Pinkers teveel gebruiken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gigi
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2006, 00:00

Pinkers teveel gebruiken

Bericht door gigi »

hallo, mijn vraag is kunnen ze u buizen als je teveel u pinkers gebruikt ? dank u voor te antwoorden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Als je de richtingsaanwijzers langer dan nodig laat knipperen of wanneer het niet voorgeschreven is, dan wordt dit inderdaad fout gerekend.

En terecht. Dit leidt immers tot verwarring bij de andere weggebruikers.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Re: Pinkers teveel gebruiken

Bericht door Freddie »

Rafael schreef:
gigi schreef: aah en euh wat ik eigenlijk wou weten dat is gewoon als je een gaparkeerde auto voorbij steekt of iets anders en er rijd niemand voor u en niemand achter u moet je ze dan ook gebruiken of ni ?
Hoofdstuk LICHTEN en CLAXON schreef: 1. Wanneer is het gebruik van de richtingsaanwijzer nodig?

De richtingsaanwijzers zijn een belangrijk communicatiemiddel in het verkeer, waarmee je andere weggebruikers duidelijk maakt dat je een rijbeweging of een manoeuvre wilt uitvoeren.

Bijvoorbeeld:
- Een andere auto, een moto of een fietser inhalen.
- Een auto parkeren.
- Van rijbaan of rijstrook veranderen.
- Ergens rechts of links inslaan.
- enz...
Beter lezen m'n beste, hoofdstuk &quotLICHTEN en CLAXON&quot. Zelfs al ben je helemaal alleen op de baan, je moet ze nog steeds gebruiken.
²
M'n ouders zeggen da soms ook, ier moede nie pinken, d'er rijd toch niemand achter of voor ons. (Is vooral rond onze wijk waar het dus kalm is). ik gebruik m'n pinkers gewoon zoals anders. Anders ga je op den duur vergeten pinken wanneer er wel es nen auto achter u rijdt.
In de rijschool hebben ze me het volgende gezegd indien je een obstakel voorbijrijdt. (stilstaande auto aan de rand van de rijbaan en dergelijke):
- obstakel breder dan 1m: pinken
- niet breder dan 1m zodat je op uw eigen rijvak kan blijven en niemand hindert: niet pinken.

Heb ookal enkele keren voorgehad dat ze afkomen met hun pinker, maar uiteindelijk een straat verder inslaan ofzo... Of pipo's die op een rond punt naar rechts pinken zodat ge denkt, die gaan de 1ste afslag nemen. Gelukkig blijvek altijd wachte om zeker te zijn, want sommigen nemen dan toch niet de eerste afslag.

Zoals in de theorie staat: pinkers zijn (1 van de) enige instrumenten om anderen te laten weten wat je van plan bent
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Freddie schreef: M'n ouders zeggen da soms ook, ier moede nie pinken, d'er rijd toch niemand achter of voor ons.
Ik vind het al spijtig dat je ouders menen zelf te mogen bepalen wanneer ze de richtingsaanwijzers gebruiken, maar nog veel erger dat ze dat ook nog aan jou proberen wijs te maken.
Quote: In de rijschool hebben ze me het volgende gezegd indien je een obstakel voorbijrijdt. (stilstaande auto aan de rand van de rijbaan en dergelijke):
- obstakel breder dan 1m: pinken
- niet breder dan 1m zodat je op uw eigen rijvak kan blijven en niemand hindert: niet pinken.
Een schande.

Laten we liever eens kijken wat het verkeersreglement hierover zegt:
Quote: AR 13.Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Deze verplichting geldt dus wel degelijk voor elke zijdelingse verplaatsing, zonder uitzondering.

Ik ken niet veel fietsers die breder zijn dan 1 m. Volgens die instructeur zou je dus je richtingsaanwijzers niet hoeven te gebruiken om een fietser in te halen die op de rijbaan rijdt. Wel dus.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Mijn instructeur heeft me ook duidelijk geleerd voor elke zijwaartse beweging (dus ook geparkeerde auto's, fietsen, bloembakken etc) te pinken.
Overigens zie ik het vaak dat auto's niet pinken omdat er geen andere auto's in de buurt zijn. Daarbij vergeten ze dan wel dat het voor fietsers (&amp voetgangers) ook heel handig kan zijn te weten wat een auto gaat doen. Alleen zien zij die fietsers precies nooit. Als ik zo bvb op een fietspad rijd zie ik de auto pas op het allerlaatste moment pinken, omdat hij me plots ziet en nog hoopt voor me weg te geraken
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Een schande.

