Brommer klasse B op 70km/h baan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Stijn!

Brommer klasse B op 70km/h baan

Bericht door Stijn! »

Hoi :P

Er zijn hier veel wegen waar je 70km/h mag rijden, en ik rijd er gewoon op de weg want altijd op het fietspad moet je om de 5 botten een fietser proberen voorbij de geraken.

Maar mag dat nu eigenlijk wel, zo met een bromfiets klasse B (rijbewijs A3) op een baan rijden waar je 70km/h mag rijden?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op wegen waar je sneller mag rijden dan 50 km/uur moet je netjes op het fietspad rijden.

Je bent niet verplicht om er met die bromfiets klasse B echt 45 km/uur te rijden.

Als je merkt dat er ook veel fietsers op het fietspad rijden, mag je ook stiller rijden zodat je niet voordurend moet inhalen.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Brommer klasse B op 70km/h baan

Bericht door Inazuma »

Stijn! schreef:Hoi :P
Maar mag dat nu eigenlijk wel, zo met een bromfiets klasse B (rijbewijs A3) op een baan rijden waar je 70km/h mag rijden?
Neen.

9.1.2.2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.



Je mag het fietspad even verlaten om in te halen - uiteraard rekening houden met het achteropkomende verkeer :!:

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Re: Brommer klasse B op 70km/h baan

Bericht door AnnekeFirefox »

dus ook als het een heel slecht fiets pad is(zoals wel op meerdere fietspaden in Belgie)zo slecht dat het pijn doet aan je achterwerk als je constant over uitstekende klinkers en verhogingen en barsten moet rijden (spreek ui ervaring)
Pegasus-4 Life
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

dus ook als het een heel slecht fiets pad is
Dan zegt de wet dat jij je snelheid moet aanpasen aan de omstandigheden.

Voorbeeld daar maar 20 km/uur rijden als 45 km/uur te gevaarlijk is.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

als het regent in de herfst ligt alle rotzooi( onder andere nagels) op het fietspad en dan heb je om de haverklap kapotte band, en dat kost me ook iedere keer 7.50 op behalve op verhoogde fietspadden dan :D
Pegasus-4 Life
Rafael
Administrator
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

AnnekeFirefox schreef:als het regent in de herfst ligt alle rotzooi( onder andere nagels) op het fietspad en dan heb je om de haverklap kapotte band, en dat kost me ook iedere keer 7.50 op behalve op verhoogde fietspadden dan :D
Nagels en herfst, ik zie het verband niet. Dat je bladeren bedoeld, kan ik inkomen, en dan dien je je snelheid aan te passen aan de omstandigheden.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

als het wegdek nat is en er rijden auto's of vrachtauto's over , dan gaat het water omhoog en stel dat er nagels op de weg liggen die vliegen mee het fietspad op en vertel me niet dat dat niet zo is want ik heb van 9 september tot einde maart niks anders als kapotte band gehad en nu het weer wat beter is niks meer :D
Pegasus-4 Life
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Kijken waar je rijdt kan meestal ook geen kwaad.
Wanneer er een goed fietspad ligt naast een slechte weg (ja zo zijn er ook veel) mogen auto's, vrachtwagens, enzomeer ook niet op het fietspad gaan rijden. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

bibi585 schreef:Kijken waar je rijdt kan meestal ook geen kwaad.
Wanneer er een goed fietspad ligt naast een slechte weg (ja zo zijn er ook veel) mogen auto's, vrachtwagens, enzomeer ook niet op het fietspad gaan rijden. :wink:
Juist :wink: maar in de wegcode staat inderdaad dat het een berijdbaar fietspad moet zijn.

