Dubbele theoretisch rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Riri

Dubbele theoretisch rijbewijs

Bericht door Riri »

Hi allen

Ik heb in 2017 mijn theoretisch rijbewijs afgelegd waarbij ik geslaagd was en vervolgens 20u rijlessen gevolgd heb. Door gebrek aan tijd en corona liet ik het effectieve praktijkexamen achterwegen. Later belde ik het examencentrum op die me vertelde dat alles verlopen was. Hierdoor nam ik opnieuw deel aan het theoretisch examen en slaagde ik. Met blijdschap wandelde ik vandaag mijn gemeente binnen om mijn voorlopig rijbewijs aan te vragen. Nu blijkt dat mijn vorig rijbewijs toch nog geldig is tot december 2024 doordat ik recht kreeg op verlenging wegens corona. Bij mijn tweede theoretisch examenaflegging nam ik lessen voor mijn theorie en betaalde ik een tweede keer mijn aflegging voor het theoretisch rijbewijs. Nu ik weet dat mijn tweede aflegging niet noodzakelijk was, betaalde ik voor niks. Ik wil dan ook de onnodige kosten terug vorderen. Ik belde hiervoor het examencentrum op, maar tevergeefs willen ze me niet verder helpen omdat ze niet zouden beschikken over info omtrent het extra geldigheidsperiode. Dit lijkt me moeilijk te geloven aangezien ze volledig mijn identiteitskaart uitlezen.

Iemand raad wat ik kan doen? Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dubbele theoretisch rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Riri schreef: 07 aug 2023, 14:21 Nu blijkt dat mijn vorig rijbewijs toch nog geldig is tot december 2024 doordat ik recht kreeg op verlenging wegens corona.
Onmogelijk

Uw theorie en voorlopig rijbewijs B van 2017 zouden ergens in 2020 ten laatste verlopen

https://www.gocavlaanderen.be/news-item ... w-verlengd

De nieuwe regeling voorziet in een getrapt systeem met een verlenging tot en met 31 december 2021 voor alle voorlopige rijbewijzen waarvan de geldigheidsduur verstrijkt na 15 maart 2020 en voor 1 oktober 2021, en een verlenging tot en met 31 maart 2022 voor alle voorlopige rijbewijzen met einde van de geldigheid na 30 september 2021 en voor 1 januari 2022.

Er is nooit een verlenging tot 2024 of zelfs maar 2023 geweest ...
Riri

Re: Dubbele theoretisch rijbewijs

Bericht door Riri »

Dit werd me verteld bij de gemeente. Ik zou enkel 6u rijles moeten volgen met een rijschool.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dubbele theoretisch rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Riri schreef: 07 aug 2023, 15:49 Dit werd me verteld bij de gemeente. Ik zou enkel 6u rijles moeten volgen met een rijschool.
Ofwel heeft men je iets fout verteld, ofwel heb je het fout begrepen.
Ik vermoed dat laatste.

Punt is wel dat als je voorlopig rijbewijs B uit 2017 door de corona maatregelen verlengd werd tot eind 2021 , je ook tot eind december 2024 in de sperperiode van 3 jaar zit en geen nieuw voorlopig rijbewijs B M18 (zonder begeleider) of M36 (met begeleider) kan krijgen.

Je opties zijn dan
ofwel oefenen en examen met rijschool
ofwel een voorlopig rijbewijs B model M12 , dat is 1 jaar geldig, en met begeleider

In beide gevallen moet je eerst minstens 6 uur rijlessen volgen bij een erkende rijschool.

Theorie-examen is eender hoe vervallen, en moest je dus toch terug doen.
Plaats reactie