Praktische info mbt praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anke

Praktische info mbt praktijkexamen

Bericht door Anke »

Hallo

ik bezit nu een voorlopig rijbewijs B model 2 zonder begeleider, ik mag dus max 18 maanden rijden met dit voorlopig rijbewijs.

MAAR klopt het dat als ik bv kies om het examen met de wagen van mijn vriend te doen, dat mijn vriend dan mee mag als begeleider, naast de examinator en dat ik dus geen begeleider van de rijschool hoef mee te nemen? Als ik echter kies om het examen met de wagen van de rijschool te doen, dan moet de instructeur van de rijschool als begeleider mee op het examen.

Graag een woordje uitleg aub!

Dank je, Anke
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb de indruk dat het je een en ander door elkaar haalt.

Lees eerst eens aandachtig de pagina NIEUWE RIJOPLEIDING op onze site.
Gast

Bericht door Gast »

Dag Eugeen

dat heb ik gedaan, en volgens mij kan het dus dat in mijn geval mijn vriend meerijdt op het praktisch examen, samen met de examitor, aangezien ik het examen met eigen wagen doe.

Anke
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De houder van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider moet tijdens het examen, naast de examinator, eveneens vergezeld zijn van een passagier die houder is van een rijbewijs B en minstens 24 jaar oud is.
Als uw vriend aan die voorwaarden voldoet is het OK. Hij is dan geen begeleider maar een passagier.
K.Evi.N

30

Bericht door K.Evi.N »

Hallo,


Hoe zit dat nu met de zone 30?
Telt dit bijvoorbeeld nog om 15h op woensdagnamiddag?


Bedankt,
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 30

Bericht door Rafael »

K.Evi.N schreef:Hallo,


Hoe zit dat nu met de zone 30?
Telt dit bijvoorbeeld nog om 15h op woensdagnamiddag?


Bedankt,
Als er vaste borden staan, geldt deze altijd. Als er oplichtende staan, gelden ze enkel als ze opgelicht zijn.
mieken

Bericht door mieken »

ik snap het niet, dan doe je je examen met de examinator en met een passagier. Deze is dan je begeleidende persoon toch. ?? er moet niemand anders aanwezig zijn dan he ??? :?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

mieken schreef:ik snap het niet, dan doe je je examen met de examinator en met een passagier. Deze is dan je begeleidende persoon toch. ?? er moet niemand anders aanwezig zijn dan he ??? :?
Meer nog: er màg niemand anders aanwezig zijn een bestuurder met een voorlopig rijbewijs mag hoogstens één passagier meenemen (naast een eventuele begeleider).
Als het gaat om een voorlopig rijbewijs zonder begeleider moet de passagier 24 jaar zijn en beschikken over een rijbewijs B. Als het gaat om een voorlopig rijbewijs met begeleider zijn er geen vereisten voor de passagier (maar uiteraard wel voor de begeleider).
Tijdens het examen is er steeds één begeleider (privébegeleider of rijinstructeur) en één passagier (de examinator).
mieken

Bericht door mieken »

dat laatste klopt dan toch niet
stel je hebt een voorlopig rijbewijs van 18 maanden. Je gaat je examen gaan doen en je neemt een begeleidende persoon mee die 24 is en zijn rijbewijs heeft. en dan gaat de examinator mee en dan is er verder toch niemand aanwezig ???
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

De situatie die jij vernoemd is verboden: met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider mag je maar één passagier meenemen: ofwel de examinator, ofwel de 24-jarige, maar niet beiden.
KarolienV
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:00

Bericht door KarolienV »

Maar van GOCA moet je wel een begeleidend persoon meenemen als je je examen gaat doen met je eigen wagen, als je voorlopig rijbewijs 18maanden hebt...
mieken

Bericht door mieken »

Bertje schreef:De situatie die jij vernoemd is verboden: met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider mag je maar één passagier meenemen: ofwel de examinator, ofwel de 24-jarige, maar niet beiden.
maar jawel, je kan toch moeilijk enkel je examen met je examinator doen ???
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

(18 maanden) ANDERE VERVOERDE PERSONEN

. Je mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
(In dit geval mag dus je vriend of vriendin meerijden, op voorwaarde dat hij/zij minstens 24 jaar oud is en in het bezit is van een rijbewijs B (geen voorlopig)).
WETTELIJK is het zo dat er maar één extra persoon in de wagen mag zitten.
Plaats reactie