quad vanaf 16jaar?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
thomas

quad vanaf 16jaar?

Bericht door thomas »

ik heb gelezen als je rijbewijs G haalt en je quad is ingeschreven als landbouwvoertuig dan mag je vanaf op je 16 met de quad op de baan
is dit waar?
Gino
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2007, 20:39
Locatie: Geraardsbergen

minimumleeftijd quads

Bericht door Gino »

Beste,

Ik zit verveeld met een vraag waar ik nergens een goed antwoord op vind. Namelijk een quad, ingeschreven als landbouwvoertuig. Volgens deze site mag men daar vanaf de leeftijd van 16 jaar mee rijden zonder over een rijbewijs B te beschikken. (eventueel rijbewijs G of attest naargelang geboortejaar). De wegcode (KB 01/12/1975 art 2) vermeldt echter het volgende; "Vierwieler met motor" elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 KW.
Nu alle Quads dewelke ingeschreven zijn als landbouwvoertuig, ongeacht hun cilinderinhoud, hebben een max vermogen van 15 KW max (zie inschrijvingsbewijzen) en géén enkele van deze quads haalt een ledig gewicht van 400 kg. Vallen deze quads dan niet onder de vierwielers met motor, ongeacht dat ze ingeschreven zijn als landbouwvoertuig en moet de bestuurder aldus niet beschikken over een rijbewijs B en minstens 18 jaar oud zijn?

Mvg, Gino
GRO
Administrator
Berichten: 12766
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Graag wil ik je even verwijzen naar deze link

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 613.0.html
Plaats reactie