Laten we liever eens kijken wat het verkeersreglement hierover zegt:
Of, wat zegt een zuiver verstand van zoiets? Stel dat je op een baan zonder fietspad zit, voor je een auto, en daarvoor een fietser. Deze is niet breder dan 1 meter, en de auto voor jou wijkt op het laatste moment uit zonder richtingaanwijzer. Jij merkt het te laat op, en maait de fietser gewoon neer. Als de wagen voor je zijn richtingaanwijzer keurig zou gebruikt hebben, zou er op dat moment een fietser meer in leven zijn.

Je hebt wel het voordeel dat je meestal wel door de meeste auto's kan kijken, maar met een bestelbusje gaat dat ook niet meer op.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Sofie schreef: Mijn instructeur heeft me ook duidelijk geleerd voor elke zijwaartse beweging (dus ook geparkeerde auto's, fietsen, bloembakken etc) te pinken.
Overigens zie ik het vaak dat auto's niet pinken omdat er geen andere auto's in de buurt zijn. Daarbij vergeten ze dan wel dat het voor fietsers (&amp voetgangers) ook heel handig kan zijn te weten wat een auto gaat doen. Alleen zien zij die fietsers precies nooit. Als ik zo bvb op een fietspad rijd zie ik de auto pas op het allerlaatste moment pinken, omdat hij me plots ziet en nog hoopt voor me weg te geraken
Daar erger ik mij ook aan. Nog een ander voorbeeld wat meer dan de helft van de automobilisten verkeerd doet: ze geven niet aan wanneer ze een routonde (rondpunt) verlaten. Dit is echt vervelend voor voetgangers die of een risico moeten nemen met oversteken of voor niets staan te wachten. Een paar seconden voor niets moeten wachten omdat de automobilist te lui is om zijn pinker aan te doen kan erg ambetant worden als je dat bijna elke dag meemaakt.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

inderdaad, je krijgt dan ook dat je staat te wachten om een rotonde op te rijden omdat je voorrang wil verlenen aan een auto die dan uiteraard zonder pinken de straat inslaat waar jij net uit komt... wat een tijd ik daar al mee verloren ben...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: ze geven niet aan wanneer ze een routonde (rondpunt) verlaten.
Let op: een &quotrond punt&quot bestond vroeger in het verkeersreglement, maar nu niet meer. Er zijn namelijk enkele advocaten zo ver gegaan om te betwisten dat er op een bepaalde plaats wel een &quotrond punt&quot was, omdat het middeneiland ietwat ovaal in plaats van perfekt rond was.

Bij het nieuwe begrip &quotrotonde&quot speelt de vorm geen belang meer, maar er zijn wel twee voorwaarden die moeten vervuld zijn:

het bord &quotverplicht rondgaand verkeer&quot.een omgekeerde driehoek of stopbord aan elke toegangsweg.Eigenlijk zou je dus, alvorens een rotonde op te rijden, je wagen moeten parkeren en gaan kijken of er geen enkel van die borden ergens ontbreekt, want dan is het geen rotonde meer, maar een plein, waar voor diegenen die zich al op het plein bevinden voorrang van rechts geldt.

En om het helemaal een typisch tintje van Belgische folklore te geven: in de Franse tekst van het verkeersreglement is het een &quotrond point&quot gebleven (weliswaar met de nieuwe definitie van een rotonde).
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Jozef schreef:
Freddie schreef: M'n ouders zeggen da soms ook, ier moede nie pinken, d'er rijd toch niemand achter of voor ons.
Ik vind het al spijtig dat je ouders menen zelf te mogen bepalen wanneer ze de richtingsaanwijzers gebruiken, maar nog veel erger dat ze dat ook nog aan jou proberen wijs te maken.
Quote: In de rijschool hebben ze me het volgende gezegd indien je een obstakel voorbijrijdt. (stilstaande auto aan de rand van de rijbaan en dergelijke):
- obstakel breder dan 1m: pinken
- niet breder dan 1m zodat je op uw eigen rijvak kan blijven en niemand hindert: niet pinken.
Een schande.

