nieuwe regeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
leandro

nieuwe regeling

Bericht door leandro »

Geachte

Ik volg model 3 en moet mijn examen eind maart afleggen.Mijn vraag is moet ik de nieuwe praktijexamen dan doen of de oude?
En nog iets:moog je alleen rijden met deze nieuwe rijopleiding.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat is toch logisch hé.
Op 1 december start het nieuwe examen, je gaat dus duidelijk het nieuwe examen moeten doen. Zoveel zal er niet veranderen hoor, vermoedelijk zal er iets aan de maneuvres veranderen maar dat is nog niet bekend. Landuyt wilt graag dat de mensen maneuvres gaan uitvoeren op de openbare weg heeft hij eerder gezegd maar nog niets is definitief.
Ik ben niet zeker maar volgens mij ga jij zelfs al op 1 november examen kunnen doen als je op 1 september jouw huidige vl rijbewijs model 3 inruilt voor het nieuwe vl rijbewijs model 3. Anders zou er namelijk een rechtsongelijkheid zijn tussen mensen als jij en de mensen die pas op 1 september beginnen en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Leandro,

Tot 30 november kan je het examen nog afleggen volgens de oude regeling. Vanaf 1 december gaat voor iedereen de nieuwe regeling in voege.

Je bent hoe dan ook niet verplicht om lessen te volgen bij een erkende rijschool.

Je huidig voorlopig rijbewijs blijft geldig tot de datum die erop vermeld staat.

Je hoeft niet, maar je mag je huidig voorlopig rijbewijs model 3 vanaf 1 september 2006 inwisselen voor een nieuw voorlopig rijbewijs MET begeleider. Let op: je begeleider moet dan wel al tenminste 8 jaar houder zijn van een rijbewijs.
BBB schreef: Op 1 december start het nieuwe examen, je gaat dus duidelijk het nieuwe examen moeten doen. Zoveel zal er niet veranderen hoor, vermoedelijk zal er iets aan de maneuvres veranderen maar dat is nog niet bekend. Landuyt wilt graag dat de mensen maneuvres gaan uitvoeren op de openbare weg heeft hij eerder gezegd maar nog niets is definitief.
Wat is &quotdefinitief&quot? Het is altijd de vraag wat er voorlopig definitief is, en wat er definitief voorlopig is. Er kan altijd iets veranderen, maar wij geven in de eerste plaats uitleg over de wetgeving zoals ze nu is. Het enige wat daarin nog niet vastligt inzake het rijbewijs, is het proefjaar.

Het koninklijk besluit van 10 juli 2006 houdt in hoe de nieuwe examenregeling verloopt, en dat ze in voege gaat op 1 december 2006.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Moet ik dan rijschool nemen?
kleine88
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

Bericht door kleine88 »

Ik rijd momenteel met een voorlopig rijbewijs model 2. Vanaf september mag ik mijn examen afleggen. Op dit forum heb ik gelezen dat wanneer je niet geslaagd bent, je enkel nog maar mag rijden met je voorlopig rijbewijs MET een begeleider. Geld dit dan ook voor mij als ik niet geslaagd ben voor mijn examen in september?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Als ik mijn oud rijbewijs laat vervangen door mijn nieuw rijbewijs:moet ik er dan weer voor betalen?(op de gemeentehuis)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hierop kan ik jou helaas nog geen antwoord geven, omdat er nog een ministeriële omzendbrief moet verschijnen met de praktische toepassingsmodaliteiten van het koninklijk besluit van 10 juli 2006.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

kleine88 schreef: Ik rijd momenteel met een voorlopig rijbewijs model 2. Vanaf september mag ik mijn examen afleggen. Op dit forum heb ik gelezen dat wanneer je niet geslaagd bent, je enkel nog maar mag rijden met je voorlopig rijbewijs MET een begeleider. Geld dit dan ook voor mij als ik niet geslaagd ben voor mijn examen in september?
Dit geldt enkel voor de voorlopige rijbewijzen zonder begeleider die zullen afgeleverd worden onder de nieuwe regeling vanaf 1 september 2006.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Stefanie,

Als je je huidig voorlopig rijbewijs inruilt voor een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider vanaf 1 september 2006, mag je pas ten vroegste 3 maanden later het praktisch examen afleggen, dus niet vóór 1 december 2006.

Vanaf 1 december 2006 verloopt het praktisch examen volgens de nieuwe regels (o.a. maneuvers op de openbare weg in plaats van op het examenterrein).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Vanaf 1 december 2006 verloopt het praktisch examen volgens de nieuwe regels (o.a. maneuvers op de openbare weg in plaats van op het examenterrein).
Ben eens benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken
Wie gaat er vrijwillig toelaten dat zijn voertuig gebruikt wordt voor zoiets en wie gaat ervoor opdraaien voor eventuele schade
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: Ben eens benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken
Wie gaat er vrijwillig toelaten dat zijn voertuig gebruikt wordt voor zoiets en wie gaat ervoor opdraaien voor eventuele schade
Inderdaad, Benny.

Ik vrees dat, als je voortaan je verzekering op de hoogte brengt dat er een leerling met vrije begeleiding met de wagen gaat rijden, de premie enorm gaat stijgen (als ze deze wijziging van het risico al aanvaarden, en het niet aangrijpen om de polis op te zeggen).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Niet alleen de mensen die de vrije begeleiding kiezen gaan er een probleem bij krijgen, ook de rijscholen rijden niet graag met gedeukte auto's en draaien ook niet graag op voor schade aan derden

Dus gaat hoe dan ook weer eens de leerling de pineut zijn van zo een onozele maatregel
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Was ik, Tine~
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hoi

Even een vraagje ivm met die nieuwe wetgeving. Ik ben mij drie weken geleden gaan inschrijven in de rijschool. Mijn eerste praktijkles start vandaag op 25 juli. En ik ga dus voor het model dat ik 3 maand zonder begeleider mag rijden.

Nu had die mevrouw me gezegd in de rijschool, dat ik onder de oude categorie val, dus dat ik niet via het nieuwe systeem examen zal moeten afleggen.

Nu heeft er mij toch iemand verteld dat ik ook al onder het nieuwe systeem val? Kan iemand mij wat meer uitleg geven aub?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Gwenneke:

Art. 46 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 voorziet dat de nieuwe examenregeling in voege treedt op 1 december 2006.

Er staat niet bij dat dit enkel zou gelden voor de kandidaten die een voorlopig rijbewijs bekomen hebben vanaf 1 september 2006.

Kun je aan die mevrouw van de rijschool eens vragen waarop ze zich baseert om het tegendeel te beweren?
Plaats reactie