Keren + lichten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lilly

Keren + lichten

Bericht door Lilly »

Hallo iedereen,

als ik tijdens het examen moet keren in een straat, pink ik dus naar rechts en vertraag ik, maar als er auto's achter me rijden, moet ik dan eerst al pinkend stoppen op de baan om die voor te laten, of mag ik keren en hen laten wachten? Ik weet dat je tijdens manoeuvres voorrang moet verlenen, maar het lijkt me enorm onhandig om eerst die auto's achter me te laten voorbijrijden en dan pas naar links te beginnen draaien.

Nog een klein vraagje ivm de lichten, klopt dit aub

grootlichten : faren
dimlichten : de lichten waar je normaal mee rijdt als het donker is of het zicht beperkt is??

alvast bedankt voor alle info!!
Gast

Bericht door Gast »

Sorry, ik bedoel dus: ik start met te pinken naar links ipv rechts :-p
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

grootlichten : faren
dimlichten : de lichten waar je normaal mee rijdt als het donker is of het zicht beperkt is??

Ja, de dimlichten zijn de lichten waar je normaal mee rijdt als het duister is of de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.

De grootlichten mogen in sommige omstandigheden de dimlichten vervangen. (Zie op de site wanneer niet)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Lilly,

De bestuurder die een maneuver uitvoert (zoals keren in een straat), moet alle andere weggebruikers (ook de voetgangers en de bestuurders van dieren) voorrang verlenen (wat ze ook doen of laten).

Vóór het uitvoeren van een maneuver, moet je dus eerst alle weggebruikers voorrang verlenen waar je op dat ogenblik rekening kunt mee houden. Als er dus bijvoorbeeld een auto achter jou nadert wanneer je wil keren in een straat, dan ontsteek je je rechter richtingsaanwijzers om aan te geven dat je rechts van de rijbaan gaat stoppen om hem doorgang te verlenen.

Nadert er een weggebruiker tijdens het uitvoeren van je maneuver (zelfs een voetganger die achter jouw auto de rijbaan wil oversteken), dan onderbreek je je maneuver zodanig dat je hem doorgang kunt verlenen.

Concreet komt het er dus op neer: verleen voorrang aan alle weggebruikers met wie je op een bepaald ogenblik rekening kunt houden. Nadert er een auto terwijl je dwars over de rijbaan staat, dan laat je hem door zo snel je kunt.

Je hoeft je daarbij niet op te jagen. Elke bestuurder moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien. :wink:
Plaats reactie