rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Kris81

rijbewijs A

Bericht door Kris81 »

Hallo,
Een klein vraagje: op de site staat theorie rijbewijs B + A kennen.
Hoef je ook nog het hoofdstuk A3 te bekijken?

Is er een verschil in het examen tussen rijbewijs A voor lichte motoren tot 25kW en zwaardere motoren, of is de moeilijkheidsgraad dezelfde?
Hoe duidt men deze 2 soorten rijbewijzen dan aan? Wordt dit dan gewoon op je rijbewijs B aangegeven?
Kris81

Bericht door Kris81 »

Je hebt dus rijbewijs A "licht" en rijbewijs A "zwaar" las ik op de site, wordt dit dan ook zo op je rijbewijs aangegeven?
GRO
Administrator
Berichten: 12767
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Uiteraard wordt op je rijbewijs aangegeven waarmee je mag rijden.
Gast

Re: rijbewijs A

Bericht door Gast »

Kris81 schreef:Hallo,
Is er een verschil in het examen tussen rijbewijs A voor lichte motoren tot 25kW en zwaardere motoren, of is de moeilijkheidsgraad dezelfde?
Hier bedoelde ik dus het praktisch examen. Zelfde motor, zelfde tests voor beide examens?
Ik zou het wel niet eerlijk vinden als je met een "zware" motor (letterlijk en figuurlijk) dezelfde behendigheidstests moet uitvoeren dan bijvb. met een lichte BMW motor van de rijschool. Mag je hierbij kiezen: eigen motor of die van de rijschool, ook als je slechts 6 uur praktijk hebt gekozen en over een eigen motor beschikt?

Nogmaals bedankt voor de uitleg en proficiat aan alle mensen die deze site mogelijk gemaakt hebben!
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Je mag uiteraard met een motor die onder de categorie licht valt geen examen doen voor rijbewijs A zwaar. Maar je mag wel een eigen motor gebruiken volgens mij, zolang die maar voldoet aan de nodige specificaties.
Inazuma
Berichten: 11367
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Kris81 schreef:Hallo,
Is er een verschil in het examen tussen rijbewijs A voor lichte motoren tot 25kW en zwaardere motoren, of is de moeilijkheidsgraad dezelfde?
Hier bedoelde ik dus het praktisch examen. Zelfde motor, zelfde tests voor beide examens?
Er is verschil inzake de motor waarmee het examen afgelegd moet worden :

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5

Artikel 38 §2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.
Kris81

Bericht door Kris81 »

Bedankt voor de uitleg Inazuma, het is al heel wat duidelijker nu!
Plaats reactie