verhoogde berm of voetpad

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
net_raam

verhoogde berm of voetpad

Bericht door net_raam »

hallo

sommige verkeersborden voor het parkeren gelden enkel op de rijbaan en niet op de bermen, maar ik vraag mij vaak af of dat verhoogde ding naast de rijbaan nu een verhoogde berm is of een voetpad hoe kan je het verschil zien?

maarten
GRO
Administrator
Berichten: 12764
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op de theoriepagina's staat het verschil uitgelegd.

Hoofdstuk: DE OPENBARE WEG
Inazuma
Berichten: 11363
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verhoogde berm of voetpad

Bericht door Inazuma »

net_raam schreef:sommige verkeersborden voor het parkeren gelden enkel op de rijbaan en niet op de bermen, maar ik vraag mij vaak af of dat verhoogde ding naast de rijbaan nu een verhoogde berm is of een voetpad hoe kan je het verschil zien?
Zonder afbreuk te willen doen aan Eugeens werk : je kan het niet altijd even gemakkelijk zien.

De definitie van een trottoir laat veel interpretatieruimte toe, en dat geldt ook voor de bermen :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.



De grenzen van en het onderscheid tussen de diverse delen van de openbare weg worden in de bebouwde kom almaar vager.
Iedere gemeente doet haar eigen ding bij heraanleg, met eigen kleurtjes, eigen materiaalkeuze voor wegbedekkingen en eigen fantasiepatronen op alle delen van de weg.

Dat maakt het er niet makkelijker op.

In veel gevallen kan je op het gevoel afgaan.
Twijfel je als bestuurder aan de functie van een verhard en verhoogd weggedeelte , dan is het waarschijnlijk wel bedoeld als trottoir ;)
Plaats reactie