Rijden met L en aanhangwagen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast88

Rijden met L en aanhangwagen.

Bericht door Gast88 »

Hallo

Als hobby doe ik zweefvliegen en soms moeten wij dan met grote aanhangwagens rijden waar deze vliegtuigen in passen. Ik weet dat je met het "echte" rijbewijs (gewone B, nog niet BE) met deze grote aanhangwagens mag rijden als
- de totale massa (auto + aanhangwagen) niet boven 3,5ton komt
- de totale lengte niet groter is dan 18m
- de aanhangwagen niet meer weegt dan de auto
(enkele collegas hebben dit vorig jaar in het wetboek opgezocht omdat hier veel onduidelijkheid over is)

Nu is mijn vraag of dat ik met mijn voorlopig rijbewijs ook met deze aanhangwagens mag rijden.
Er zijn enkele beperkingen zoals dat je niet in het buitenland mag rijden en maar één passagier mee mag nemen die ouder is dan 24 en zijn rijbewijs heeft. Ik heb nog niets gevonden over de beperkingen met het rijden van aanhangwagens.

Kan iemand mij helpen?

Dankuwel
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Neen, met een voorlopig rijbewijs mag je niet met een aanhangwagen rijden.

Zie ook: viewtopic.php?t=4557
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Gast88:

Jouw uitleg hebben je collega's zeker niet in een wetboek gevonden.

Lees maar eens aandachtig de link die wobotje opgegeven heeft.

Het is héél belangrijk dat je voor elke massa weet over welke massa het gaat: ledige massa, massa in beladen toestand of maximum toegestane massa.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Als collega-zweefvlieger kan ik je enkel maar aanraden om nog even te wachten om met die dingen op de baan te gaan. Weliswaar zijn deze aanhangers niet zwaar, maar door hun lengte vereisen ze toch serieus wat stuurmanskunsten !

Enkele problemen:
- door hun lengte gaan ze bij een bocht uitzwaaien, als je scherp dient af te draaien is het niet ondenkbaar om een voetganger of fietser omver te maaien
- sommige modellen zijn zeer gevoelig aan zijwind, opletten bij het inhalen van vrachtwagens !
- de velden waar iemand land zijn dikwijls slecht bereikbaar en het kost dus veel manouvreerwerk om de aanhanger zo dicht mogelijk bij de landingsplaats te krijgen. (slechts weinige helpers appreciëren het om met een romp van 150 kg ver door een veld te lopen)

Bovendien let fel op met de gewichten ! Mijn aanhanger weegt 690 kg. Een Ka8-tje op een open trailer zal waarschijnlijk zelfs niet boven de 500 kg komen. De zelfbouwtrailer van de club met een "dikke" Twin Astir erop weegt al 1250 kg !

In welke club vlieg je ?
Plaats reactie