B-rijbewijs en scooter

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

B-rijbewijs en scooter

Bericht door Gast »

Mijn dochter is 21 en is zopas geslaagd voor haar theoretisch examen rijbewijs B (auto). Ze heeft ook het voorlopig rijbewijs. Mag zij nu ook een bromfiets klasse B besturen? Of is het hier ook weer een kwestie van geld uitgeven voor één of ander examen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Uw dochter heeft dan zeker en vast geleerd dat een voorlopig rijbewijs B niet geldt voor een bromfiets klasse B

Maar zodra zij een echt rijbewijs B heeft, mag ze ook met een bromfiets klasse B rijden.
Gast

Bericht door Gast »

Dit is weer eens de absurditeit ten top.
Zij mag alleen rijden want ze heeft de 20 uur gedaan met succes.
De auto van papa (ikke dus) waar ze mee rondtuft heeft 450 PK onder de kap zitten.
Met een bromfiets van 50 cc met ± 03 PK mag ze niet rijden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En dan moet ik nu waarschijnlijk mijn lach nog kunnen inhouden.....
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:Dit is weer eens de absurditeit ten top.
Zij mag alleen rijden want ze heeft de 20 uur gedaan met succes.
De auto van papa (ikke dus) waar ze mee rondtuft heeft 450 PK onder de kap zitten.
Met een bromfiets van 50 cc met ± 03 PK mag ze niet rijden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En dan moet ik nu waarschijnlijk mijn lach nog kunnen inhouden.....
En je vindt het zelf verantwoord om je dochter direct met zoveel pks de baan op te sturen? Dàt is pas absurd.

Regeltjes zijn nu eenmaal regeltjes, en daar is niets aan te veranderen...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:En dan moet ik nu waarschijnlijk mijn lach nog kunnen inhouden.....
Neen hoor, dat hoeft niet. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Ik wil ook wel zo'n pa hebben :twisted:
Maar eigenlijk heeft ie wel een overschot van gelijk.
Als je met je scooter 45 kmh aan het rijden bent, wordt je de zondag (ook in de week hoor) dikwijls vrolijk voorbijgestoken door bendetjes wielrenners zonder contract.
Die dan ook nog eens op de rijweg rijden, want zij mogen dat als zwakke weggebruiker in groep :!: :!:
Maar owéé als je scooter 49Kmh haalt op de rollen......Dan ben je met je opgefokte brommer een gevaarlijk individu op de rijweg :shock:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:Maar owéé als je scooter 49Kmh haalt op de rollen......Dan ben je met je opgefokte brommer een gevaarlijk individu op de rijweg :shock:
Wel, dat valt nog best mee: ze passen een tolerantie van 8 km/h toe, dit vanwege de onnauwkeurigheid van de meting met de rolletjes. De bromfiets moet op de rollen dus al meer dan 53 km/h halen vooraleer je het vlaggen hebt.
Gast

Bericht door Gast »

Jozef schreef:
Anonymous schreef:Maar owéé als je scooter 49Kmh haalt op de rollen......Dan ben je met je opgefokte brommer een gevaarlijk individu op de rijweg :shock:
Wel, dat valt nog best mee: ze passen een tolerantie van 8 km/h toe, dit vanwege de onnauwkeurigheid van de meting met de rolletjes. De bromfiets moet op de rollen dus al meer dan 53 km/h halen vooraleer je het vlaggen hebt.
Veel brommers gaan echter van fabriek af al 60 :(
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Anonymous schreef:Veel brommers gaan echter van fabriek af al 60 :(
Dat klopt. Maar met dat argument kom je geen stap verder als je gecontroleerd wordt.

Wil je je bromfiets niet kwijtspelen en geen torenhoge boetes moeten betalen, eis dan van de verkoper dat hij zijn plicht nakomt: je bromfiets afstellen zoals door de wet vereist is (max. 25 km/ voor klasse A en max. 45 km/h voor klasse B).
Plaats reactie