graag tips maneuvers rijbewijs A

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Froggy

graag tips maneuvers rijbewijs A

Bericht door Froggy »

Hallo,

Binnen 14 dagen moet ik mijn praktisch proef doen voor rijbewijs A. Ik rij sedert de zomer vorig jaar met een voorlopig rijbewijs. In het verkeer gaat alles vrij vlot. Eerst wou ik dus het examen afleggen met mijn eigen motor maar omwille van veel te weinig gelegenheid om de maneuvers te oefenen (geen oefenterreinen in de buurt en beschikbare oefenterreinen zijn door de dag altijd bezet en 's avonds afgesloten), meer bepaald uitwijken en noodstop, heb ik besloten nog 2 extra uren maneuvers te volgen bij de rijschool en dan het examen ook maar af te leggen met hun motor. Vandaag heb ik dus die 2 extra uren gedaan en wat bleek, het precieremmen na uitwijken lukt niet goed omdat ik te fel met de voet rem waardoor de abs aanslaat. Blijkbaar heb ik een verkeerde gewoonte aangekweekt om te zeer met de voetrem te remmen. Volgens de rijinstructeur moet je eerst met de voorrem remmen en dan wat achterrem erbij nemen, terwijl ik het altijd andersom heb gehoord, eerst wat aanleggen met de achterrem en dan met de voorrem geleidelijk opbouwen en doorremmen. Heeft er iemand tips om dit maneuver toch tot een goed einde te brengen?

Alvast bedankt,

Nick
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: graag tips maneuvers rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Froggy schreef:Volgens de rijinstructeur moet je eerst met de voorrem remmen en dan wat achterrem erbij nemen, terwijl ik het altijd andersom heb gehoord, eerst wat aanleggen met de achterrem en dan met de voorrem geleidelijk opbouwen en doorremmen. Heeft er iemand tips om dit maneuver toch tot een goed einde te brengen?
Remmen betekent dat de gewichtsverdeling over je wielen verandert :
Er komt meer gewicht op de vooras terecht en de achteras wordt minder belast.
Dat laatste merkte je al door het snelle aanslaan van het ABS.

Ik spreek daar bewust niet eens over een tweewieler.
Dit effect treedt bij alle voertuigen op.
Je merkt het doordat het voertuig vooraan in de veren duikt.
(Met de Telelever stopt BMW het duikende effect wel, maar de gewichtsverschuiving is er daar ook.)

De remkracht die een band kan overbrengen, is recht evenredig met het gewicht dat er op rust.
Meer gewicht -> meer remkracht.
Minder gewicht -> minder remkracht.

Door te hard met de achterrem te remmen, verschuif je het gewicht naar de voorband en ontlast je de achterband ... je gaat dus teveel vragen van die ontlaste achterband, en je ABS komt tussen (zonder ABS trek je rubberstreepjes).

Als je echt remt zoals je hier schrijft, eerste achteraan wat aanleggen, en dan pas vooraan beginnen remmen, ga je er ooit door in de problemen komen.
Je verliest daar op het meest cruciale moment (terwijl je het snelst rijdt) de meeste afgelegde meters aan nuttige remafstand doordat je niet optimaal vertraagt.

Om stevig met de motor te remmen, is de gewichtsverschuiving vooraf nodig, maar die krijg je ook al door het gas dicht te draaien terwijl je naar het remhendel grijpt (wat automatisch gebeurt als je tenminste niet constant met een paar vingers over het remhendel rijdt).

Op de weg gaat het gas dicht terwijl je naar de voorrem grijpt, of heb je vooruitziend het gas al dichtgedraaid, waardoor de gewichtsverschuiving al in gang gezet wordt, en rem je met beide remmen.
Hoe hard je in het begin kan remmen en hoeveel harder je de remkracht verder kan (of durft) opbouwen is een kwestie van banden / motor en je ervaring in het aanvoelen ervan.

Beide remmen optimaal gebruiken zonder ze te blokkeren is dus het ideaal.


Kijk gewoon eens naar motoren en hun remmen.
Waar zitten de grootste schijven :?:
Waar zitten er twee schijven ipv één :?:
Waar zitten de remklauwen met de meeste zuigers :?:
(behalve op een Honda met DCBS of soortgelijke)

Het antwoord is bijna altijd ... vooraan.
De reden is dat er vooraan de meeste remkracht te halen is.


Waarmee rij je , want dat heeft ook effect :?:

Bij choppers kan de geometrie zelfs ten koste gaan van het remvermogen Klassiek voorbeeld de oudere generatie HD's met één iele remschijf vooraan.

Bij een chopper of een toerbuffel kan je achteraan meestal aardig meeremmen omdat de geometrie en/of het gewicht achteraan dat toelaten.

Sportieve(re) motoren zitten aan de andere kant van de verdeling met een achterkant die makkelijk ontlast wordt en een wieltje oplicht (een stoppie)
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de uitleg. Het uitwijken en precisieremmen gingen de afgelopen weken een heel stuk beter. Het was zelfs zo dat ik het parcours deze week telkens foutloos aflegde.
Spijtig genoeg door examenstress vandaag gefaald en wel juist op het uitwijkmaneuver; buiten de cirkel tot stilstand gekomen! En dat terwijl ik nog zo hard geoefend heb. Ik vraag me af of ik niet beter het examen zou afgelegd hebben met mijn eigen motor ipv met de motor van de rijschool ; het is met mijn eigen motor dat ik de maneuvers heb geoefend en in totaal al 3779km heb afgelegd. Maar je laat je dan in het oor blazen dat je beter ook naar het examen gaat met de motor van de rijschool etc... Dat kost dan een pak geld meer en nu sta ik eigenlijk nog niet veel verder. Ik vraag me af wat nu; een tweede keer proberen met eigen motor (cbf600 4-cilinder) of toch maar weer met die van de rijschool. Mijn voorlopig rijbewijs loopt ook af op 25 juni dus zal ik mij moeten haasten anders riskeert het een nog duurdere grap te worden.
Plaats reactie