Als we het hier hebben over nagels, uitstekende klinkers, enz... enz...
kunnen we dit toch maar moeilijk een berijdbaar fietspad noemen :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

en je kunt toch moeilijk 25 per uur blijven rijden om te kijken of nergens geen nagels op het fietspad liggen ??
heb liever een vrachtwagen op het fietspad die ik kan voorbijrijden dan een doos nagels op het fietspad :D
Pegasus-4 Life
Rafael
Administrator
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Lijkt me vreemd dat er zoveel nagels op je fietspad zouden liggen... Ik kan niet direct een reden bedenken hoe dat mogelijk is.

Wat de 25km/u betreft, jawel, jij moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Idem met een personenwagen, het is niet omdat je ergens 70km/u mag, dat dat ook op elk stuk mogelijk is. (De fout die velen maken...)
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

ik zal je dat van die nagels haarfijn uitleggen, er rijdt een vrachtwagen op de weg, die verliest misschien nagels of glas of iets anders uit zijn vracht, dat ligt mooi op de weg, een dag later regent het heel hard, door de snelheid die auto's maken gaat het water wat op de weg naar de zijkant(fietspad) en dus ook de nagels en glas . en ik wil mij gerust aan passen op een fietspad maar ik ga niet constant 25 per uur rijden en naar beneden kijken om nagels op te speuren en die dan te ontwijken, kortom als het geregend heeft rijd ik liever op de weg als op het fietspad 8)
en een doos nagels was lichtjes over dreven, maar je snapt wel wat ik bedoel
hoop ik :D
Pegasus-4 Life
Rafael
Administrator
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

AnnekeFirefox schreef:ik zal je dat van die nagels haarfijn uitleggen, er rijdt een vrachtwagen op de weg, die verliest misschien nagels of glas of iets anders uit zijn vracht, dat ligt mooi op de weg, een dag later regent het heel hard, door de snelheid die auto's maken gaat het water wat op de weg naar de zijkant(fietspad) en dus ook de nagels en glas . en ik wil mij gerust aan passen op een fietspad maar ik ga niet constant 25 per uur rijden en naar beneden kijken om nagels op te speuren en die dan te ontwijken, kortom als het geregend heeft rijd ik liever op de weg als op het fietspad 8)
en een doos nagels was lichtjes over dreven, maar je snapt wel wat ik bedoel
hoop ik :D
Geen doos nagels, maar toch zoveel dat je constant je banden stuk rijdt? Er klopt gewoon iets niet. Dat je je snelheid niet wil aanpassen, is naïef, maar misschien leer je het ooit nog wel...
AnnekeFirefox
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:58

Bericht door AnnekeFirefox »

mijn scooter is van 9 september en toen ze hem in beslag namen had hij 14500 kilometer ik reed iedere dag naar school Maaseik(75 km) heen en terug dus denken dat ik dit uit mijn duim zuig vind ik naïf :(
ik ervaarde het bijna wekelijks dat er ofwel een nagel of stuk glas in mijn band zat, ik heb op 4 maanden tijd 2 banden kapot gereden (winterperiode) en mijn snelheid aan passen ik wil dit gerust ik zal niemand onderste boven rijden, maar ik reed ook niet constant 25 per uur over een afstand van 35 km om nagels te zoeken dus als jij dat naïf vind als ik dat niet doe is dat jou probleem. ik denk niet dat jij uit je raampje van je auto hangt om glas of nagels te zoeken , en ja als ik een glas kapot zie liggen op het fietspad zal ik er heus wel langs rijden aan een rustige snelheid en niet er gelijk een randdebiel door rijden als je dat misschien van me denkt :x
en je moet ook zeker niet denken dat ik onervaren ben op het gebied van scooterrijden, er zijn ook al vrienden uit mijn vriendenkring omgekomenbij een scooterongeluk. en ben zelf ook al eens van het fietspad gereden door een auto toen ik op mijn gemak aan het bollen was met mijn vorige scooter die ze naar de vaantjes hebben gereden, dus als jij denkt dat ik gelijk een halve zool rij, is dat jouw zaak sorry :x
Pegasus-4 Life
Plaats reactie