Rijbewijs C of C1

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
timothyvh
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:22

Rijbewijs C of C1

Bericht door timothyvh »

Hallo,

Ik ben 18 jaar, en heb reeds mijn rijbewijs voor de auto, Rijbewijs B dus.
Nu zou ik graag het werk doen als vrachtwagenchauffeur, waarvoor een rijbewijs C (CE) nodig is.
Maar nu staat bij de theorie van het rijbewijs C op jullie site, dat dit pas mogelijk is vanaf 21 jaar. Of vanaf 18 jaar met getuigschrift vakbekwaamheid. Anders wordt een rijbewijs C1 toegekend, wat de MTM limiteert tot 7500kg.
Wat wordt hier bedoeld met een getuigschrift vakbekwaamheid?
Is het op één of andere manier mogelijk om mijn rijbewijs C te halen voor mijn 21 jaar (dus niet C1).
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Artikel 59.2 schreef: 59.2. Zijn erkend als getuigschrift van vakbekwaamheid voor de toepassing van artikel 5 van de Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 december 1985 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer:

a) de rijbewijzen afgegeven door de militaire overheid voor het besturen van voertuigen die overeenstemmen met de categorie C of CE en de categorie D of DE van de rijbewijzen;

b) de "certificats de qualification" afgegeven bij het einde van het zesde jaar van het secundaire Franstalige beroepsonderwijs aan de leerlingen die de opleiding "conducteurs poids lourds" of de opleiding "conducteurs d'autobus ou d'autocars" gevolgd hebben en de "studiegetuigschriften" van het tweede jaar van de derde graad van het Nederlandstalige beroepsonderwijs afgegeven aan de leerlingen die de opleiding "bestuurders van vrachtwagens" of de opleiding "bestuurders van autobussen of autocars" gevolgd hebben;

c) de getuigschriften van beroepsopleiding uitgereikt door de "Office communautaire et régional de la Formation professionelle", de "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding" en de "Brusselse gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling" aan de personen die een beroepsopleiding van autobus- en autocar- of vrachtwagenbestuurder hebben gevolgd;

d) de getuigschriften die door het "Arbeitsamt der Deutschsprachigen Gemeinschaft" en het "Institut für Aus- und Weiterbildung im Mittelstand und in kleinen und mittleren Unternehmen" uitgereikt worden aan de personen die de opleiding "bestuurders van zwaar vervoer" gevolgd hebben, waarvan het programma door de minister goedgekeurd werd.

e) de certificaten afgegeven door het onderwijs voor sociale promotie aan de personen die de opleiding van vrachtwagenchauffeur gevolgd hebben.
Als je één van die zaken hebt, kan je op 18 jaar je rijbewijs C halen, in het andere geval niet.

Wat wel kan, is je examen afleggen voor C met een erkende rijschool, waarna je een C1 rijbewijs krijgt, die je, op het moment dat je 21 wordt, kan omruilen voor een C rijbewijs zonder opnieuw examen te moeten afleggen.
timothyvh
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:22

Bericht door timothyvh »

Bedankt voor de snelle reactie

Maar het probleem is, ik heb nog nooit een vacature gezien waarbij men een chauffeur C1 vraagt.
Bijna allemaal betreft het een rijbewijs C.

Ik zal dus blijkbaar nog drie jaartjes moeten wachten :(
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

timothyvh schreef:Maar het probleem is, ik heb nog nooit een vacature gezien waarbij men een chauffeur C1 vraagt.
Bijna allemaal betreft het een rijbewijs C.
Dat is waar, en zelfs nog meer CE.

Als je op dit moment werk zoekt in de transportsector, chauffeurs rijbewijs B worden ook gevraagd. (In mindere mate natuurlijk, maar je vindt er wel)
timothyvh
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:22

Bericht door timothyvh »

wobotje schreef: Dat is waar, en zelfs nog meer CE.

