eerste voor een verkeerslicht

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nicky

eerste voor een verkeerslicht

Bericht door Nicky »

hey iedereen,
op 5 september moet ik mijn praktijkexamen doen. Met onze eigen auto (toyota yaris diesel)Nu heb ik 6 u praktijklessen gevolgd en het rijden lukt goed: de manoeuvres lukken en kan eindelijk het principe van remmen op de motor dankzij deze site.

Mijn instructeur van de praktijklessen zei dat je aan een rood licht best in eerste kan staan omdat als er iemand niet op tijd kan stoppen je nog de tijd kan vinden om te vertrekken, maar dat dat niet zo is als je in neutraal staat... Ik heb hier gelezen dat jullie niet akkoord zijn?
Nu vind ik dat wel teleurstellend, want je betaalt een behoorlijk bedrag voor verkeerde lessen :). Dus mag ik geloven als ik in Erembodegem mijn examen doe en ik sta in neutraal voor een verkeerslicht dat ze mij niet buizen want ik ben echt bang dat ze u voor de stomste dingen buizen (schilt echt van examinator tot examinator wrs).
Bedankt!
Rafael
Administrator
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ze gaan je niet buizen als jij in neutraal voor een verkeerslicht staat.

Je instructeur keek verder naar veiligheid, die methode kan je ook toepassen in een file. Ook als je niet als eerste staat, is het handig om ruimte over te laten met je voorligger, om zo te zorgen dat jij toch nog weg kan als er een vrachtwagen of dergelijk aangereden komt die de rij niet opmerkt.
Merk wel op dat in 1ste staan, met de koppeling in, meer slijtage veroorzaakt dan in neutraal, met de koppeling los.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rafael schreef: Merk wel op dat in 1ste staan, met de koppeling in, meer slijtage veroorzaakt dan in neutraal, met de koppeling los.
Als de koppeling volledig ingetrapt is, zie ik niet in waardoor er meer slijtage zou optreden; de koppelingsschijf draait dan immers volledig vrij tussen de motor en de versnellingsbak.
Anders is het wanneer je de wagen ter plaatse wil houden (bv op een lichte helling) door met het koppelingspedaal te spelen in de eerste versnelling (het zgn. slippen van de koppeling). Dat is inderdaad nefast voor de levensduur van de koppeling.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

xantingo schreef:
Als de koppeling volledig ingetrapt is, zie ik niet in waardoor er meer slijtage zou optreden; de koppelingsschijf draait dan immers volledig vrij tussen de motor en de versnellingsbak.
Het is in dat geval niet de koppelingsplaat die verslijt, maar eerder de druklagers die de plaat weg moeten houden van het draaiwiel van de motor.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: eerste voor een verkeerslicht

Bericht door bibi585 »

Nicky schreef:Mijn instructeur van de praktijklessen zei dat je aan een rood licht best in eerste kan staan omdat als er iemand niet op tijd kan stoppen je nog de tijd kan vinden om te vertrekken, maar dat dat niet zo is als je in neutraal staat... Ik heb hier gelezen dat jullie niet akkoord zijn?
Nu vind ik dat wel teleurstellend, want je betaalt een behoorlijk bedrag voor verkeerde lessen :). Dus mag ik geloven als ik in Erembodegem mijn examen doe en ik sta in neutraal voor een verkeerslicht dat ze mij niet buizen want ik ben echt bang dat ze u voor de stomste dingen buizen (schilt echt van examinator tot examinator wrs).
Bedankt!
Of je nu in eerste staat of in neutraal doet er in feite niet zoveel toe, dat moet je wat voor jezelf uitmaken wat voor jezelf op dat moment het beste lijkt (vlak of helling,...). Ik wil je er wel op wijzen dat wanneer je in een noodgeval vertrekt, als er achter je iemand niet op tijd stopt, je er altijd rekening mee moet houden dat er al andere weggebruikers op het kruispunt kunnen zijn die volledig reglementair bezig zijn.
Zoals voethangers die oversteken of bestuurders die uit de zijrichtingen reglementair door het groen rijden.

Het voornaamste is dat je voertuig niet wegbold op z'n eentje en dat je vertrekt wanneer het groen is en het kruispunt vrij is.
Dus niet nog een hele tijd moet zoeken naar je pedalen, versnellingspook, handrem en dat het ondertussen weer oranje is tegen dat je vertrekt. :wink:
Nicky

eerste voor een verkeerslicht

Bericht door Nicky »

hey!
wegbollen dat doet hij zeker niet ! Zolang ze maar niet buizen, dat is mijn eerste zorg!Heel erg bedankt allemaal! En over de slijtage... er zijn verdeelde meningen over, maar ik zal proberen hem in neutraal te zetten als ik er aan denk. Op een helling doe ik het zowiezo met mijn handrem op, dat is ook makkelijker om te vertrekken dan vind ik!
Groetjes
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Zorg er wel voor dat je tijdig vertrekt aan de verkeerslichten. Veel files ontstaan omdat mensen rustig naar eerste schakelen vanuit neutraal en dan pas vertrekken. Ondertussen is het al enkele seconden groen waardoor per cyclus minder auto's doorkunnen.
Om tijdig van neutraal naar eerste te schakelen kan de verkeerslichten van de andere richtingen in de gaten houden.

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee want ik rijd automaat. Dus gewoon op de rem blijven staan om het 'kruipen' tegen te gaan. Bij groen, rem los, gas en weg. Een automaat hoeft dus niet in N gezet te worden. Het stoppen van het 'kruipen' is niet schadelijk voor de versnellingsbak, dit staat trouwens zo in de handleiding van de auto beschreven (alleszins voor alle automaten waar ik al mee gereden heb).
Belgium TJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2007, 02:05

Bericht door Belgium TJ »

Rafael schreef:Merk wel op dat in 1ste staan, met de koppeling in, meer slijtage veroorzaakt dan in neutraal, met de koppeling los.
Geldt dit ook voor een moto?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Belgium TJ schreef:
Rafael schreef:Merk wel op dat in 1ste staan, met de koppeling in, meer slijtage veroorzaakt dan in neutraal, met de koppeling los.
Geldt dit ook voor een moto?
Een motor werkt ongeveer volgens hetzelfde princiepe als een auto, bestelwagen, vrachtwagen,... dus ja.
Plaats reactie