gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
De tram heeft altijd voorrang, tenzij verkeerslichten of een bevoegd persoon het regelen.
Ken jij voorrangswegen waar een tram dwars oversteekt, zonder verkeerslichten?
Weet jij waar ergens fietspaden dwars doorgetrokken zijn op voorrangswegen, zonder verkeerslichten?
Ken jij voorrangswegen waar een tram dwars oversteekt, zonder verkeerslichten?
Weet jij waar ergens fietspaden dwars doorgetrokken zijn op voorrangswegen, zonder verkeerslichten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Op de Grotesteenweg in Berchem kan de tram oversteken om naar een draaipunt te gaan. Misschien dat de lichten daar eerder rood worden als een tram dat wil doen, ik heb het wel nog nooit meegemaakt, maar dan nog kunnen lichten defect zijn.Ken jij voorrangswegen waar een tram dwars oversteekt, zonder verkeerslichten?
Nu vermoed ik dat de tram deze beweging maar zelden uitvoert.
Op diezelfde baan zijn er fietspaden die aan de kruispunten deze dwarsen, er zijn wel lichten gelukkig, maar ook deze kunnen toch defect geraken?Weet jij waar ergens fietspaden dwars doorgetrokken zijn op voorrangswegen, zonder verkeerslichten?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Wanneer de verkeerslichten defect zijn moet je uiterst voorzichtig zijn.
Tram heeft in principe voorrang.
Fietsers hebben vermoedelijk een (kleine) omgekeerde driehoek als ze de voorrangsweg willen dwarsen.
Tram heeft in principe voorrang.
Fietsers hebben vermoedelijk een (kleine) omgekeerde driehoek als ze de voorrangsweg willen dwarsen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Inderdaad, al heeft de tram voorrang wegens Art 12.1 zoals Bert al aanhaalde.jurgends schreef:Mag ik deze conclusies trekken dan ook: dat je op een voorrangsweg dan geen voorrang hebt op een tram, wegens geen bestuurder en wel op fietsers die oversteken op een fietspad wegens wel bestuurders?
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Dat klinkt niet enkel zo, het is ook zo.jurgends schreef:Ik vind dat dat klinkt als: spoorvoertuigen moeten zich niets aantrekken van de regels in de wegcode.Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Trams hebben uiteraard een eigen verkeersreglementering.Maar dat het niet wil zeggen dat er niet in de 'spoorvoertuigencode' ...
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Daarvan zijn er anders genoeg - meer : dat moet zelfs.de rijprof schreef:Weet jij waar ergens fietspaden dwars doorgetrokken zijn op voorrangswegen, zonder verkeerslichten?
Fietspaden dwars doortrekken over voorrangswegen mag onder dezelfde omstandigheden trouwens ook.
De voorrangsborden regelen immers de voorrang - maar fietsers schijnen dat niet te beseffen.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Er staan verkeerslichten of er staan verkeersborden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Ik heb nog een voorbeeld gevonden: aan de terminus in Mortsel. Daar draait de tram en dwarst zo de baan, dit is voor de lichten dus deze houden je niet tegen. Er staat wel een waarschuwingsbord "spoorvoertuig".Ken jij voorrangswegen waar een tram dwars oversteekt, zonder verkeerslichten?
Maar goed, dus op een voorrangsbaan heb je voorrang op dwarsende auto's en fietsers, maar niet op voetgangers op een zebrapad en trams.
Het lijkt me wel ook iets dat ze duidelijker mogen zetten in de wegcode.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
wegcode schreef:Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
De tram heeft altijd voorrang, behalve wanneer verkeerslichten of een bevoegd persoon het anders regelen.wegcode schreef:40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. 40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven..
Een bestuurder moet voorrang verlenen aan de voetgangers die zich op de oversteekplaats bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Is toch duidelijk, niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Ik bedoelde: er staat een bord dat zegt "voorrangsbaan". Dat bord zou voorrang moeten hebben op verkeersregels. Maar dat is dus niet zo in mijn ogen. Het zou volgens mij niet slecht zijn dat ze in de wegcode ook zeggen wat zo een voorrangsbaan nu juist is.De tram heeft altijd voorrang, behalve wanneer verkeerslichten of een bevoegd persoon het anders regelen.
Een bestuurder moet voorrang verlenen aan de voetgangers die zich op de oversteekplaats bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Is toch duidelijk, niet?
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Nogmaals. Voorrangsborden regelen de voorrang tussen bestuurders onderling, op een kruispunt. (Bij een B9, over meerdere kruispunten, tot einde voorrangsweg).jurgends schreef:Ik bedoelde: er staat een bord dat zegt "voorrangsbaan". Dat bord zou voorrang moeten hebben op verkeersregels.
Die borden zeggen mij dus niet hoe ik mij dien te gedragen tov een voetganger op een oversteekplaats (of die op het punt staat zich daarop te begeven). Bovendien hoeft een oversteekplaats voor voetgangers niet noodzakelijk op een kruispunt aangebracht te worden.
.jurgends schreef:Ik bedoelde: er staat een bord dat zegt "voorrangsbaan". Dat bord zou voorrang moeten hebben op verkeersregels.
Borden gaan inderdaad boven de verkeersregels. Zie artikel 6.1 (Verkeerstekens gaan boven de verkeersregels, en borden zijn idd verkeerstekens) ... tenminste in zoverre er tegenspraak zou zijn tussen de verkeerstekens en de verkeersregels. Wat hier niet het geval is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Dat heb je idd gezegd, maar je zei dit als volgt:Nogmaals. Voorrangsborden regelen de voorrang tussen bestuurders onderling, op een kruispunt. (Bij een B9, over meerdere kruispunten, tot einde voorrangsweg).
Wat toch wil zeggen "we gaan er van uit dat men het zo bedoelde". Dat maakt het dus onduidelijk in de wegcode.Aangezien de voorrangsregel à rechts, geldt tussen bestuurders onderling, ga ik er vanuit dat voorrangsborden de voorrang op een kruispunt regelen tussen bestuurders. Al moet ik toegeven dat ik ook niet meteen een verkeersregel kan vinden om dat laatste zwart op wit mee hard te maken.
Als je bovenstaande stelling hanteert is er idd geen conflict tussen regel en bord. Echter toen ik zei "dus een tram heeft voorrang wegens geen bestuurder" werd ik teruggefloten omdat hier de regel "Tram altijd voorrang" zou gelden. Wat wel een regel is, en dus wel conflicteert. En deze laatste stelling zullen jullie ontkrachten met "een tram moet zich niets aantrekken van het verkeersreglement". Wat ik dus ook onduidelijk vind, want de tram staat wel vermeldt in het verkeersreglement als regel, dus die regel kan overroepen worden door een bord vind ik. Ik begrijp dat het niet zo is, ik vind het gewoon niet duidelijk.Borden gaan inderdaad boven de verkeersregels. Zie artikel 6.1 (Verkeerstekens gaan boven de verkeersregels, en borden zijn idd verkeerstekens) ... tenminste in zoverre er tegenspraak zou zijn tussen de verkeerstekens en de verkeersregels. Wat hier niet het geval is.
Re: gevaren bij voorrang geven aan zebrapad
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenenjurgends schreef:Dat heb je idd gezegd, maar je zei dit als volgt:Nogmaals. Voorrangsborden regelen de voorrang tussen bestuurders onderling, op een kruispunt. (Bij een B9, over meerdere kruispunten, tot einde voorrangsweg).Wat toch wil zeggen "we gaan er van uit dat men het zo bedoelde". Dat maakt het dus onduidelijk in de wegcode.Aangezien de voorrangsregel à rechts, geldt tussen bestuurders onderling, ga ik er vanuit dat voorrangsborden de voorrang op een kruispunt regelen tussen bestuurders. Al moet ik toegeven dat ik ook niet meteen een verkeersregel kan vinden om dat laatste zwart op wit mee hard te maken.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
(Dat heeft Inazuma een paar posts geleden ook al geantwoord denk ik)
"Bovenstande stelling" klopt gewoon. Niks te "als" dus.jurgends schreef:Als je bovenstaande stelling hanteert is er idd geen conflict tussen regel en bord.Borden gaan inderdaad boven de verkeersregels. Zie artikel 6.1 (Verkeerstekens gaan boven de verkeersregels, en borden zijn idd verkeerstekens) ... tenminste in zoverre er tegenspraak zou zijn tussen de verkeerstekens en de verkeersregels. Wat hier niet het geval is.
De omgekeerde driehoek telt niet voor een tram, dat is juist. Maar dat is NIET de reden waarom die tram voorrang heeft.jurgends schreef:Echter toen ik zei "dus een tram heeft voorrang wegens geen bestuurder" werd ik teruggefloten omdat hier de regel "Tram altijd voorrang" zou gelden.
Waarom de tram voorrang zou moeten "krijgen" staat in 12.1:
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
Dat de tram geen voorrang moet verlenen, is niet helemaal hetzelfde als zeggen dat jij als auto voorrang moet verlenen aan die tram. (in de praktijk komt naturlijk wel op hetzelfde neer. Ah ja, als de een geen voorrang moet verlenen, dan zal de ander dat wel moeten, anders wordt het botsing...)
Vergelijk het hiermee: voor het rode licht moet je niet stoppen omdat de ander níet moet stoppen (want hij heeft geen rood), je moet stoppen omdat je zelf rood hebt.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)