weglaten code 78 automatisch

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
laura-

weglaten code 78 automatisch

Bericht door laura- »

hallo,

ik heb een tijd geleden leren rijden met onze auto van thuis, een automatic. ik heb dan ook mijn rijbewijs met vermelding code 78. nu heb ik sinds kort de gelegenheid om toch met een auto met versnellingen te leren rijden, en dat lijkt me toch handig om dat ook te kunnen.

nu is mijn vraag: wat moet ik precies allemaal doen? ik neem aan dat ik opnieuw een soort voorlopig rijbewijs nodig heb voor als ik met die auto rijd? maar moet ik hiervoor opnieuw een theoretisch examen doen?

en dan is mijn vraag, hoe snel mag ik met het nieuwe systeem van rijexamens mijn examen doen? is dat na 3 maanden? en het is toch ok als ik dit opnieuw met een begeleider leer, dit hoeft toch niet perse met rijschool?

alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: weglaten code 78 automatisch

Bericht door Inazuma »

laura- schreef:ik heb dan ook mijn rijbewijs met vermelding code 78. nu heb ik sinds kort de gelegenheid om toch met een auto met versnellingen te leren rijden

en dan is mijn vraag, hoe snel mag ik met het nieuwe systeem van rijexamens mijn examen doen? is dat na 3 maanden? en het is toch ok als ik dit opnieuw met een begeleider leer, dit hoeft toch niet perse met rijschool?

Als je het definitieve (roze kleur) rijbewijs categorie B met vermelding "automaat" of "code 78" in je bezit hebt kan je bij de dienst rijbewijzen van je gemeente een voorlopig rijbewijs model 3 krijgen voor de categorie B.

Met dit voorlopige rijbewijs kan je dan samen met je begeleider(s) die op dit document vermeld staan 1 jaar oefenen met een auto met handschakeling.

Na 1 maand kan je vervolgens een nieuw praktisch examen afleggen met je eigen handgeschakelde auto met bijstand van je begeleider.

Misluk je 2 x ben je verplicht om 2 uur rijles te nemen in een erkende rijschool en het derde examen af te leggen met het lesvoertuig van die rijschool met bijstand van de instructeur.

Kies je onmiddellijk voor de rijschool moet je 2 uur les volgen en ga je ook het examen afleggen met hun lesauto en met hun instructeur.

Let op: deze regel is enkel van toepassing als je een rijbewijs categorie B bezit met de vermelding "automatisch" of " code 78"

Veel succes!
Plaats reactie