Voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Always Chillin

Voorlopig rijbewijs

Bericht door Always Chillin »

Even voor alle duidelijkheid:

Ik ben zojuist geslaagd voor mijn praktisch examen :lol: Ik ben dan ook onmiddellijk mijn aanvraag voor een permanent rijbewijs gaan indienen maar moet nog een week wachten. Op het gemeentehuis zeggen ze dat ik al alleen mag rijden met het voorlopig rijbewijs + het attest dat ik geslaagd ben... Klopt dit?
FYI, ik reed met een begeleider, niet met de rijschool (dus 36 maanden).

Ik hoor namelijk van evenveel mensen dat het wel mag, dan dat het niet mag. Daarom mijn vraag naar jullie.

P.S. Graag zou ik alle mensen van deze website willen bedanken voor de steun en de goede raad! Zelden heb ik de theorie beter verwoord gezien dan op deze website. Ze hebben mij echt geholpen! Ik zal deze website aanraden aan alle toekomstige chauffeurs uit mijn vriendenkring!!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Rafael »

Always Chillin schreef:Op het gemeentehuis zeggen ze dat ik al alleen mag rijden met het voorlopig rijbewijs + het attest dat ik geslaagd ben... Klopt dit?
FYI, ik reed met een begeleider, niet met de rijschool (dus 36 maanden).
Neen dat mag niet. Je bent momenteel nog geen houder van het rijbewijs, dus jij mag enkel nog rijden met begeleider, en je L. Je hebt enkel je voorlopig rijbewijs in handen, en dat geldt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Always Chillin schreef:Op het gemeentehuis zeggen ze dat ik al alleen mag rijden met het voorlopig rijbewijs + het attest dat ik geslaagd ben... Klopt dit?
Klopt van geen kanten, en het kan JOU zuur opbreken, waarna de ambtenaar natuurlijk alles zal ontkennen ...

Welke gemeente is dat :?:
Briefje / e-mail naar de burgemeester / ev. ombudsdienst dan zijn ambtenaren foutieve info doorgeven.


http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIIIhfstI
Artikel 21

Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.



Hoewel geslaagd in het examen, ben je nog geen houder van het nodige rijbewijs, en kan je het niet bij hebben.


Je zal nog even met het voorlopige rijbewijs moeten rijden, onder AL de voorwaarden die daarbij horen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.


Hoewel geslaagd in het examen, ben je nog geen houder van het nodige rijbewijs, en kan je het niet bij hebben.
Juist. En er komt zelfs nog een derde verplichting bij:
Art. 22

De bestuurder is gehouden het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, afgegeven met het oog op de scholing, te vertonen op iedere vordering van een ambtenaar of beambte bevoegd om toezicht te houden op de uitvoering van deze wet en de krachtens deze laatste uitgevaardigde reglementen.
@ Inazuma:

Dit is weer een voorbeeld van opslorping: als je geen rijbewijs hebt, word je niet nog eens bijkomend gestraft omdat je het niet getoond hebt. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Always Chillin schreef: Ik ben dan ook onmiddellijk mijn aanvraag voor een permanent rijbewijs gaan indienen maar moet nog een week wachten.
Proficat met je slagen.

Zoals je al merkt vraagt men je om nog een weekje geduld te hebben.
En terecht, vergeet ook niet dat als je in die week een ongeval zou krijgen je verzekering zich volledig terug trekt en dat kan dus enorme gevolgen hebben voor je verdere leven en dit is het allemaal niet waard.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie