Krijg je het G rijbewijs ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
db007

Krijg je het G rijbewijs ?

Bericht door db007 »

hallo , ik zit met een grote vraag :

Ik ben bezig met het behalen van mijn rijbewijs B (auto) , 20 april moet ik mijn examen afleggen .
ik ben van 1988 en toen ik 16 was heb ik een rijbewijs (theoretisch ) behaald voor landbouwvoertuig met traject van hoeve naar veld en terug , ... als ik nu mijn rijbewijs B behaald heb , kan ik dan zonder exames te doen mijn rijbewijs inwisselen tot een G rijbewijs ? want een vriend van me heeft dat wel kunnen doen , en een tweede vriend van me niet meer . ( moest het belang hebben , ik doe wel nog het volgens het oude regelement mijn examen , 9 maanden rijden en dan pas examen . )
ps , ter informatie , met die regeling die ik nog heb van 9 maanden rijden , moet ik daarmee parkeren op parcour of op de weg ? groetjes david
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Krijg je het G rijbewijs ?

Bericht door wobotje »

db007 schreef:( moest het belang hebben , ik doe wel nog het volgens het oude regelement mijn examen , 9 maanden rijden en dan pas examen . )
ps , ter informatie , met die regeling die ik nog heb van 9 maanden rijden , moet ik daarmee parkeren op parcour of op de weg ?
Sinds 1 december 2006 worden de manoeuvres op de openbare weg geïntegreerd. Dus ook als je nog onder de oude regeling valt.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Een rijbewijs B wordt niet geldig gemaakt voor de categorie G. Als je met voertuigen van de categorie G wil kunnen rijden moet je hiervoor een praktijkexamen afleggen of in het bezit zijn van een rijbewijs voor de categorie C1, C, C1+E of C+E (de eerste drie met beperkingen voor de MTM van trekkend voertuig en/of aanhanger van de categorie G).

Heeft die eerste vriend van je misschien ooit een rijbewijs voor de categorie T gekregen? Als ik me goed herinner moest je daarvoor geen praktijkexamen afleggen.
db007

rijbewijs traktor

Bericht door db007 »

die vriend heeft hetzelfde als mij gedaan , en had een rijgetuigschrift voor landbouwtraktor , behaald door theorie te doen , en doordat hij met rijschool gegaan is en ik niet heeft had hij zijn rijbewijs B ook voor die 15de september en is daarmee gegaan , en hebben ze ingewisseld tot een G rijbewijs , ik vindt dat dit eigenlijk heel oneerlijk is , kan hij beter rijden als mij dat hij geen p^raktisch examen moet doen en ik wel ? het examen doen maakt me nog niet , maar dat het ook nog zoveel kost , kom hé , dat is afzetterij , dan konden ze de periode wel iets langer gezet hebben vindt ik , ik las hier op de site dat 6 september het in de krant gestaan heeft , en 15 september moest het geregeld zijn , dat zijn 10 dagen , dan zijn er veel die dat niet wisten , ... echte commerce is het ,dan rij ik wel gewoon rond met mijn getuigschrift van toen , EN ZO GAAN ER VEEL ZIJN ! geloof me ....
Gast

Bericht door Gast »

Lees even op de site RIJBEWIJS G (info)
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer schreef:Overgangsmaatregel
De houders van een rijbewijs B en van een rijgetuigschrift voor landbouwtractor, afgeleverd vóór 15 september 2006, kunnen een rijbewijs G bekomen zonder scholing te volgen noch theoretische of praktische examens af te leggen. Deze vrijstelling is niet beperkt in tijd.
Zij dienen zich hiervoor te melden bij de gemeente waar ze verblijven die een aanvraag om een rijbewijs zal doen en hem een nieuw rijbewijs, dat ook geldig is voor categorie G, zal afleveren.
Dat rijgetuigschrift voor landbouwtractor is waarschijnlijk hetgeen jij ook hebt?
Dan zou je normaal eens je je rijbewijs B hebt, moeten kunnen een nieuw rijbewijs, dat ook geldig is voor de categorie G aanvragen.
db007 schreef:ik las hier op de site dat 6 september het in de krant gestaan heeft , en 15 september moest het geregeld zijn , dat zijn 10 dagen , dan zijn er veel die dat niet wisten , ...
Volgens mij heeft die datum betrekking op het rijgetuigschrift en niet op het rijbewijs B.
db007

niet waar ?

Bericht door db007 »

Iedereen die na 1982 geboren is moet een rijbewijs G afleggen. Er is echter een overgangsmaatregel: Indien je je rijgetuigschrift voor landbouwvoertuigen had voor 1 september 2006 en je rijbewijs B voor 15 september 2006 dan kan je op vertoon van deze twee documenten een rijbewijs G krijgen. Dus geen examens, geen tests, ....

Als je je B rijbewijs nog niet had voor 15 september 2006 ben je verplicht om een praktijkexamen te doen met een trekker en een kipkar (die samen minimum 9 meter lang moeten zijn) De test bestaat uit rijden in het verkeer + drie manoeuvres (kar goed aankoppelen en afleggen, recht achteruit rijden + parkeren in een soort van loods)


Dit las ik ook op deze site , dus wat is het nu ?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Eugeen heeft die tekst op deze website geschreven.
Ik weet niet op wat hij zich baseert natuurlijk.

Ik interpreteer gewoon de tekst op de site van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
db007

Bericht door db007 »

ja , ik weet het ook niet , :shock: iik zou het anders echt afzetterij vinden , en oneerlijk . maar ik zou het eigenlijk toich graag weten , had proberen te bellen op mijn examencenterum maar dara namen ze niet op , :roll:
Gast

Bericht door Gast »

Ben je in het bezit van een rijbewijs B + een rijgetuigschrift T afgeleverd voor 15/9/2006 dan mag je een rijbewijs G afhalen zonder examens te doen.

Kijk toch even op de site onder RIJBEWIJS G INFO

En kijk iets verder naar beneden. Daar vind je, naast de tekst op onze site nog allerhande info via links.
db007

Bericht door db007 »

ja , maar wat bedoellen ze hiermee ? in het bezit van een rijtuigschrift voor 15 sept of in het bezit van beide , ik denk van beide want mijn tweede kammeraad is geweest in december met de twee rijbewijzen en dat ging al niet omdat zijn rijbewijs B niet voor 15 september behaald was , ook al had hij zijn rijgetuigschrift al 2 jaar , en de tweede vriend van mij die heeft rijschool gedaan en had zijn B rijbewijs wel net , en heeft alles kunnen inwisselen , dus het is de oneerlijkste zaak die er bestaat , kan hij beter rijden als ik en mijn andere vriend ? dikke bullshit ja , ze werken het zo in de hand dat er veel gaan rijden zonder het G rijbewijs ,
Gast

x

Bericht door Gast »

Hallo,

ik zit met een soortgelijke vraag. Ik ben van 1987, heb mijn rijbewijs categorie B gehaald op 23/02/06. Moet ik examen(s) afleggen om met onze tractor te mogen rijden? Of kan ik het aanvragen?

mvg.
Plaats reactie