Laten we liever eens kijken wat het verkeersreglement hierover zegt:
Quote: AR 13.Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Deze verplichting geldt dus wel degelijk voor elke zijdelingse verplaatsing, zonder uitzondering.

Ik ken niet veel fietsers die breder zijn dan 1 m. Volgens die instructeur zou je dus je richtingsaanwijzers niet hoeven te gebruiken om een fietser in te halen die op de rijbaan rijdt. Wel dus.
Voor fietsers moest er wel gepinkt worden. Hij zei dit vooral in het geval er bijvoorbeeld een wagen met z'n 2 linkerwielen nog op de baan staat.
Of bij andere obstakels die smal genoeg zijn om er langs te kunnen zonder problemen (en zonder iemand te hinderen).
Soit, ik pink nu toch altijd uit gewoonte. 't is tenslotte maar efkens een hendeltje een tikje geven
gigi
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2006, 00:00

Pinkers teveel gebruiken

Bericht door gigi »

aah en euh wat ik eigenlijk wou weten dat is gewoon als je een gaparkeerde auto voorbij steekt of iets anders en er rijd niemand voor u en niemand achter u moet je ze dan ook gebruiken of ni ?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Pinkers teveel gebruiken

Bericht door Rafael »

gigi schreef: aah en euh wat ik eigenlijk wou weten dat is gewoon als je een gaparkeerde auto voorbij steekt of iets anders en er rijd niemand voor u en niemand achter u moet je ze dan ook gebruiken of ni ?
Hoofdstuk LICHTEN en CLAXON schreef: 1. Wanneer is het gebruik van de richtingsaanwijzer nodig?

De richtingsaanwijzers zijn een belangrijk communicatiemiddel in het verkeer, waarmee je andere weggebruikers duidelijk maakt dat je een rijbeweging of een manoeuvre wilt uitvoeren.

Bijvoorbeeld:
- Een andere auto, een moto of een fietser inhalen.
- Een auto parkeren.
- Van rijbaan of rijstrook veranderen.
- Ergens rechts of links inslaan.
- enz...
Beter lezen m'n beste, hoofdstuk &quotLICHTEN en CLAXON&quot. Zelfs al ben je helemaal alleen op de baan, je moet ze nog steeds gebruiken.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: Let op: een &quotrond punt&quot bestond vroeger in het verkeersreglement, maar nu niet meer. Er zijn namelijk enkele advocaten zo ver gegaan om te betwisten dat er op een bepaalde plaats wel een &quotrond punt&quot was, omdat het middeneiland ietwat ovaal in plaats van perfekt rond was.
Humor man!
Sommige advocaten zijn toch ook smerige ratten.
Inazuma
Berichten: 11363
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Ik ken niet veel fietsers die breder zijn dan 1 m. Volgens die instructeur zou je dus je richtingsaanwijzers niet hoeven te gebruiken om een fietser in te halen die op de rijbaan rijdt. Wel dus.
Tuurlijk, want je moet ook 1m afstand tot de fietser respecteren


Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen. (...)

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Ook deze geldt weer niet voor bromfietsen, rijwielen , tov fietsers


1m + 0,6m fiets = dikke anderhalve meter uitwijken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
Jozef schreef:
Ik ken niet veel fietsers die breder zijn dan 1 m. Volgens die instructeur zou je dus je richtingsaanwijzers niet hoeven te gebruiken om een fietser in te halen die op de rijbaan rijdt. Wel dus.
Tuurlijk, want je moet ook 1m afstand tot de fietser respecteren
Ja, maar die meter moet je volgens de instructeur van Freddy niet meerekenen voor de richtingsaanwijzers, enkel het obstakel moet breder dan 1 meter zijn.
Plaats reactie