vragen over correct schakelen
vragen over correct schakelen
hoi,
Ik ben aan het oefenen voor mijn rijexamen en ik snap die versnellingen niet zo goed.
Wat moet je bv doen als je een druk kruispunt of een rotonde nadert in 4e versnelling? (de een zegt dat ik in neutraal moet gaan en 'laten uitbollen', een ander iemand zegt dat ik naar derde of naar tweede moet, afin, hoe moet dat eigenlijk correct? Moet ik dan eerst naar derde en dan naar tweede of mag ik ineens overschakelen van 4e naar 2e (dacht het niet, maja, kheb toch al eens gehoord dat dat wel zou mogen).
En hoe zit dat met remmen? Wanneer moet je nu de koppeling inhouden en wanneer niet? (ik dacht dat je in eerste en tweede koppeling moest inhouden als je remde, maar als je in hogere versnelling zit niet meer?)
Ik ben aan het oefenen voor mijn rijexamen en ik snap die versnellingen niet zo goed.
Wat moet je bv doen als je een druk kruispunt of een rotonde nadert in 4e versnelling? (de een zegt dat ik in neutraal moet gaan en 'laten uitbollen', een ander iemand zegt dat ik naar derde of naar tweede moet, afin, hoe moet dat eigenlijk correct? Moet ik dan eerst naar derde en dan naar tweede of mag ik ineens overschakelen van 4e naar 2e (dacht het niet, maja, kheb toch al eens gehoord dat dat wel zou mogen).
En hoe zit dat met remmen? Wanneer moet je nu de koppeling inhouden en wanneer niet? (ik dacht dat je in eerste en tweede koppeling moest inhouden als je remde, maar als je in hogere versnelling zit niet meer?)
Gewoon afremmen met de voetrem, tot het toerental gezakt is tot 1.200 toeren per minuut. In ieder geval nooit ontkoppelen, naar neutraal gaan, en laten uitbollen.
Je koppeling druk je dus niet in vooraleer je toerental rond 1.200 toeren per minuut zit, maakt niet uit in welke versnelling.
Je kan dit ook combineren met terugschakelen, daar kan je hier meer over lezen.
Je koppeling druk je dus niet in vooraleer je toerental rond 1.200 toeren per minuut zit, maakt niet uit in welke versnelling.
Je kan dit ook combineren met terugschakelen, daar kan je hier meer over lezen.
Ik rij ook met een Opel Corsa en ik ben er zeker van dat die een toerenteller heeft.
Welk model is het? Opel Corsa A, B, C of D? (Kijk hier even als je niet weet welk model het is).
De toerenteller kan er trouwens ook wat anders uitzien.
Welk model is het? Opel Corsa A, B, C of D? (Kijk hier even als je niet weet welk model het is).
De toerenteller kan er trouwens ook wat anders uitzien.
Op het gehoor en het gevoel; wanneer de auto (het stuur, de versnellingspook, de zetel, ...) te hard begint te trillen, rij je aan een te laag toerental en moet je terugschakelen. Als je motor teveel lawaai maakt rij je aan een te hoog toerental en moet je een versnelling hoger schakelen.andrew schreef:awel ik rijd met een opel corsa en die heeft dat niet.
Hoe moet ik dan zien wanneer ik moet schakelen??
Oefening baart kunst.
Ik rijd ook met een Opel Corsa, hij is 10 jaar oud en heeft geen toerenteller. In't begin vond ik het moeilijk om in te schatten wanneer ik moest ontkoppelen, maar nu gaat het vanzelf, als is het bij het opschakelen nog makkelijker dan bij het terugschakelen!andrew schreef:awel ik rijd met een opel corsa en die heeft dat niet.
Hoe moet ik dan zien wanneer ik moet schakelen??
Ja, dat mag dus.Anonymous schreef:Ik vermoed van wel, als je plots wat harder zou moeten remmen zodat je toch niet meer veel snelheid hebt is het toch normaal om gewoon terug te schakelen naar 2e versnelling. (dit is toch wat ik zou doen)gast2398 schreef:maar.. mag je nu van de 4e versnelling zomaar naar de 2e?
Je moet niet per se elke versnelling terugschakelen.
Ik rij met een Renault Clio, die heeft ook geen toerenteller. Een hulpmiddeltje voor als je nog niet op het gehoor kunt aanvoelen wanneer je moet schakelen:andrew schreef:awel ik rijd met een opel corsa en die heeft dat niet.
Hoe moet ik dan zien wanneer ik moet schakelen??
1ste - om te vertrekken vanuit stilstand (of als je echt bijna stilstaat)
2e - direct na het vertrekken (of om te "bollen")
3e - vanaf ongeveer 30 km/u
4e - vanaf ongeveer 50 km/u
5e - vanaf ongeveer 70 km/u
Radio af en raampje wat open.andrew schreef:Hoe moet ik dan zien wanneer ik moet schakelen??
Bij het optrekken hoor je wel wanneer de motor veel meer kabaal begint te maken.
Voor je aan die snelheid in die versnelling zit, opschakelen dus.
Bij het vertragen : laat de wagen eens op een heel rustige weg in elke versnelling uitbollen zonder te ontkoppelen of gas te geven.
Je zal horen en voelen wanneer de motor het niet meer leuk vindt.
Voor die snelheid in die versnelling ontkoppelen en/of een versnelling lager schakelen dus.