Schrik

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Schrik

Bericht door meg »

wie heeft ook in de begin zoveel schrik zoal als ik om op de rijbaan te komen en als ik een tegenligger heb dan ben ik mijn kluts kwijt

ik heb geen motivatie meer om verder te gaan

hoe hebben jullie schrik overwinnen ?
mp3

Bericht door mp3 »

En is er een reden waarom je schrik hebt? Reeds een fout gemaakt ofzo? Toen ik leerde rijden maakte ik ook vaak fouten, en het is idd zo dat je dan de volgende keer minder gerust in de auto stapt. Vooral omdat 'die madam van de rijschool' dan kwaad werd... In jouw geval zou ik gewoon verder doen en proberen zo veel mogelijk te oefenen, dan gaat uw schrik wel over!

Iedereen kan rijden, jij dus ook! Succes ermee

groetjes
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Vooral omdat 'die madam van de rijschool' dan kwaad werd...
Dit komt helaas erg veel voor. Er wordt volgens mij weinig aandacht besteedt aan de sociale vaardigheden bij de opleiding van de rijinstructeurs als ik afga op alle verhalen en eigen ervaring.


@Meg

Eerst en vooral wil ik jou de volgende vraag stellen. Hoe is jouw rijinstructeur? Kan jij met hem door één deur? Hoe reageert hij als jij een fout maakt?
Wordt hij dan kwaad met als gevolg dat jij dichtklapt en alleen maar nog meer fouten gaat maken door de zenuwen?

Als dat zo is dan raad ik je dringend aan om daar iets aan te doen. Geef het eerst eens aan aan jouw rijinstructeur dat je problemen hebt met zijn manier van reageren en leg hem uit dat zijn manier van reageren contraproductief werkt bij jou. Als dat niet werkt, leg het dan uit bij de balie en vraag om een andere rijinstructeur die niet op een identieke manier reageert.
Dat recht heb jij want je betaalt veel geld voor iets wat erg belangrijk is. Dat wilt niet noodzakelijk zeggen dat de rijinstructeur zijn werk niet goed doet, het is ook een kwestie van ofdat karakters bij elkaar passen.
Maar goed, ik loop vooruit. Misschien is er niet zo'n probleem, vaak is dat wel als mensen echt angstig zijn met rijden.


Ik heb niet echt schrik gehad, ik ben wel erg voorzichtig geweest tijdens de eerste lessen. Nu niet meer, nu zou ik het liefst stevig rijden maar dat mag niet.

Hoe je van de schrik kan afkomen? In de eerste plaats door rationeel te zijn en te bedenken dat er maar weinig risico is. De meeste tegenliggers letten ook wel op dus zo snel komt het niet tot een botsing hoor. Er zit nog een rijinstructeur naast jou die ook pedalen heeft en zo nodig het stuur kan overnemen, ze kunnen sturen vanuit de rechter zetel dat is een verplicht onderdeel van hun opleiding.
Hiervoor moet je natuurlijk wel vertrouwen hebben in jouw rijinstructeur. Als er een gezonder leerling-leraar relatie is dan is er wederzijds vertrouwen, kan je goed communiceren en werk je samen naar een doel toe. Als dit bij jou in orde is dan is er weinig reden voor schrik.
Als jij je niet prettig voelt met jouw huidige instructeur dan moet je dat oplossen anders blijf je schrik hebben omdat je dan niet op een prettige manier positieve ervaring op gaat kunnen doen en dan loop je het risico dat jij één van de velen wordt die jarenlang gaat stoppen met rijden en pas in de verre toekomst het weer eens gaat proberen omdat je een auto nodig hebt. Dat wil je voorkomen.

Dus vandaar mijn vraag hoe de relatie is tussen jou en jouw instructeur.

Je kan alleen van de schrik afkomen als je je veilig voelt met de instructeur naast jou, er vertrouwen in hebt dat hij jou goed kan leren rijden en wanneer het nodig is zal ingrijpen.
Als die voorwaarde aanwezig is dan moet je positieve ervaring op doen door wat uurtjes te rijden en te merken dat er niets misgaat. Dan wordt die schrik vanzelf minder, dat garandeer ik je.
goelekel

Bericht door goelekel »

Hoi,
Ik kan begrijpen dat je angst hebt helemaal in het begin had ik dat ook maar dat betert echt wel en bedenk ook wel dat tegenliggers en andere mensen op de baan ook veilig willen thuiskomen dus die passen ook wel op en remmen als het nodig is hoor.
Ik denk dat er maar een manier is om te overwinnen veel rijden hoor. En dan voor het eerst alleen rijden dat is ook nog eens specialer, maar dat lukt allemaal, het lukt mij wel dus wat zou het jou niet lukken!Wat een ander kan kan jij ook !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groetjes,
Goele
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Bedankt allemaal !

De instruteur is niet de reden voor mij schrik (tot nu toe is het

meegevallen met de man).

Als ik rij boven 50km heb ik altijd de gedacht dat ik heb geen controle meer over de auto en ik ben bang om meer gas te geven.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

hey

bij mij net omgekeerd, bij mij vlot het niet met instructeur dus krijg ik schrik om te rijden door die instructeur en zijn verwarde uitleg.

