Een wagen waarmee zonder enige moeite in een oogwenk te snel gereden wordt is dat wel
Als dat zo zou zijn dan heb je duidelijk de verkeerde rijtechnieken aangeleerd. Ik kan goed mijn snelheid inschatten, zelfs zonder naar mijn klokken te kijken. Bij het autorijden is dit blijkbaar niet echt de norm,
We praten hier niet over ervaren
piloten, maar over beginnende bestuurders.
Zelfs voor een ervaren bestuurder is een overgemotoriseerde wagen binnen de kortste keren al wat sneller aan het rijden dan eigenlijk - nog - mag.
Dat gaat allemaal zodanig moeiteloos en steeds geluidlozer dat het gebeurt voor je 't goed en wel in de mot hebt.
Indien het hier over een VW Golf zou gaan (blijkt ongeveer te kloppen met het gewicht) kan je er ook een 80 pk in krijgen wat toch al wat aan de magere kant is.
Het is geen Golf of VAG, maar ook een vorige generatie Golf SDi met wat was het 68 pK komt er wel hoor.
Nog wat voorbeelden van wagens die hoegenaamd niet bulken van de PKs, maar er wel geraken vooropgesteld dat je niet wil gaan vliegen en je wat rekening houdt met hun beperkte vermogen: bvb een Toyota Yaris 1.0 of Opel Astra 1.7 DTi (beide van de vorige generatie)
Vergeet niet dat een groot gedeelte van het extra vermogen nodig is om de veel zwaardere auto voort te sleuren.
Klopt, maar de motoren zijn ook geëvolueerd.
60 paardjes nu zijn een pak gezonder en meer beschikbaar dan de 60 pk uit Jozefs diesel-dinosaurus met ster ...
(om het met de woorden van Jeremy Clarkson te zeggen: 'Eiken groeien sneller')
Jeremy Clarkson is natuurlijk dé toonaangevende expert op het gebied van wat een in de echte wereld nodige pk/kg verhouding is ...
We praten hier wel over een eerste autootje om mee te leren rijden.
Niet over autootjes waar Clarkson mee wil rijden...
Voor de Polo zou ik opteren voor een minstens een 80 pk versie, liever zelfs een 100 pk.
En zo zijn we weer vertrokken met de pk-race natuurlijk ...
Voor een beginnende bestuurder zal dat "liever zelfs" een stevig verschil uitmaken in aankoop (gelukkig éénmalig) en verzekering (die faktuur komt telkens terug ...).
Al deze kleine auto's die dikwijls speciaal gericht zijn op jongeren hebben dergelijke ondergemotoriseerde versies om de prijs laag te houden (en de taksen en BA). Ze zijn echter niet veilig vermits ze zelfs bij normaal gebruik dikwijls op de limiet van hun kunnen zitten. Dit is zeker zo wanneer ze gebruikt worden wanneer ze wat zwaarder geladen zijn (typisch vakantiegebruik).
Eén van de dingen die een bestuurder moet leren is de inschatting van de effecten van belasting op zijn voertuig.
Als je met een hoop bagage en volk aan boord rijdt, rij je anders, meer terughoudend en nog wat meer vooruitziend dan wanneer je alleen rijdt.
Dat is zo voor een lichte wagen, en hoort eigenlijk net zo te zijn voor een zwaardere wagen met zwaardere belading ... de praktijk op de snelwegen met volgepropte vakantie-auto's geeft echter wat anders aan .
Een wagen koop je afgestemd op zijn normale gebruiksomstandigheden, niet voor wat uiteindelijk uitzonderlijke, zeldzame omstandigheden zijn.
Gebruik je die wagen buiten zijn gebruikelijke omstandigheden of buiten zijn gebruiksdoel, dan gaat dat ook wel, maar dan hou je (nog meer) rekening met de beperkingen.
Met een wat zwaardere wagen voel je dat veel minder.
Uiteraard, hoe zwaarder de wagen zelf, hoe minder invloed eenzelfde lading zal hebben - maar gaat men die volproppen met méér lading, wegens ook meer plaats, dan komt men op hetzelfde effect uit hoor.
Maar zo zijn we natuurlijk helemaal vertrokken, want een zwaardere wagen moet natuurlijk ook weer een zwaardere motor hebben om nog vlot mee te kunnen , en een nog zwaardere motor om nog vlot mee te kunnen bij volle belading ...
Straatje zonder einde, en meestal geen optie voor beginnende bestuurders die zelf hun kosten moeten ophoesten.
(Voor rotverwende fils en filles à mama & papa geen probleem natuurlijk.)
Een onervaren chauffeur zou in dergelijke omstandigheden zijn wagen wel eens kunnen overschatten.
En een onervaren bestuurder in een wagen met een "gezond" PK-overschot zou dat niet doen
Wie wil kan zich registreren op het Hulpdiensteforum Vlaanderen
http://hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/index.php
en dan eens gaan kijken in de rubriek Binnenlandse Interventies over maanden.
De voor jongeren realistische wagentjes met erg beperkt vermogen zijn er zelden de (gevallen) sterren van de foto-reportages ...