Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Punten van discussie.
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door OliQuatre »

Geachte forumleden,

Vandaag verliet ik het parkeerterrein van een winkelcomplex, waar een vrachtwagen aan het docken was. Op dat moment was de vrachtwagen nog niet in beweging. Toen ik bijna recht achter de trailer stond met mijn auto (met de snuit/bumper), begon de vrachtwagen plotseling te bewegen. Hoewel ik nog snel naar achteren had kunnen rijden om voorrang te verlenen, koos ik ervoor om door te rijden.

Mijn vraag betreft de verkeerssituatie op dat moment. Moest ik, gezien de manoeuvre van de vrachtwagen, hem voorrang verlenen, ook al bevond ik me al bijna achter de trailer? Ik ben me bewust dat degene die een manoeuvre uitvoert over het algemeen voorrang dient te verlenen aan het doorgaande verkeer, maar in dit specifieke geval twijfel ik of mijn handelswijze correct was.

De vrachtwagenchauffeur reageerde ontevreden op mijn beslissing en liet dit merken door te claxonneren. Nu vraag ik mij af of zijn reactie terecht was, of dat ik inderdaad de voorrang had moeten verlenen.

Zie de bijlage: Rode pijl = mijn traject.
De (mislukte) balk = trailer van de vrachtwagen

Alvast bedankt
Olivier
Bijlagen
screenshot 2.jpg
screenshot 2.jpg (132.8 KiB) 682 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door Inazuma »

Een manoeuvrerende bestuurder moet voorrang verlenen VOOR hij aan de uitvoering van het manoeuvre begint, EN gedurende het ganse manoeuvre :!:

Men kan tijdens een manoeuvre stoppen, andere bestuurders doorlaten, en zo voldoen aan de voorrangsplicht.
Je kon dus ook denken dat dat net aan het gebeuren was.

Dat is de wettelijke kant, en de rechtbank zal u enkele jaren later desnoods postuum uw voorrang gunnen.


In praktijk laat je een manoeuvrerende vrachtwagenbestuurder best even de ruimte om verder te doen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door Inazuma »

Oh wacht, speciaal geval hier:

Je doet zélf ook een manoeuvre: aanpalend eigendom dan wel een parking verlaten.
(Rechtspraak aanziet warenhuisparkings etc als "openbare weg", maar trekt er niet de logische conclusie uit dat die dan ook kruispunten vormen ...)


Tussen 2 manoeuvrerende bestuurders, geldt de voorrang van rechts (Cassatie)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door Stefan Peeters »

Een vrachtwagen staat meestal niet op een dergelijke plaats omdat de chauffeur zijn boterhammen gaat opeten...

Die wil naar de loskade. En die ziet niks achter zijn trailer...

Waarom lijkt het dan toch altijd zo moeilijk om die even eerst door te laten?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Re: Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door OliQuatre »

Stefan Peeters schreef: 05 jan 2024, 08:31 Een vrachtwagen staat meestal niet op een dergelijke plaats omdat de chauffeur zijn boterhammen gaat opeten...

Die wil naar de loskade. En die ziet niks achter zijn trailer...

Waarom lijkt het dan toch altijd zo moeilijk om die even eerst door te laten?
Beste Stefan,

Ik constateer enige irritatie in uw reactie, wat begrijpelijk kan zijn wanneer bestuurders met jarenlange rijervaring dit doen. In mijn geval, echter, bevind ik me nog in de fase van voortdurend leren, aangezien ik mijn rijbewijs nog niet heb behaald. Daarnaast is het belangrijk te benadrukken dat veel leden op dit forum beginners zijn, zoals ikzelf. Daarom acht ik uw irritatie wellicht niet volledig gerechtvaardigd. Ik heb er wel van bijgeleerd!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Heeft een vrachtwagen voorrang terwijl deze een werf opdraait of aan het docken is?

Bericht door Stefan Peeters »

Die vrachtwagenchauffeur ziet niet dat de bestuurder die hem hindert iemand is met 50 dagen of 50 jaar rijervaring.

Die ziet enkel een voertuig dat hem hindert. Als hij het al kan zien, anders is het prijs...

Ik rij zelf dagelijks met een vrachtwagen, vaak op afgesloten werven (wegenbouw), en zelfs daar staan bestuurders in de weg met de meest bizarre uitvluchten.

Om nog te zwijgen over het uitzonderlijk vervoer dat ik regelmatig uitvoer: je wil niet weten hoeveel bestuurders een vrachtwagen van 3,50 meter breed en 65 ton zwaar, voorzien van alle wettelijk verplichte toeters en bellen, niet lijken op te merken.

Ik maak me daar onderweg niet druk meer om, dat levert toch niks op.
Maar vandaar wel mijn lichte irritatie....

Ik vind het wel fijn dat je er blijkbaar toch wat van geleerd hebt 👍 :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie