Tips voor angst op het praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Tips voor angst op het praktijkexamen?

Bericht door Vuul »

Dag allemaal,

Ik heb angststoornissen, in sociale situaties.
Ik heb onlangs mijn eerste praktijk examen grandioos gefaalt, reed de verkeerde richting op in de lidl parking.

Ik reed de parkeerplaats voor mijn manoeuvre achteruit parkeren voorbij, en vroeg aan de examinator of ik terug mocht draaien en het nog eens proberen, natuurlijk mag dat zei hij.

Met alle stress ging het gewoon helemaal verkeerd, ik doe daar een draai met drie steken en rij de verkeerde richting in.

Daarna ging alles berg af. Ik eindigde de rit zeiknat van het zweet.

Ik snap dat sommige mensen de opinie hebben dat iemand met angststoornissen niet achter een stuur hoort, ik heb geen problemen met autorijden, het sociale aspect van het examen zorgt voor extreme druk.

Ik heb veel therapie gehad in mijn leven, en ik ga eerlijk zijn, niks van dat helpt als het erop aankomt.

Ik heb verdovende medicatie, maar daar kan ik natuurlijk niet op rekenen, ik wil volledig alert zijn als ik achter het stuur zit.

Vooral mis ik borden als ik zenuwachtig ben, dus ik ben in mijn vrije tijd het een reflex te maken om borden bij het inrijden van een straat twee keer te checken, eenmaal voor ik een straat binnen rijd, en daarna in mijn achteruitkijkspiegel voor borden zoals einde zone 50, zodat als ik op mijn volgende examen er niet moet over nadenken.

De examinator zei dat ik goed reed en dat ik mij examen gemakkelijk zou moeten halen, gewoon kalmeren, Das natuurlijk heel simpel gezegd.

Heeft iemand meer tips? Ik zou er een punt achter willen zetten bij mijn volgende examen voor dat dit een dure grap word.
Jazz07

Re: Tips voor angst op het praktijkexamen?

Bericht door Jazz07 »

Hey! Wat jammer dat je gefaald bent. Je verhaal klinkt voor een heleboel mensen, waaronder mezelf, hoogstwaarschijnlijk bekend in de oren. Een praktijkexamen is gewoonweg waanzinnig stresserend! De enige tip die ik jou kan meegeven is: blijven proberen.

Zelf heb ik mijn examen ook pas bij de tweede keer gehaald. Net zoals bij jou was mijn eerste examen een fiasco. Ik reed de stoep twee keer op tijdens mijn manouvre, miste alle belangrijke verkeersborden en remde niet af voor straten met voorrang van rechts. En ja hoor, allemaal te wijten aan angst en onzekerheid. Het allerbelangrijkste is dat je de moed niet opgeeft, zeker niet na maar één gefaalde poging!

Leg zo snel mogelijk een tweede examen vast en laat dit niet aanmodderen. Hoe langer je wacht, hoe angstiger je zal worden om het opnieuw te proberen. De examinator vertelde je dat het je wel zou lukken, toch? Dat is héél positief. Zulke mensen hebben bakken ervaring. Als zij zoiets zeggen mag je ervan uitgaan dat het ook werkelijk zo is. Probeer de komende weken voldoende te oefenen zodat je wat zelfzekerder wordt achter het stuur. Hoe oud ben je? En waar heb je je examen gedaan? En doe je het met je begeleider, of de rijschool?

Ik ben er zeker van dat je een goede chauffeur bent. Vaak is de uitslag van je praktijkexamen afhankelijk van een heleboel diverse factoren; je examenroute, manoeuvres, voorbereiding, stress, soort examinator, drukte op de baan etc. En soms heb je daar nu eenmaal brute pech mee. Ik ken een heleboel mensen die ondertussen zéér goede, veilige chauffeurs zijn en die hun examen minstens twee (vaak ook drie) keer moesten afleggen alvorens ze geslaagd waren. Sterker nog, ik ken ook onwaarschijnlijk veel mensen die een gevaar voor anderen (en zichzelf) zijn op de baan terwijl zij het examen vanaf de eerste keer gehaald hebben. Een vriendin van me behaalde haar rijbewijs meteen bij haar eerste poging. Ze deed examen tijdens het spitsuur en stond wel twintig minuten stil. Ze moest maar tien minuten rijden, haar manoeuvres doen (waarvan ze er ook één fout uitvoerde) en dat was het. Ondertussen rijdt ze met de auto maar durft ze nergens heen, en gaan tanken durft ze ook niet. Ze rijdt als een gek en is écht een ongeleid projectiel. Naar mijn mening is dat vreselijk oneerlijk. Maar ja, daar sta je als buitenstaander machteloos tegenover. Het is dus ook een beetje geluk hebben gewoon.

Laat je niet ontmoedigen door deze domper. En ook al doe je er twee, drie, vier of vijf keer over; jij haalt je rijbewijs wel. Ooit kijk je terug naar dit moment en kan je er mee lachen, beloofd! Maar voor nu: oefenen, oefenen, oefenen. Go for it!

Ik wens je nog heel veel succes. Het komt goed, hoe dan ook!
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Re: Tips voor angst op het praktijkexamen?

Bericht door Vuul »

Dankjewel voor je bericht.
Ik doe mijn examenrit in Bree, er is hier niet eens een snelweg, de moeilijkste punten van het examen zijn de fiets straten, het dorpje dat vrijwel helemaal een 30 zone is en een paar kruispunten als men niet fatsoenlijk kruist het helemaal dicht zit.

Ik doe het met een rijschool, ik heb in totaal 23 uur rijles achter de rug, ik heb nog 7 uur rijles over, het is namelijk via mijn werk gefinancieerd, daar komt ook een beetje stress bij natuurlijk, ik heb 1 uur ingepland net voor mijn examen, om aan de nieuwe wagen gewoon te worden, en houd 6 uur over in geval dat ik verplicht opnieuw rijlessen moet volgen.

Ook Als ik slaag moet ik alsnog de 6 uur volgen, geen idee waarom, bureaucratie.

Ik en mijn rijinstructeur kwamen ook bijna in een ongeval onderweg naar het examen, BMW reed door het fel rood toen ik moest afslagen, de instructeur was sneller op de rem, hij deed echt een geweldige job, we stonden even stil en hij legde me uit dat ik 100% niets fout deed, maar ja, een shot adrenaline net voor het examen helpt ook niet.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tips voor angst op het praktijkexamen?

Bericht door de rijprof »

Rij gewoon alsof het geen examen is en je een extra passagier meeneemt die jou de weg aangeeft.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie