vraag 425

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tamara123

vraag 425

Bericht door Tamara123 »

Even een vraagje, in het handboek staat dit:

Voor je een voertuig links inhaalt, moet je jezelf eerst wat vragen stellen:
1. Rijdt de bestuurder voor mij trager dan de maximaal toegelaten snelheid?
2. Kan ik hem op zeer korte tijd inhalen, zonder daarbij zelf een snelheidsovertreding te begaan?
3. Is er een tegenligger die nadert? Word je misschien zelf ingehaald door een achterligger?
4. En is er voldoende plaats, zodat je na het inhalen terug kunt invoegen?
5. Zijn er misschien borden of regels die op deze weg het inhalen verbieden?

Zou dan de in eerste instantie de blauwe auto de rode al niet mogen inhalen want er is onvoldoende plaats om in te voegen?
Gaat de regel dat je 2 auto's mag inhalen mits de volgafstand te klein is tussen de auto's (en in mijn ogen dus niet voldoende plaats is om terug in te voegen) niet in tegen deze 4e regel?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 425

Bericht door GRO »

Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 425

Bericht door Inazuma »

Tamara123 schreef: 19 jul 2023, 21:26 Gaat de regel dat je 2 auto's mag inhalen mits de volgafstand te klein is tussen de auto's (en in mijn ogen dus niet voldoende plaats is om terug in te voegen) niet in tegen deze 4e regel?
Je mag 2 bestuurders tegelijk inhalen zonder daartussen in te voegen
(Hof van Cassatie)

Politiek heeft de onduidelijke bepalingen in wegcode daarover, nooit aangepast aan dat arrest
Tamara123

Re: vraag 425

Bericht door Tamara123 »

GRO schreef: 20 jul 2023, 04:44 viewtopic.php?t=29477
Maar het lezen hiervan geeft voor mij nog niet echt een eenduiddig antwoord sinds er staat dat je niet opnieuw rechts moet innemen bij de volgende voorwaarden:
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Dus als we kijken naar de figuur van vraag 425, waar het gaan om 2 rijbanen, zou hij dan (in eerste instantie) toch niet de 2 auto's tegelijk mogen inhalen? Natuurlijk snap ik dat als er geen plaats is je geen andere keus hebt maar opnieuw, dan zou je eigelijk toch al eerst niet mogen inhalen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 425

Bericht door Inazuma »

In vraag 425 is er maar één rijbaan ...
Tamara123

Re: vraag 425

Bericht door Tamara123 »

Inazuma schreef: 20 jul 2023, 20:06 In vraag 425 is er maar één rijbaan ...
excuseer inderdaad één rijbaan, ik bedoelde 2 rijstroken, maar mijn vraag blijft hetzelfde
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 425

Bericht door de rijprof »

Tweerichtingsverkeer 2 rijstroken. Je kan tegenliggers tegenkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie