binnenkort examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

binnenkort examen

Bericht door Gast »

Dag iedereen,


Over een maand heb ik praktijkexamen en dus ga ik nu elke dag rijden, vooral om soepel te parkeren. Normaal doe ik dat met de vader, maar nu ook eens met de moeder. Beide personen hebben hun eigen kijk op "goed rijden"... nu is mijn eurocent gevallen: ik weet eigenlijk niet wat "goed rijden" is!

Bestaat er een checklist die de examinatoren gebruiken om mij te buizen? Voor zover ik het forum gechecked heb hier, is dit praktijkexamen eigenlijk een examen waarvoor je nog gebuisd kan zijn ook al maak je geen enkele verkeersovertreding!
Het kan toch niet écht zijn dat het enkel van de subjectiviteit van de examinator afhangt of ik er door zou zijn?
De verhalen hier doen me al zin hebben om een deurwaarder mee te nemen naar mijn examen :) Ik heb het dus over zaken alla "in je spiegels kijken alleen is niet genoeg, je moet ook over je schouder kijken" of "gebuisd wegens te traag rijden". Dit is allemaal niet wettelijk verplicht, maar wel reden genoeg om je er niet door te laten...


Ook heb ik nog enkele vragen waarover ik ruzie maak met mijn vader:
* Geparkeerd zijn moet op maximum 30 cm van het trottoir. De meeste straten hier hebben nu ook wel een goot, mag je met je wielen in de goot staan?

* je wielen mogen niet op het trottoir staan, mag dat wel tijdens het parkeren? (vooral handig om voorwaarts te parkeren :)

* een straat/parkeerplaats inrijden die rechts van jou gelegen is. Mag je daarvoor uitzwenken naar links (en doen de al dan niet aanwezige wegmarkeringen er toe)?



Zo, een heuse boel, maar ik weet niet meer wat te geloven...

PS: ik moet het doen in Erembodegem, dus dit weekend gaan we daar wat rondrijden. Zijn er enkele tips over de examinatoren daar of de routes?

bedankt!
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Goca schreef:Belangrijke punten

* Veiligheidsgordel, gebruik van de lichten, enz...
* Bedient u uw voertuig correct?
* Rijdt u defensief?
* Neemt u op de weg de juiste plaats in met uw voertuig? Zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan, doorlopende strepen, voorsorteringspijlen, enz..
* Neemt u de bochten zoals het hoort?
* Aangepaste snelheid, neemt u de bochten niet te breed? Is uw techniek goed?
* Inhalen en kruisen van andere voertuigen.
* Doet u dit correct? Neemt u afstand? Maakt u uw voornemens tijdig kenbaar?
* Richtingsveranderingen
* Denkt u eraan alle nodige voorzorgen te nemen, uit te wijken zoals vereist zonder de andere weggebruikers te hinderen, het kruispunt vrij te maken wanneer dat vereist is?
* Past u de voorrangsregels toe?
* Voorrang verlenen zo vereist, maar niet onnodig, gedrag tegenover trams, bevoegden, enz...
* Gehoorzaamt u nauwkeurig aan de verkeerslichten en aan de bevelen van bevoegde personen?
* Rood licht, oranje licht, groene pijl, oranje knipperlicht, enz...
* Hoe past u uw snelheid aan? Heeft u inzicht in het verkeer? Aanpassen van de snelheid aan de verkeersomstandigheden, naleven van de snelheidsbeperkingen, naderen van een hindernis, enz...
* Hoe gedraagt u zich tegenover de andere weggebruikers? Voorzichtigheid tegenover voetgangers en kinderen, gedrag tegenover de prioritaire voertuigen, enz...
* Zuinig en milieuvriendelijk rijden.
* Zorgen voor een vlotte doorstroming van het verkeer.
Het gaat er trouwens niet enkel om dat je de verkeersregels volgt, je moet ook vlot en veilig kunnen rijden.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: binnenkort examen

