vaak stilvallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
bettykuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:01

vaak stilvallen

Bericht door bettykuh »

hallo,

Ik ben nog maar pas begonnen met rijden. gister was het de tweede keer. Het rijden gaat best vlot, op een lange weg.. maar als ik bij een kruispunt kom en ik moet stoppen en terug vertrekken, dan heb ik wel problemen. ik val regelmatig stil. kunnen jullie me een paar goede technieken geven voor het stoppen en terug vertrekken (koppeling en gaspedaal)

alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vaak stilvallen

Bericht door Inazuma »

bettykuh schreef:kunnen jullie me een paar goede technieken geven voor het stoppen en terug vertrekken (koppeling en gaspedaal)
Radio af als die aan staat zodat je onder andere de motor beter hoort - radio en leren rijden gaan zeer slecht samen.

Op de toerenteller letten als die in de wagen aanwezig is.

Zachter met de koppeling omgaan.
Tikje meer gas geven terwijl je de koppeling lost.


Oefenen in het vertrekken op een rustige plaats (liefst nog met een leuke helling) tot je het blindelings goed kan - dan vermijd je het stress-element "Ik ga stilvallen !"
Spinneke

Bericht door Spinneke »

veel oefenen! en dan gaat het van zelf ;-)
een goeie tip is tot 1200 toeren te laten komen met de gas en te vertrekken.
maar laat de koppeling vooral rustig opkomen gecombineerd met de gaspedaal in te drukken.
later gaat het je zo goed af dat je er mee kan spelen :wink:
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Inderdaad, veel oefenen. En misschien kan het handig zijn om eerst voldoende te oefenen op rustige baantjes tot je wat meer vertrouwen hebt in je eigen controle over de wagen. Stilvallen aan een kruispunt is - zeker in die vroege - volgens mij zeer vaak te danken aan de stress van tussen het verkeer te zitten.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Het rijden gaat best vlot, op een lange weg..
Ik ben er zeker van dat als je in Brussel de autosnelweg naar de kust neemt, en er is weinig verkeer, dat je zonder problemen tot in Oostende geraakt. Je moet immers niets doen, geen bochten en altijd maar rechtdoor rijden.

Maar als beginneling in een kleine wijk rijden, met smallere straten en veel bochten of kruispuntjes, is uiteraard veel moeilijker. En dat moet je beetje bij beetje onder de knie krijgen.

Leren rijden is dus niet een lange weg uitzoeken en mooi 70 km/uur blijven rijden en af en toe eens voor een rood licht stoppen. Zoek plaatsen uit waar het relatief rustig is, maar waar veel meer van de bestuurder gevraagd wordt. Stoppen, kruispuntje oversteken, versnellen, vertragen, weer stoppen enz...
Plaats reactie