rijden op slippende koppeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

rijden op slippende koppeling

Bericht door Gast »

Hallo

Ik meen mij te herinneren dat mijn instructeur mij iets heeft gezegd over het rijden op slippende koppeling. Maar dat is dan wel bijna een jaar geleden.

Kan er iemand uitleggen wat da juist inhoudt en hoe da ik het moet doen met een diesel wagen.



MVG
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

gewoon koppeling laten komen totdat de wagen begint te rijden dacht ik.
Is wel niet zo gezond voor de koppeling, ik doe dat enkel om thuis van de oprit te rijden (helft een beetje naar de straatkant) of om te parkeren.
Gast

Bericht door Gast »

Zo dus :D

Da doe ik ook tijdens het parkeren of gewoon keren.
Met een benzine is da dan ni mogelijk :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rijden op slippende koppeling (het ontkoppelingspedaal slechts gedeeltelijk laten opkomen) doe je enkel als de auto al te snel zou rijden als je het koppelingspedaal volledig laat opkomen. Bijvoorbeeld: bij het uitvoeren van parkeermaneuvers, zeer langzaam aanschuiven in een file, enz.

Met een benzinemotor kun je dat ook, maar moet je wel een klein beetje gas geven om te vermijden dat de motor afslaat.

Het rijden op slippende koppeling is bijzonder sletig voor de koppeling. Doe het dus alleen maar als het echt nodig is, en bijvoorbeeld niet om de auto stil te houden op een helling.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

bwaja, ik rij thuis met benzine en dat lukt, wel opletten want de grens tussen rijden en stilvallen is maar fijn.
Best dus van klein beetje gas bij te geven zoals Jozef zegt :wink:
Plaats reactie