Als je op dit moment werk zoekt in de transportsector, chauffeurs rijbewijs B worden ook gevraagd. (In mindere mate natuurlijk, maar je vindt er wel)
Inderdaad.
Ik heb al rondgekeken naar de vacatures voor een chauffeur B, maar een chauffeur B wordt naar het schijnt zeer slecht betaald.
Aan een kant misschien wel logisch, aangezien iedereen dit heeft.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

timothyvh schreef: Maar het probleem is, ik heb nog nooit een vacature gezien waarbij men een chauffeur C1 vraagt.
Bijna allemaal betreft het een rijbewijs C.
Als je werkzoekend bent, kan je de beroepsopleiding bij de VDAB overwegen. Vrachtwagenbestuurders zijn een knelpuntberoep = gegarandeerd werk.

Informeer eens bij je lokale VDAB kantoor naar de mogelijkheden.
http://www.vdab.be/

Er is ook een vooropleiding vrachtwagenbestuurder als voorbereiding op de beroepsopleiding.
timothyvh
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007, 11:22

Bericht door timothyvh »

Inazuma schreef:
Als je werkzoekend bent, kan je de beroepsopleiding bij de VDAB overwegen. Vrachtwagenbestuurders zijn een knelpuntberoep = gegarandeerd werk.

Informeer eens bij je lokale VDAB kantoor naar de mogelijkheden.
http://www.vdab.be/

Er is ook een vooropleiding vrachtwagenbestuurder als voorbereiding op de beroepsopleiding.
Bedankt voor de informatie!!
Maar probleem is dat ik al werknemer ben, en ik kan toch moeilijk mijn ontslag indienen om deze opleiding te kunnen volgen :roll: En dan nog zonder de garantie geslaagd te zijn.

Ik zou nochtans dolgraag het beroep van vrachtwagenchauffeur uitoefenen!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De theorie voor rijbewijs C staat nu ook op de site www.gratisrijbewijsonline.be
gizmo

flippe of ben ik toch juist

Bericht door gizmo »

reeks c rijbewijs c
kreeg ik een vraag waar me gevraagd werd hoe hard ik mocht rijden met de truck het was een baan men maar 1 rijstrook dus 60 volgens mij
FOUT zegge ze hier .
90 was juist bij mijn weten mag je met de truck enkel 90 op een baan met minimum 2 rijstroken en dan moet ze nog gescheiden zijn door een midden berm.
ben ik nu helemaal fout of ligt het aan de site?
dan nog zo een vraag hoe oud moet je zijn om een truck te besturen
normaal 21 en minimum 2 jaar b ervaring maar als je in belgie truck school hebt gedaan kan dat al vanaf 18.
ben ik nu weer mis ??????
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: flippe of ben ik toch juist

Bericht door wobotje »

gizmo schreef:reeks c rijbewijs c
kreeg ik een vraag waar me gevraagd werd hoe hard ik mocht rijden met de truck het was een baan men maar 1 rijstrook dus 60 volgens mij
FOUT zegge ze hier .
90 was juist bij mijn weten mag je met de truck enkel 90 op een baan met minimum 2 rijstroken en dan moet ze nog gescheiden zijn door een midden berm.
ben ik nu helemaal fout of ligt het aan de site?
Bedoel je vraag 60 van reeks C?
daar is het inderdaad 60 km/u.
En als ik 60 invul dan is het correct bij mij...
gizmo schreef:dan nog zo een vraag hoe oud moet je zijn om een truck te besturen
normaal 21 en minimum 2 jaar b ervaring maar als je in belgie truck school hebt gedaan kan dat al vanaf 18.
ben ik nu weer mis ??????
Wat je zegt klopt bijna.
Dat van die minimum 2 jaar B heb ik nog nooit gehoord.
Je moet inderdaad wel een rijbewijs B hebben, vooraleer je je C kan halen, maar hoe lang je die al hebt doet er volgens mij niet toe.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Het hangt ervan af wat MTM is.
MTM<=7,5t -> 90 km/u
MTM>7,5t -> 60 km/u
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Dit is de foto die erbij hoort:

Afbeelding

Dus MTM>7,5t en dus 60 km/u.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Plaats reactie