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:* Geparkeerd zijn moet op maximum 30 cm van het trottoir. De meeste straten hier hebben nu ook wel een goot, mag je met je wielen in de goot staan?
Hier is ooit een discussie over geweest, maar ik herinner me het correctie antwoord niet, schiet me niet dood als het dus niet correct is, maar ik dacht dat de goot onder de rijbaan viel, dus dat het in principe wel zou mogen.
Anonymous schreef:* je wielen mogen niet op het trottoir staan, mag dat wel tijdens het parkeren? (vooral handig om voorwaarts te parkeren :)
Het is niet de bedoeling dat je een stukje met je voorwiel over het troittoir rijdt om zo te kunnen parkeren. Op je examen zal je ook achterwaarts moeten parkeren, dus dat kan je al vergeten. Als je op je examen te ver rijdt, en je voelt dat je de borduur raakt, corrigeer dan tijdig.
Anonymous schreef:* een straat/parkeerplaats inrijden die rechts van jou gelegen is. Mag je daarvoor uitzwenken naar links (en doen de al dan niet aanwezige wegmarkeringen er toe)?
Zolang je binnen je rijstrook blijft (dus geen wegmarkering overschrijdt), zal dit geen probleem vormen volgens mij.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: binnenkort examen

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Voor zover ik het forum gechecked heb hier, is dit praktijkexamen eigenlijk een examen waarvoor je nog gebuisd kan zijn ook al maak je geen enkele verkeersovertreding!
Of men denkt geen enkele ovetreding te maken ;)

Ik heb het dus over zaken alla "in je spiegels kijken alleen is niet genoeg, je moet ook over je schouder kijken"
Het zou me ten zeerste verwonderen mocht je als beginnend bestuurder voldoende rondkijken, je spiegels gebruiken en inschattingsvermogen hebben om een volledig - en correct - beeld te hebben van alles wat er rond je rijdt en loopt ...

Als je kijkt in de richting waarheen je gaat/wil rijden, kijk je eigenlijk automatisch een stukje "over de schouder".

Je moet daar ook niet mee overdrijven en zowat achterom gaan kijken, want dan zie je onvoldoende vooruit.
Je draait het hoofd wat en geeft jezelf gewoon de kans om een stuk van de omgeving rondom je voertuig te zien dat anders moeilijk of zelfs niet te zien is in de spiegels.

In Canada is het "over de schouder kijken" wettelijk verplicht ...

of "gebuisd wegens te traag rijden". Dit is allemaal niet wettelijk verplicht, maar wel reden genoeg om je er niet door te laten...
Lees dan de wegcode maar eens na :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10

10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.


Je kan dus inderdaad te traag rijden.

Een examinator gaat niet noodzakelijk kijken of je op dat eigenste moment inderdaad ook daadwerkelijk anderen hindert - wel of je rijgedrag zou kunnen hinderen als er bvb wat meer verkeer was.

Ook heb ik nog enkele vragen waarover ik ruzie maak met mijn vader:
* Geparkeerd zijn moet op maximum 30 cm van het trottoir.
Daarover is geen enkele wettelijke bepaling die de afstand specifiëert, wel dat je zover (realistisch) mogelijk van de aslijn van de rijbaan hoort te staan.

30cm uit de kant staan kan je wel eens gebroken spiegels of een afschamper opleveren - en hoop er maar niet op dat elke weggebruiker daarvoor stopt ...

De meeste straten hier hebben nu ook wel een goot, mag je met je wielen in de goot staan?
Ja.
je wielen mogen niet op het trottoir staan, mag dat wel tijdens het parkeren?
Neen.

* een straat/parkeerplaats inrijden die rechts van jou gelegen is. Mag je daarvoor uitzwenken naar links (en doen de al dan niet aanwezige wegmarkeringen er toe)?
Dat mag, maar enkel als het nodig is wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen (en draaicirkel) van je voertuig.

Met een gewone personenwagen is het zeldzaam dat je naar links moet opschuiven om een bocht naar rechts te nemen.
Wat trager de bocht ronden wil ook wel eens helpen ...

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.
[/quote]
Johannes

Bericht door Johannes »

Als je een beetje kan rijden ben je zo geslaagd :P

Ik heb ook in Erembodegem examen gedaan... en was geslaagd.
Ik had nochtans redelijk wat stoten uitgestoken:

- bij 't parkeren ben ik 2x moeten herbeginnen en ik stond 50cm van de borduur
- ik ben naar 't schijnt 2x een straat voorbijgereden zonder dat ik besefte dat ik voorrang moest geven aan rechts, maar er kwam net niemand uit :wink:
- Ik ben 3x stilgevallen.
- ik ben eens op een hellingske een 30 cm achteruit gebold...

Maar toch geslaagd!

Ik kan nie zeggen dat men streng is bij GOCA!
Gast

Bericht door Gast »

Tof voor jou Johannes!

Bedankt ook allen voor de goede raad, ik heb er al weer wat meer zin in gekregen.
Plaats reactie