Motorrijbewijs A

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Motorrijbewijs A

Bericht door Gast »

Beste,

Ik heb reeds 2 pogingen ondernomen voor dit rijexamen maar zonder succes. De maneuvres gingen prima op voorhand en ook op het examen van de eerste maal erdoor... maar de eerste keer praktijk 2 duidelijke overtredingen gemaakt. De 2e keer praktijk dacht ik na beeindiging geslaagd te zijn, doch 2 fouten:

1.Te traag rijden... te traag optrekken waaruit hij concludeerde dat ik onzelfzeker was.
2. Stoppen(niet volledig maar echt fel vertragen) bij elke mogelijke voorrang van rechts die ik moet verlenen.

Ik kan echt moeilijk vatten dat te traag rijden(en dan vooral te traag optrekken want ik reed eigenlijk wel altijd de maximum opgegeven snelheid) een overtreding is, op de autosnelweg mag je zelfs 70 :?
Nu heb ik mijn autorijbewijs reeds gehaald van de eerste poging zonder rijschool. Een kennis vertelde mij toen(die 20u rijschool had genomen) net voor het praktijkexamen van de auto, dat ik zeker bij elke kruispunt waar ik normaal voorrang moet verlenen echt fel moet vertragen. Dat deed ik toen ook en ik slaagde zonder enige opmerking. Bij het motorexamen deed ik dat de eerste keer ook... waarvoor ik geen opmerking kreeg, bij de 2e poging werd ik hier gewoonweg op afgestraft. "je hoeft niet te vertragen als er geen auto aankomt"...dubieus natuurlijk want achter een hoek kan er op het eerste zicht geen auto aankomen maar eens je het kruispunt bijna nadert wel. Wat is jullie mening?

Nu vraag ik mij ook af hoe ik mij nog kan verbeteren voor het volgende praktijkexamen mits mijn voorlopig rijbewijs ondertussen is vervallen? Enkel door nog eens extra rijlessen te nemen? Of kan dit voorlopig rijbewijs verlengd worden?

Mvg
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorrijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: 1.Te traag rijden... te traag optrekken waaruit hij concludeerde dat ik onzelfzeker was.
2. Stoppen(niet volledig maar echt fel vertragen) bij elke mogelijke voorrang van rechts die ik moet verlenen.
Er zijn kruispunten waar je bijna moet stoppen omdat de zichtbaarheid zo slecht is, als je echter aan elke voorrang van rechts zo goed als gaat stoppen, is er wat mis met je verkeersdoorzicht.

Eens je je motorrijbewijs hebt zal er geen wagen van de rijschool meer achter je achterband hangen als buffer.



Je vertraagt tot een snelheid waarvan je kàn stoppen mocht het nodig zijn om voorrang te verlenen.
Je snelheid aan een kruispunt is dus functie van de zichtbaarheid op het kruispunt, de voorangsregeling en de andere weggebruikers.
Hoe veel je vertraagt hangt dus sterk af van kruispunt tot kruispunt.


Het kijken naar de verkeerssituatie en dat inzicht gebruiken om de snelheid op een realistische manieraan te passen, is wat een examinator wil zien tijdens je examen - niet dat je aan elke voorrang van rechts bijna stilstaat ...


op de autosnelweg mag je zelfs 70 :?
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

* aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;


21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.


en

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.


Kort samengevat :
Je mag alleen op de snelweg als je voertuig ook minstens 70 kan, je mag er normaal niet trager dan 70, maar als de verkeerssituatie en je voertuig hogere snelheden dat veilig toelaten, mag je evenmin zonder geldige reden die 70 liggen tuffen ...
Plaats reactie