parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

parkeren

Bericht door Gast »

Heeft iemand tips voor mij bij het parkeren, kzit constant tegen het trottoir op? mijn rijexamen is morgen. Alles gaat goed behalve dat!

Hoe hebben jullie het met de rijschool geoefend?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeren

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Heeft iemand tips voor mij bij het parkeren, kzit constant tegen het trottoir op?
Als het probleem enkel is dat je (achteraan) tegen de trottoirrand rijdt, stuur je de auto waarschijnlijk te laat weer "recht" (evenwijdig aan het trottoir) - dus sneller de neus van de auto in de vrije parkeerruimte sturen.
Het kan zijn dat je wat te lang wacht voor je daarmee begint, of het terugdraaien wat te traag uitvoert.

Dat kunnen we zo niet zien ...


Als je de neus van je auto echter niet sneller de parkeerruimte kan insturen omdat daar de geparkeerde auto voor je staat, moet je iets verder achteruitrijden naast de reeds geparkeerde wagen voor je de achterkant van je auto de parkeerplaats instuurt, of iets minder scherp de parkeerplaats insturen.


Dit is iets dat lastig uit te leggen valt op een forum, en zonder te zien wat de oorzaak is terwijl je parkeert ...
Chaoz
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2007, 17:08

Bericht door Chaoz »

zet je op een halve meter naast de auto dat je achter wilt staan

Vervolgens ga je recht achteruit totdat je de hoek van de koffer kan zien van de auto naast je waarbij je alles direct naar rechts overhaalt aan je stuur, laat je dan voorzichtig verder achteruit glijden totdat je op ongeveer 45° staat in vergelijking met de stoeprand.

Als je in 45 graden staat zet je je banden terug recht en laat je je verder zakken totdat je "A-hoek" (dus je ruit van je passagier) in een recht lijn komt met die van de koffer van de andere auto, en dan begin je direct alles over te halen aan je stuur naar links zodat je recht achter de andere auto uitkomt...

Dit alles kan je nog altijd corrigeren terwijl je in beweging bent aangezien je voor de komende examens toch de plaats krijgt van 2 auto's

veel geluk ;)

Ik mag de mijne binnen 3 maanden doen :P
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Chaoz schreef:Vervolgens ga je recht achteruit totdat je de hoek van de koffer kan zien van de auto naast je ...
Normaal zet je de achterkant van jouw auto ongeveer gelijk met de achterkant van de auto waar je achter wilt.
Daarna begin je achteruit in te draaien.
Chaoz
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2007, 17:08

Bericht door Chaoz »

wobotje schreef: Normaal zet je de achterkant van jouw auto ongeveer gelijk met de achterkant van de auto waar je achter wilt.
Daarna begin je achteruit in te draaien.
idd maarja ik heb het nu eenmaal zo geleerd op mijn 20 uren met de rij-instructuur en was er bij deze ook direct mee weg...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De logische verklaring :
De achteras van je wagen is een scharnierpunt waarrond je wagen draait bij het achteruitrijdend sturen.

De achterwielen van je wagen moeten dan ideaal net voorbij de achterkant van de reeds geparkeerde wagen zijn, anders ga je je auto dichter bij de al geparkeerde wagen brengen door in te sturen - hoe sneller of scherper je instuurt, hoe dichter.


De achterwielen zitten doorgaans wel ergens ter hoogte van de achterste raamstijl, dus als je de geparkeerde wagen zijn koffer ziet verschijnen, zijn je achterwielen daar ook dicht in de buurt ;)
Gast

Bericht door Gast »

*zucht* dat forum crasht hier altijd, en dan ben ik mijn tekst kwijt natuurlijk.... allee nog eens proberen:


korte versie van wat ik wou vragen:

rijvak - fietsstrook (zo eentje met een dikke streep tussen het rijvak en het fietspad) - parkeerstrook

Waar moet je staan als je achterwaarts wilt parkeren in de parkeerstrook: mag je op het fietspad gaan staan en zo alle fietsers hinderen of al stilstaan naast de voorliggende wagen op het rijvak en enkel achteruit rijdend eventjes over het fietspad komen?
Plaats reactie