar hier gaat het hem over een geval van overmacht (die je gezien m'n voorbeelden wel degelijk kan tegenkomen) en je 3 situaties moet afwegen tegenover elkaar.eugeen schreef:Op een site die door jongeren gebruikt wordt als voorbereiding voor het theorie- of praktijkexamen mag je nooit de raad geven om de verkeersregels te overtreden. Zeker niet tijdens het examen wanneer een examinator achter hen zit om te controleren of ze de regels kennen.
Bij de 2 eerste moet je de wet overtreden, hierbij verliest de meest associale en meest gevaarlijke bij mij.
Derde optie is de opdracht van de examinator negeren en doorrijden waarbij je geen wetten overtreed.
Dan doe je beter het "toerke om" want dat moet je ook doen bvb. bij die wegenwerken.
Ik denk ook dat de examinator wel oog heeft voor het totaalpakket van de prestaties van de leerling (vlot, panniekerig, anticiperen,...) en dat dat ook het uiteindelijke resultaat mee bepaald.
Ik snap niet waarom ze op die plaatsen de invoegstrook niet wat verlengen. Ik kom regelmatig langs Lummen, en niet op de pechstrook gaan staan is levensgevaarlijk. Je moet dan sowieso serieus vertragen, ergens een gaatje vinden op de "echte" invoegstrook, en onder begeleiding van een luid toeterconcert er nog tussenwringen.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Ik ken zeer goed die afrit en de situatie die je beschrijft.wobotje schreef:In augustus heb ik enkele weken dagelijks het traject Brugge - Sint-Niklaas afgelegd met de auto.
Bijna elke avond kwam ik die situatie zoals hier beschreven tegen aan de afrit Aalter.
Een lange rij voertuigen die op de pechstrook reeds stonden aan te schuiven.
Als je daar als enige op de rechter rijstrook zou stoppen en blijven staan tot je kunt invoegen op de afrit, is het zo goed als zeker dat je platgewalst wordt door een vrachtwagen waarvan de bestuurder niet kan uitwijken vanwege de drukte op de andere rijstroken. Is het de eerst aankomende vrachtwagen niet, dan wel diegene die erachter rijdt en jou pas ziet staan als zijn voorligger uitgeweken is.
Ik schuif daar dus ook mee aan op de pechstrook. Liever een boete dan een grafsteen met het opschrift "Hij volgde de verkeersregels tot in het absurde".
Op een praktijkexamen zou ik de raad van bibi585 volgen, die een zeer ervaren chauffeur is: als je de afrit niet kunt nemen zonder een overtreding te begaan en zonder aanzienlijk gevaar, dan neem je de volgende afrit en keer je terug. Ben ik dan niet geslaagd: liever dat dan dood.
Ik vind dit een verkeerd principe, omdat het mensenlevens kan kosten (dat is trouwens de reden van deze posting).eugeen schreef:Op een site die door jongeren gebruikt wordt als voorbereiding voor het theorie- of praktijkexamen mag je nooit de raad geven om de verkeersregels te overtreden.
De veiligheid moet altijd en in alle omstandigheden de hoogste prioriteit zijn. Dit is trouwens ook een wettelijke verplichting. Als bijvoorbeeld een voetganger plots op de rijbaan stapt, en je kunt een aanrijding slechts vermijden door over een doorlopende witte streep te rijden zonder daarbij andere weggebruikers in gevaar te brengen, dan ben je zelfs verplicht om het verkeersreglement te overtreden en over die doorlopende witte streep te rijden. Het hogere belang (het sparen van een mensenleven) vormt dan een grond van verschoning voor die overtreding.
Een ernstige theorie-opleiding mag zich dan ook niet beperken tot het verkeersreglement, teneinde niet na te laten deze levensbelangrijke informatie mede te delen aan de kandidaten. Het voornaamste is immers niet dat de kandidaten slagen voor het examen, maar dat ze veilige bestuurders worden.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Jozef je hebt gelijk als je stelt dat het geen zin heeft dat op je grafsteen staat hij was in zijn recht of dergelijke.
en dat het soms nodig is om een overtreding te begaan omwille van je veiligheid.
Maar onze gast heeft wel gevraagd wat hij moest doen op zijn examen en niet wat hij moest doen omwille van de veiligheid.
Als het om de veiligheid gaat zou ik ook zeggen laat het verkeersreglement voor wat het is en schuif aan op de pechstrook maar als het over je examen gaat kan ik dit niet antwoorden.
En we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de mensen die daar verkeerd staan aan te schuiven en dan nog aggresief reageren eigenlijk voor de onveiligheid zorgen.
en dat het soms nodig is om een overtreding te begaan omwille van je veiligheid.
Maar onze gast heeft wel gevraagd wat hij moest doen op zijn examen en niet wat hij moest doen omwille van de veiligheid.
Als het om de veiligheid gaat zou ik ook zeggen laat het verkeersreglement voor wat het is en schuif aan op de pechstrook maar als het over je examen gaat kan ik dit niet antwoorden.
En we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de mensen die daar verkeerd staan aan te schuiven en dan nog aggresief reageren eigenlijk voor de onveiligheid zorgen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.