Onzeker in het verkeer!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lady_Daewoo
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:25

Onzeker in het verkeer!

Bericht door Lady_Daewoo »

Weet je ik dacht dat het allemaal zo gemakkelijk ging!
ik weet me nog zeggen " Ik ben er zo mee weg"...

Nu piep ik anders, ik heb zo bang om iets fout te doen waardoor er iets aan de auto of aan de mensen in de auto komt!
M'n vader leert me op, hij is een ervaren chauffeur, heeft z'n broer, m'n nicht, m'n zus al opgeleerd, en rijd met verscheidene zware vrachtautos + aanhang rond, dus ik vertrouw hem compleet!

Maar als ik dan rond zit te taffelen in m'n daewoo en er komt een straat aan waar je moet stoppen (meestal ligt deze bij ons een beetje geheld) dan heb ik al zenuwen, maar als er dan nog eens iemand achter mij gaat staan dan slaan de stoppe helemaal door! "stel je voor dat ik hem raak, dan is het mijn fout,!" m'n vader zegt dan "hij ziet die L toch hangen hé!"
maar ja...

als mensen staan te kijken, val ik ook vaak stil, ik maak stom fouten, (zoals soms in tweede vertrekken) :roll: "ja ik stond toch niet helemaal stil " :wink:

maar goed, ik wil ervanaf geraken, meestal gaan we rijden en dan gaat het best goed, maar als hij me richting een iets drukkere straat of stad stuurt begint het al, ik zit zo stijf als een plank in m'n auto, ik maak meerdere stom fouten!
en dan jaagt hij me soms op met "als je zo zenuwachtig bent hou dan maar op met autorijden en ga maar met de fiets!"
grrr helpt niet echt hoor!

Nooit gedacht dat ik dit aan de hand zou hebben!

Ik zou echt niet met een rijschool willen gaan omdat ik m'n pa het meest vertrouw.


Niemand tips, of wie heeft hetzelfde meegemaakt of maakt het nu mee :D
"Hét Gevaar op de weg " :p
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Je zou misschien een oefenterrein met helling kunnen zoeken, of ergens een afgelegen helling (evt een oude brug waar 2 auto's per dag passeren). Daar oefen je dan een poosje, halfweg de helling stoppen, en weer vertrekken. Starten-stoppen, starten-stoppen, ... Je hebt er geen last van auto's die achter je staan, en je hebt alle tijd van de wereld. Oefening baart kunst ;-)
Lady_Daewoo
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:25

Bericht door Lady_Daewoo »

haha dank je dat is wel waar.
"Hét Gevaar op de weg " :p
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onzeker in het verkeer!

Bericht door Inazuma »

Lady_Daewoo schreef: Maar als ik dan rond zit te taffelen in m'n daewoo en er komt een straat aan waar je moet stoppen (meestal ligt deze bij ons een beetje geheld) dan heb ik al zenuwen, maar als er dan nog eens iemand achter mij gaat staan dan slaan de stoppe helemaal door!
Stap 1 :

Vertrekken op een helling oefenen tot je het kotsbeu bent maar blindelings kan ...
Beste techniek is die met de handrem - niet de voetrem.


Met de vrije begeleiding heb je tijd zat - tijd die er in de rijschool niet is :

Oefenen op basistechnieken aan lage snelheid op een afgelegen terrein : aanvoelen van gas, koppeling, remmen, en alle bedieningen van de auto tot je die blindelings kent en vlot kan gebruiken.

Als je nadien het verkeer ingaat is de voertuigbediening op zich geen aandachtspunt of stresspunt meer, en kan je je op het verkeer concentreren.


Iedereen maakt fouten in het verkeer, en van een beginnend bestuurder kan je die nog meer verwachten.

Zit dus niet te stressen omdat je fouten maakt of denkt ze te gaan maken, want dat is amper te vermijden in het begin, maar leg je er op toe er almaar minder te maken...
Niet ineens foutloos willen kunnen rijden, maar vooruitgang willen maken is het toverwoord.
yannah

Bericht door yannah »

Hallo Lady Daewoo,


ik herken dit echt bij mezelf :D in het begin durfde ik niet eens van het industrieterrein op een openbare baan rijden, omdat ik dacht dat ik tegen iedereen ging aanrijden. ik dacht dat dit nooit ging overgaan, maar echt ineens is die klik er!

als je de techniek volledig beheerst, ga je je echt veeel beter voelen in het verkeer, er is dus maar één tip: VEEEL rijden!

succes ermee!

ps: ik ga mijn examen volgende week doen :roll:
Lady_Daewoo
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:25

Bericht door Lady_Daewoo »

dank je voor de tips.

yannah: ja daar zit ik dus ook.
Op het begin had ik weinig gelegendheid om te rijden, we hebben een 3de auto waar ik mee mag rijden maar die is van m'n zus, m'n zus was er dus altijd mee weg :roll: maar nu hebben we een identieke auto gekocht alleen 4-deurs en heb nu veel meer tijd om te gaan rijden, dat is een pluspunt, ik hoop echt dat die klik er komt :D
"Hét Gevaar op de weg " :p
Plaats reactie