voorang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

voorang van rechts

Bericht door Gast »

hey

ik heb een vraagje ivm met voorang van rechts
nu zegt mn ma dat je alleen maar voorang hebt als je de baan rechts volgt en niet als je links af slaat. ik vraag mij af of dit correct is want ik vind het zo een rare regel je hebt voorang maar niet als je een manouvre uitvoert?? ( dus over de baan naar links )
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Volgens je moeder zou je dus geen voorrang van rechts hebben als je links inslaat of heb ik je verkeerd begrepen? Volgens mij heeft je moeder geen gelijk, als je voorrang hebt, maakt het bij mijn weten niet uit of je nu links, rechts of rechtdoor gaat. Tenzij als je de richting die je in wilt niet inkan, bijvoorbeeld als het verkeer vast staat waar op het rijvak dat je opwilt.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Je moeder heeft inderdaad ongelijk.

Het heeft geen belang naar welke richting de wagen die van rechts komt, rijdt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Gast:

De voorrang van rechts is inderdaad niet afhankelijk van de nieuwe richting die je gaat volgen. Voor de toepassing van de regel van rechts moet je de situatie bekijken zoals de voertuigen aankomen op het kruispunt.

Ik vermoed dat je moeder iets anders bedoelt. Stel dat je aankomt op een kruispunt met voorrang van rechts. Je wil linksaf slaan. Er komt een auto van links. Die moet jou voorrang verlenen. Maar alvorens linksaf te slaan, moet je even wachten om doorgang te verlenen aan een tegenligger. In dit geval (als het waarschijnlijk is dat je op het kruispunt zult moeten stoppen en daardoor het dwarsverkeer - de auto die van links komt - zult hinderen) mag je het kruispunt niet oprijden.

Vroeger kon de auto die van links kwam, aldus gerust zijn weg verder zetten. Want jij zou immers je voorrang van rechts verloren hebben zodra je je voertuig weer in beweging bracht.

Deze regel is afgeschaft: ook als je eerst moeten stoppen hebt (voor een oversteekplaats, een tegenligger, enz.), behoud jij je voorrang. Voorzichtigheidshalve kan de bestuurder die van links komt dan ook maar best wachten tot jij doorgereden bent.
Gast

Bericht door Gast »

ok danku voor de info !!
Plaats reactie