gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Pieterdc

gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door Pieterdc »

Hallo,

Bij zebrapaden moet je als autobestuurder normaal gezien voorrang verlenen aan fietsers en voetgangers die willen oversteken.
Maar op wegen waar men 70 mag rijden, liggen soms ook zebrapaden op de weg (niet aan een kruispunt en zonder lichten). Moet je hier dan vol op de rem gaan om een fietser of voetganger over te laten? (hopend dat de auto's achter je niet tegen je bumper botsen en dat op een tweebaansweg de auto links van je ook stopt!)

bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Meestal zie je het wel als ze aanstalten maken om over te steken, en kan je op voldoende afstand afremmen. Of de persoon langs, of de tegenliggers ook remmen, weet je nooit zeker, en is dan ook jouw zorg niet.

Ben je echt te kort genaderd, dan rijd je best door. Is het een verward persoon, die toch op z'n strepen wil staan en voor je instapt, heb je wel een probleem, ook al kan jij er zelf niets aan doen. Een noodstop red je meestal niet, en uitwijken is niet altijd mogelijk. In die situaties kan je niet meer doen dan hopen op een goede afloop.

Fietsers die trouwens nog op hun fiets zitten (en de fiets dus niet aan de hand hebben) hebben geen voorrang op een zebrapad.
pieterdc

Bericht door pieterdc »

ok bedankt !
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Rafael schreef:
Is het een verward persoon, die toch op z'n strepen wil staan
Dit is wel een goede woordkeuze :lol: Hij wil niet alleen op zijn strepen staan, hij wil er zelfs over lopen :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij zebrapaden moet je als autobestuurder normaal gezien voorrang verlenen aan fietsers
Je bedoelt dan wel een fietser die naast zijn fiets stapt.

Een fietser die over een zebrapad rijdt heeft geen voorrang.
Filerijder
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2007, 19:40

fietser die rijdt over zebrapad

Bericht door Filerijder »

en toch - alle dagen in Mortsel - rijden fietsen over zebrapaden. Politie Mortsel controleert niet. Gemachtigd opzichter wijst de kinderen niet op hun fout. En de auto's ? Die stoppen...
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: fietser die rijdt over zebrapad

Bericht door sting »

Filerijder schreef:en toch - alle dagen in Mortsel - rijden fietsen over zebrapaden. Politie Mortsel controleert niet. Gemachtigd opzichter wijst de kinderen niet op hun fout. En de auto's ? Die stoppen...
Het is niet verboden om als fietser over de zebrapaden te rijden, maar je moet ze als automobilist geen voorrang verlenen.

Je stopt natuurlijk wel best wanneer dat wel gebeurt. Er is immers geen recht van aanrijden.

En ook:
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Tim

Bericht door Tim »

Als je op een voorrangsbaan rijdt moet je dan ook voorrang geven aan voetgangers die aanstalte maken om over te steken over een zebrapad?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Tim schreef:Als je op een voorrangsbaan rijdt moet je dan ook voorrang geven aan voetgangers die aanstalte maken om over te steken over een zebrapad?
Ja.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door jurgends »

Tim schreef:
Als je op een voorrangsbaan rijdt moet je dan ook voorrang geven aan voetgangers die aanstalte maken om over te steken over een zebrapad?


Ja.
Met die vraag zat ik ook, en ik dacht: het voorrangsbord gaat boven de verkeersregel.
Ik durf het bijna niet vragen maar .... waarom is dit zo? (of maak ik beter een nieuwe draad aan in een andere groep?)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef:Met die vraag zat ik ook, en ik dacht: het voorrangsbord gaat boven de verkeersregel.
Ik durf het bijna niet vragen maar .... waarom is dit zo? (of maak ik beter een nieuwe draad aan in een andere groep?)
Aangezien de voorrangsregel à rechts, geldt tussen bestuurders onderling, ga ik er vanuit dat voorrangsborden de voorrang op een kruispunt regelen tussen bestuurders. Al moet ik toegeven dat ik ook niet meteen een verkeersregel kan vinden om dat laatste zwart op wit mee hard te maken.

Bij de voorrangsborden "smalle doorgang", staat bvb nadrukkelijk dat die gelden tav bestuurders uit de tegenovergestelde richting.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef: Aangezien de voorrangsregel à rechts, geldt tussen bestuurders onderling, ga ik er vanuit dat voorrangsborden de voorrang op een kruispunt regelen tussen bestuurders.
De "voorrang van rechts" regel gaat dus over veel meer dan voorrang van rechts ...
Die stelt ineens ook wie voorrang dient te verlenen aan wie bij een B1 / B5

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door jurgends »

Ok, maar toch niet elke voorrangsregel gaat over bestuurders, bvb:
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
Mag ik deze conclusies trekken dan ook: dat je op een voorrangsweg dan geen voorrang hebt op een tram, wegens geen bestuurder en wel op fietsers die oversteken op een fietspad wegens wel bestuurders?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef:Mag ik deze conclusies trekken dan ook: dat je op een voorrangsweg dan geen voorrang hebt op een tram, wegens geen bestuurder en wel op fietsers die oversteken op een fietspad wegens wel bestuurders?
Regel 1 van de wegocode:

Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.


Vermits spoorvoertuigen echter wel degelijk gebruik maken de openbare weg, heeft men beslist dat:

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad

Bericht door jurgends »

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Ik vind dat dat klinkt als: spoorvoertuigen moeten zich niets aantrekken van de regels in de wegcode. Maar dat het niet wil zeggen dat er niet in de 'spoorvoertuigencode' een teken kan staan dat hen zegt: voorrang geven aan andere gebruikers dat toevallig op de plekken staat waar een tram een voorrangsbaan zou oversteken.
Maar goed, dat is dus blijkbaar fout.
Ik zal mijn statement dan herformuleren:

... Dat je op een voorrangsweg dan geen voorrang hebt op een tram, vermits niets in de wegcode je voorrang kan geven op een spoorvoertuig, en wel op fietsers die oversteken op een fietspad wegens wel bestuurders?
Plaats reactie