administratieve vraag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

administratieve vraag

Bericht door agita »

Hallo,
ik zou het graag weten, welke papieren ik nodig heb, om naar een praktijkexamen te kunnen gaan.
Ik denk nu niet aan de papieren van de auto!
Het is zo, dat ik een EU-burger ben, maar geen Belg, ik heb nu een arbeidskaart en een verblijsfvergunniging tot en met 31 juli, dus ik heb een "belgische identiteitskaart (de witte kaart)" tot dan.
Daarna moet ik naar huis (naar Hongarije) gaan.
Mijn vraag is, als ik het examen niet kan halen, mag ik het herhalen als ik als tourist naar Belgie terugkom, als ik binnen de voorgeschrevene 36 maanden blijf? of verlies ik alles wat ik tot dan heb gedaan (ik bedoel theorie en voorlopig rijbewijs en dat ik mag leren met een begelijder of met rijschool) en moet ik alles opnieuw beginnen thuis?
Alvast bedankt,
Agi
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: administratieve vraag

Bericht door Inazuma »

agita schreef:
Het is zo, dat ik een EU-burger ben, maar geen Belg, ik heb nu een arbeidskaart en een verblijsfvergunniging tot en met 31 juli, dus ik heb een "belgische identiteitskaart (de witte kaart)" tot dan.
Als je nu een voorlopig Belgisch rijbewijs hebt, voldoe je voorlopig aan de verplichtingen een permanent Belgisch rijbewijs te kunnen krijgen.


http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5


Wat je allemaal nodig hebt aan papieren om het praktische examen te gaan doen (een hele hoop :!: )


Artikel 35

Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de ategorie A3, A, B, B+E of G, legt de kandidaat voor :
1° één der documenten bedoeld in artikel 3, § 1;

2° een van de hierna opgesomde documenten :
a) de aanvraag om een rijbewijs waarop het attest van slagen voor of vrijstelling van het theoretische examen is aangebracht.

In dit geval, legt de kandidaat hetzij een getuigschrift van praktisch onderricht, afgegeven door een rijschool of, indien het gaat om een examen met het oog op het bekomen van een rijbewijs geldig voor de categorie G, een door een landbouwschool of een landbouwopleidingscentrum afgeleverd attest voor, hetzij het Europees rijbewijs of het buitenlands rijbewijs waarvan hij houder is.

De aanvraag omvat de verklaring voorgeschreven in artikel 41, § 1 of is vergezeld van, naargelang het geval, een of twee van de attesten voorgeschreven in de artikelen 41, §§ 2 en 3 of 45, tweede lid.
b) het nog geldige voorlopige rijbewijs. Het voorlopige rijbewijs is, in voorkomend geval, vervolledigd met de vermelding dat de lesuren voorgeschreven na twee mislukkingen gevolgd zijn.
c) Opgeheven (art. 25.3°, K.B. 10-07-2006, B.S. 14-07-2006)
d) een attest waarin bevestigd wordt dat de kandidaat de opleiding gevolgd heeft, bedoeld in artikel 4, 6°;

3° het verzekeringsbewijs inzake de burgerlijke aansprakelijkheid voor het voertuig waarmee hij zich aanbiedt;

4° behalve wanneer het gaat om een voertuig van de categorie A3, het inschrijvingsbewijs van het voertuig en het groene keuringsbewijs van het voertuig als dat onderworpen is aan de technische controle en, in voorkomend geval, van de aanhangwagen;

5° in voorkomend geval, de documenten voorgeschreven in 3° en 4° voor het voertuig van de categorie B, bedoeld in artikel 39, § 4;

6° het gelijkvormigheidsattest voor het voertuig van de categorie A3;

7° het Belgische of Europese rijbewijs, geldig voor de categorie B of voor een gelijkwaardige categorie, indien het een kandidaat betreft voor een rijbewijs geldig voor de categorie B+E;

8° in voorkomend geval, het Belgische of Europese rijbewijs van de begeleider, geldig voor het besturen van het voertuig waarmee het praktische examen plaats heeft of van de bestuurder van het voertuig van de categorie B, bedoeld in het artikel 39, § 4, alsook het document bedoeld in artikel 3, § 1 waarvan de begeleider of de bestuurder houder is.




http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=hfdst1#art3p1

Artikel 3 §1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :
1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;
b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;
c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen;
d) het attest van immatriculatie;

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart;
b) de consulaire identiteitskaart;
c) de bijzondere identiteitskaart.



Mijn vraag is, als ik het examen niet kan halen, mag ik het herhalen als ik als tourist naar Belgie terugkom, als ik binnen de voorgeschrevene 36 maanden blijf? of verlies ik alles wat ik tot dan heb gedaan (ik bedoel theorie en voorlopig rijbewijs en dat ik mag leren met een begelijder of met rijschool) en moet ik alles opnieuw beginnen thuis?
Op dat moment voldoe je niet meer aan de voorwaarden uit Artikel 3 §1 inzake de op het praktisch examen verplicht voor te leggen documenten, en ook niet meer aan de voorwaarden om nog een permanent Belgisch rijbewijs te kunnen krijgen.



Slagen ruim voor 1 augustus dus !

(Je rijbewijs moet immers afgeleverd zijn voor je weer vertrekt - bij sommige gemeenten/steden duurt de aflevering een paar dagen, andere geven ze direct mee. Dat kan je vooraf best even navragen bij de gemeentediensten.)

Succes :!:
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Hm dat is dan jammer :(
in ieder geval dank je voor je hulp, ik moet de tekst nog wel een paar keer doorlezen, om helemaal te kunnen begrijpen :oops:
Maar, niet panikeren.. een rijschool zoeken of zo... !
Maar, is er een verschil als ik een Belgische rijbewijs of als ik een Europese rijbewijs wil aanvragen?
Agi
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Ow, ik heb iets gevonden maar het lijkt me een moeilijk tekst te zijn ..
even doorlezen...
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=hfdst6
international rijbewijs...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

agita schreef: international rijbewijs...
Krijg je alleen als je in België woont (lees : voldoet aan de voorwaarden uit Artikel 3 om een Belgisch rijbewijs te krijgen - op de opgesomde uitzonderingen na) én reeds een Belgisch, Europees of buitenlands rijbewijs hebt.
Plaats reactie