B/E-rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

B/E-rijbewijs

Bericht door Gast »

Ik heb sinds 2 jaar mijn B-rijbewijs, enkele maanden daarna heb ik mijn B/E rijbewijs afgelegd. Allemaal zonder problemen.

Nu wil een kennis van mij ook zijn B/E halen. Iemand wist me te vertellen dat de regelgeving rond B/E rijbewijzen veranderd is, dat men tegenwoordig 6 jaar (!!!) zijn B moet hebben om een B/E te halen.

Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

Met dank,
Wineboud
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Iemand wist me te vertellen dat de regelgeving rond B/E rijbewijzen veranderd is
En waarop steunt die "iemand" zich?
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:
Iemand wist me te vertellen dat de regelgeving rond B/E rijbewijzen veranderd is
En waarop steunt die "iemand" zich?
Dat weet ik niet. Ik neem aan dat het "van horen zeggen" is.

Juist omdat ik geen betrouwbare bron heb, wilde ik het hier eens navragen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik vind hiervan niet meteen bevestiging.
Wineboud

Bericht door Wineboud »

eugeen schreef:Ik vind hiervan niet meteen bevestiging.
Dan zal het om een gerucht gaan.

In ieder geval bedankt voor je tijd en moeite!
Jakke

rijden met aanhangwagen

Bericht door Jakke »

Beste,

Ik heb sinds oktober vorig jaar mijn rijbewijs B. Ik mag niet met aanhangwagen rijden???? Dat wist een politieagent mij te vertellen.
Wat moet ik nu doen om een rijbewijs te bekomen waarmee ik wel een aanhangwagen mag trekken?

alvast bedankt voor het antwoord.

mvg

Jakke
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Een agent die de regels niet kent dus.
Categorie B:

* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Ofwel was je aanhangwagen zwaarder dan de toegelaten MTM van 750kg. of het samenstel meer dan 3500kg.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Ofwel was je aanhangwagen zwaarder dan de toegelaten MTM van 750kg. of het samenstel meer dan 3500kg.
... of maximale toegelaten massa van de aanhangwagen was groter dan de ledige massa van het trekkende voertuig .
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B/E-rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Iemand wist me te vertellen dat de regelgeving rond B/E rijbewijzen veranderd is, dat men tegenwoordig 6 jaar (!!!) zijn B moet hebben om een B/E te halen.
Daar is niets van waar.
Jakke

Bericht door Jakke »

ja, het was een autoremork (750kg) met daarvoor een nissan pickup (1700kg) met daarop een auto van een 900kg. Dit geeft dan een 3350kg en dat mag ik dus trekken?

PRACHTIG :D :D :D :D

bedankt voor alle info :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jakke schreef:ja, het was een autoremork (750kg) met daarvoor een nissan pickup (1700kg) met daarop een auto van een 900kg. Dit geeft dan een 3350kg en dat mag ik dus trekken?
Dat weet ik zo nog niet: zoek eerst even het mtm van je nissan, en het mtm van de aanhangwagen.
Als je die twee samentelt kom je misschien wel boven 3500 kg, en dan mag je die sleep niet besturen met je rijbewijs B.
Of die aanhangwagen dan leeg of geladen is, maakt geen enkel verschil.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie