Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
geniot
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023, 23:21

Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door geniot »

Hallo allemaal,

De regel zegt:
Als je op de autosnelweg rijdt met aanhanger met een totale lengte van meer dan 7 meter, mag je uitsluitend de 2 meest rechts gelegen stroken gebruiken.
Vandaag op het examen had ik deze vraag:
Waar mag je inhalen?
En twee afbeeldingen. Op een zijn er 2 stroken, op de andere zijn er 3, maar de rechtste is een spitsstrook en deze is gesloten.
In twee situaties probeer je in een auto met aanhanger (7+meter) een vrachtwagen in te halen.

Mag je inhalen als er gesloten stroken zijn en er maar 2 open rijstroken op de rijbaan zijn?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door Stefan Peeters »

Waar vind jij die regel?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
geniot
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023, 23:21

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door geniot »

Art. 43 p.4
https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-43
Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door Inazuma »

geniot schreef: 08 aug 2023, 23:32 Mag je inhalen als er gesloten stroken zijn en er maar 2 open rijstroken op de rijbaan zijn?
Er is nergens bepaald dat de spitsstrook een rijstrook is ...

Ze staat wel onder
Artikel 72. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Maar daar staan inmiddels ook al 2 andere weggedeelten die géén rijstroken (meer) zijn, en zelfs geen deel (meer) uitmaken van de rijbaan !

Politiek die hun boeltje al lang zelf niet meer begrijpen, maakt wegcode steeds chaotischer.
Dit is er weer een voorbeeld van ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door Stefan Peeters »

geniot schreef: 09 aug 2023, 05:47 Art. 43 p.4
https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-43
Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.
Euh .. je zit op de Nederlandse wegcode te kijken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
geniot
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023, 23:21

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door geniot »

Stefan Peeters schreef: 09 aug 2023, 09:42 Euh .. je zit op de Nederlandse wegcode te kijken...
Zijn de regels dan anders in Belgie? Mag je dan altijd met aanhanger op de autosnelweg inhalen?

Overigens, het kan ook zijn dat dit een test vraag is, die niet telt. CBR schrijft voor het examen dat ze altijd nieuwe vragen introduceren.
Ik heb op een forum gelezen dat vragen over "parkeren in de berm buiten de bebouwde kom" zijn er niet tijdens het examen omdat de regel is niet lang geleden veranderd en niet iedereen is daarmee eens.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door Inazuma »

In België bestaat een gelijkaardige, maar niet gelijke, regeling:

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

In in B is dus niet bepaald dat de spitsstrook ook een rijstrook is ...
geniot
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023, 23:21

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door geniot »

Een guru op een Youtube channel (Theorie Toppers) heeft deze vraag beantwoord als volgt:
Als een spitsstrook gesloten is dan geldt het niet als een rijbaan en zijn er dus 2 rijstroken ;)
https://www.youtube.com/watch?v=zBngNvg ... tBlplTnhuc

Maar ik dacht ik had het fout beantwoord tijdens het examen. Ik heb 7 fouten in Inzicht gemaakt. Nu zit ik te denken waar anders heb ik me vergist. (Ik heb maar een fout tot dus ver nagejaagd).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen met aanhanger van 7+ meter

Bericht door Inazuma »

geniot schreef: 09 aug 2023, 16:47 Een guru op een Youtube channel (Theorie Toppers) heeft deze vraag beantwoord als volgt:
Als een spitsstrook gesloten is dan geldt het niet als een rijbaan en zijn er dus 2 rijstroken ;)
https://www.youtube.com/watch?v=zBngNvg ... tBlplTnhuc
Da's dan in Nederland ...
Plaats reactie