auto starten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mona

auto starten

Bericht door mona »

hoe kan je een auto het makkelijkst starten?

gr mona
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Met de sleutel :D

Zo doe ik het meestal:
ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken)
voet op de rem
nagaan of de versnelling in neutraal staat
handrem los
sleuteltje omdraaien
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

wobotje schreef:Met de sleutel :D

Zo doe ik het meestal:
ontkoppelen (= koppelingspedaal indrukken)
voet op de rem
nagaan of de versnelling in neutraal staat
handrem los
sleuteltje omdraaien
Leuke kwestie om eens na te gaan wat nu juist de juiste methode is.

Mijn methode:

- Ontkoppelen
- Neutraal zetten
- Starten
- Voetrem in
- Handrem los

Iets zegt me dat de voetrem voor je gestart bent niet denderend goed is, aangezien je dan geen remdruk hebt. Of iets in die richting denk ik.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Volgens mij heb je wel remdruk. Je moet alleen wat harder duwen.

Ik herinner me nog dat ik vorig jaar in Italië reed met onze vorige wagen (Fiat Multipla) en de motor sloeg uit. (Was niet de eerste keer en later bleek dat de motor compleet naar de zak was)
Je voelt dan meteen dat de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging wegvalt, maar je kan nog altijd sturen en remmen.
Het gaat alleen wat lastiger.

De handrem op het einde pas lossen doe ik ook soms.
Hangt er soms beetje van af.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Iets zegt me dat de voetrem voor je gestart bent niet denderend goed is, aangezien je dan geen remdruk hebt. Of iets in die richting denk ik.
Er is dan geen remdrukbekrachtiging, wat dan ook minder goed remt .
Om een auto stil te laten staan, volstaat dat echter ruimschoots.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Leuke kwestie om eens na te gaan wat nu juist de juiste methode is.

Mijn methode:

- Ontkoppelen
- Neutraal zetten
- Starten
- Voetrem in
- Handrem los
Gordel :?:


Hangt er wat van af of het mijn eigen auto is en waar die staat.

Normaal (vlak terrein) altijd in neutraal op de handrem.
Op hellingen (ook kleine) altijd in eerste (bergop) of in achteruit (bergaf)

Als de auto in versnelling staat, of bij andermans auto gaat de voet op de rem voor de koppeling ingedrukt wordt, anders niet omdat ik weet dat het niet nodig is.



Instappen
Ontkoppelen (ev. + voetrem) gebeurt direct bij het instappen
Gordel aan
starten
in versnelling
handrem los
vertrekken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: auto starten

Bericht door Inazuma »

mona schreef:hoe kan je een auto het makkelijkst starten?
Heb je daar een probleem mee, zo ja, wat dan precies :?:


Moderne auto's start je zonder gas te geven.
(is ook milieuvriendelijker)

Als het er nog ééntje is met choke : eerst choke gebruiken
Maar die worden zeldzaam ...


Normaal is het dus idd sleutel in contact en doordraaien tot je de motor hoort aanslaan, dan sleutel lossen (niet zelf terugdraaien).


Een automaat kan je maar starten als je de rem indrukt, of de bak in P of N staat.
Sommige auto's en motoren starten alleen met ingedrukte koppeling.
Zoiets vind je terug in de handleiding.


Je zorgt wel dat je auto daarbij niet in beweging kan komen :

koppeling indrukken - eventueel ook voetrem indrukken, zelfs als de handrem op staat.

Als de wagen in versnelling geparkeerd staat (op een helling bvb) moet je ook de voetrem indrukken - de handrem kan het begeven hebben of slecht werken (gebeurt nog steeds, zelfs bij moderne wagens met stevige veiligheidsreputatie :!: )
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:Gordel :?:
Die heb ik al aan voor ik met de rest begin, maar was ik vergeten te vermelden :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Sommige auto's en motoren starten alleen met ingedrukte koppeling.
En een motorfiets start niet als het elektrisch circuit onderbroken is met de rode knop rechts op het stuur ... toen ik met motorfietsen begon, heb ik eens twee uren gezocht waarom mijn motorfiets niet wilde starten, tot ik merkte dat een flauwe plezante die rode knop ingedrukt had! :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: toen ik met motorfietsen begon, heb ik eens twee uren gezocht waarom mijn motorfiets niet wilde starten, tot ik merkte dat een flauwe plezante die rode knop ingedrukt had! :lol:
Klassiek :wink:

Tip :
Ook de onderbreking door de zijpikkel wil wel eens opspelen door opgestapeld vuil of gewoon slecht contact.
Het contactje aan het koppelingshendel wil ook wel eens lastig doen.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

mijn startmethode:

- instappen
- sleutel in contact
- riem aan
- ontkoppelen
- starten
- handrem af
- in 1ste en wegrijden.

Soms los ik ook eerst de handrem en start ik dan pas, hangt er beetje vanaf.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat ik hier tot mijn verwondering bij niemand lees: het eerste dat ik na het instappen doe (en zeker vooraleer de sleutel in het contactslot te steken), is het vergrendelen van de portieren. Waarom? Carjacker die achter de haag staat, boelmakers die een portier willen openrukken, enz.

Ik stap ook nooit uit de wagen zonder de sleutel uit het contactslot te trekken.

Tijdens het tanken vergrendel ik de portieren. Kwestie van te vermijden dat een gauwdief iets uit de auto jat terwijl ik aan het tanken ben. Voorkomen is immers beter dan genezen. Je kunt zo een gauwdief ook een douche met de brandstofpomp geven en hem dan een vuurtje aanbieden, maar het is zo al te warm, en dat is dan weer milieuvervuiling.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Je kunt zo een gauwdief ook een douche met de brandstofpomp geven en hem dan een vuurtje aanbieden, maar het is zo al te warm, en dat is dan weer milieuvervuiling.
Als je diesel tank hou er dan rekening mee dat je overvaller er alleen maar een nat stinkend pak aan over houdt want om hem te doen fikken zul je hem moeten dopen met benzine :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:Wat ik hier tot mijn verwondering bij niemand lees: het eerste dat ik na het instappen doe (en zeker vooraleer de sleutel in het contactslot te steken), is het vergrendelen van de portieren. Waarom? Carjacker die achter de haag staat, boelmakers die een portier willen openrukken, enz.
Mijn 'alarmsysteem' heeft het voordeel dat mijn auto automatisch vergrendeld :-) Toch na het aanzetten van het contact (en een kleine handeling uit te voeren, veiligheid dat je auto niet sluit als je er niet in zou zitten), dus net na ik de sleutel er in stop.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Als je diesel tank hou er dan rekening mee dat je overvaller er alleen maar een nat stinkend pak aan over houdt want om hem te doen fikken zul je hem moeten dopen met benzine :wink:
Dat geloof je nu toch zelf niet, Benny. Denk je nu echt dat ik hier de mensen raad zou geven bij een overval aan een tankstation, zonder dat ik weet waarover ik praat?

Doe de volgende proef, die ik zelf al uitgevoerd heb.

Vul een soeplepel met diesel en probeer de diesel aan te steken. Dat lukt niet: het ontvlampunt van Diesel ligt rond 50° C.

Leg nu een stukje stof gedeeltelijk in die soeplepel, dat de diesel opslorpt, en als een wiek werkt. Houd een vlam bij deze wiek, en ja: de diesel ontbrandt. Kort daarna heeft ook de diesel in de soeplepel een temperatuur van 50°C bereikt, en ontvlamt hij aan de oppervlakte.
Plaats reactie