Heel-toe

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
rune_lol
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2024, 17:32

Heel-toe

Bericht door rune_lol »

Hallo, ik heb een vraag i.v.m. wat in het engels heel-toe noemt te doen. Dit is wanneer je het toerental van je motor en die van je transmissie gelijkmaakt door een klein beetje gas te geven met de koppeling nog steeds naar beneden, zonder de rem los te laten. Zo kan je zo zacht mogelijk schakelen. Ik heb het me met mijn voorlopig rijbewijs aangeleerd omdat dit, als het correct word uitgevoerd, beter is voor de koppelling. Maar nu ik er over nadenk is het wel raar om met 2 voeten 3 pedalen te bedienen, is dit toegelaten op het praktijkexamen? Zal mijn examinator flippen als hij het ziet? Alvast bedankt!
Frank de Busser

Re: Heel-toe

Bericht door Frank de Busser »

Ik heb nog nooit van zo'n techniek gehoord en ik zou niet weten hoe het kan. Gas bijgeven terwijl je de koppeling rustig aan loslaat is de juiste manier, maar zonder de rem los te laten? Lijkt me sterk. De examinator heeft niet snel zicht op je voeten, enkel als hij naast je zit. Op andere plaatsen voelt hij aan de wagen dat je wel of niet goed schakelt. Dus als die techniek zo goed is als beweerd wordt, zou hij niets mogen voelen en is er dus geen probleem. Als hij het wel voelt... Is het niet zo'n goede techniek...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heel-toe

Bericht door Inazuma »

rune_lol schreef: 08 mar 2024, 17:36 Hallo, ik heb een vraag i.v.m. wat in het engels heel-toe noemt te doen. Dit is wanneer je het toerental van je motor en die van je transmissie gelijkmaakt door een klein beetje gas te geven met de koppeling nog steeds naar beneden, zonder de rem los te laten.
Ook gekend als talon-pointe in meer naar de Franse kant leunen de autosport ...

Is een wat meer geavanceerde rijtechniek uit de motorsport, die je op de openbare weg eigenlijk niet nodig hebt.

Zo kan je zo zacht mogelijk schakelen.
Als je sneller terugschakelt gaat dat ook
(terugschakelen om te remmen op motor duurt bij velen te lang, en wordt dan eerder remmen op de koppeling ... )

Als je het goed doet ...
Ik heb het me met mijn voorlopig rijbewijs aangeleerd omdat dit, als het correct word uitgevoerd, beter is voor de koppelling.
Maar als het mis gaat, gaat het ook duidelijk te merken zijn :mrgreen:

is dit toegelaten op het praktijkexamen? Zal mijn examinator flippen als hij het ziet? Alvast bedankt!
Geen idee of het expliciet verboden is
Maar een goede examinator gaat het meteen opmerken
Net zoals ze meteen merken wie "uitbolt" met de koppeling ingedrukt

Het is hier in le plat pays zelfs niet meer de bedoeling dat je nog terugschakelt tegen hogere snelheden / toerentallen, zoals dat decennia gevraagd werd (en in de bergen nog steeds handig is)

Bedoeling is dat je gas lost, zo afremt op motor, en pas terugschakelt bij lage toerentallen, iets boven vrijloop
Daar heb je dan geen heel-toe voor nodig ...


Examen kijkt ook naar attitude
Komen rallyrijden op je examen is niet de bedoeling ...
Plaats reactie