Ik denk dat als ik verander van instructeur (zal zien wat vanavond gebeurd) dat ik dan veel vlotter de baan ga oprijden.

Moet zeggen nu heb ik ook schrik. Zo erg dat ik van de zenuwen zelfs spasmen krijg, kan u verzekeren heel pijnlijk.

Maar we mogen niet opgeven, en gewoon de schrik overwinnen. Ik wens jou veel succes toe en hoop dat we elkaar binnenkort kunnen zeggen dat we geslaagd zijn.

groetjes
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

OHHHHHH ! !! Gwenneke ik wens je ook veel succes .

Ik heb vanavond mijn schrik een klein beetje overwonen
hopelijk vanaf nu beetje vlot rijden en niet meer zo veel schrik op de rijbaan.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey meg

Ben vanavond met andere instructeur mogen gaan rijden en het ging heel goed, we zijn precies één als we in die auto zitten.

Als ik iets fout doe, begint hij niet te brullen maar zegt hij het op aanvaardbare manier en toen ik één keer stilviel omdat ik koppeling te laat induwde, zei hij, oke geeft niet, gewoon vertrekken, kan gebeuren, en zei hij gewoon waar ik beter moest opletten.

Heeft me dan leren parkeren (was nog maar tweede les) en het ging echt goed, voor het eerst ben ik lachend uit die auto gestapt en heb ik echt zin om er woensdag terug in te vliegen!!

Ik hoop dat het voor jouw ook heel wat beter gaat. En dat we beiden onze schrik overwonnen hebben.

Heel veel groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Schrik

Bericht door Jozef »

meg schreef: als ik een tegenligger heb dan ben ik mijn kluts kwijt
Als die tegenligger dat merkt, zal hij jou wel extra veel plaats geven.

Let daarentegen op dat je niet te dicht langsheen geparkeerde wagens rijdt, want die wijken niet uit.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Gwenneke schreef: Ik ben gisteravond in Gent moeten gaan rijden en das daar toch niet zo simpel, pffft, maar ale ben erdoor gekomen. Moet wel zeggen dat instructeur zei dat ik echt vuurdoop gehad heb, zat in een wolkbreuk, was heel donker, bliksemen langs alle kanten, echte hagelbui en stortregen.

Ik vroeg nog of hij het stuur niet beter zou overnemen, maar hij liet me rijden. In ieder geval, het was zeer druk in Gent, en dan nog zo enen die keer begon te toeten omdat ik per ongeluk stilviel!!!
Een echte vuurdoop dus, dat kan geen kwaad en heb je dan ook al gehad.
Als je daardoor geraakt zonder paniekeren ofzo ben je goed bezig.
Gwenneke schreef: Ik moet zeggen, ik kreeg gisteren op het einde van de les ook idd dat gevoel dat ik met die auto begin te rijden en niet die auto met mij aan het rijden is.
Voila
Gwenneke schreef: Nu moet ik er enkel goed voor zorgen dat ik op mijn borden let, op tijd pink (dat durf ik al eens vergeten) en de baan goed inschat. Instructeur zei wel dat ik buiten Gent veel rustiger en soepeler reed dan in centrum Gent, maar hij zei er dan wel ook bij dat het normaal is, eerste keer in centrum en dan nog in uitzonderlijk weer.

Gaf me ook de raad om heel veel te oefenen en enkel door te oefenen zal ik echt gevoel krijgen in verkeer.
Inderdaad.
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

Gwenneke schreef: Hey meg

hoe gaat het met de rijlessen?

Ik ben gisteravond in Gent moeten gaan rijden en das daar toch niet zo simpel, pffft, maar ale ben erdoor gekomen. Moet wel zeggen dat instructeur zei dat ik echt vuurdoop gehad heb, zat in een wolkbreuk, was heel donker, bliksemen langs alle kanten, echte hagelbui en stortregen.

Ik vroeg nog of hij het stuur niet beter zou overnemen, maar hij liet me rijden. In ieder geval, het was zeer druk in Gent, en dan nog zo enen die keer begon te toeten omdat ik per ongeluk stilviel!!!

Gelukkig was er ook wel een andere die toen ik door vrij smalle doorgang moest en ik eigenlijk moest tussen twee auto's stilstaan met zijn lichten trok om te zeggen dat ik mocht doorrijden en hij wachtte wel. Ik vond dat heel sympathiek.

Vrijdag moet ik tussen 15 u - 17 u gaan oefenen terug, denk dat het nu weer manoeuvres zal zijn.

Ik moet zeggen, ik kreeg gisteren op het einde van de les ook idd dat gevoel dat ik met die auto begin te rijden en niet die auto met mij aan het rijden is.

Nu moet ik er enkel goed voor zorgen dat ik op mijn borden let, op tijd pink (dat durf ik al eens vergeten) en de baan goed inschat. Instructeur zei wel dat ik buiten Gent veel rustiger en soepeler reed dan in centrum Gent, maar hij zei er dan wel ook bij dat het normaal is, eerste keer in centrum en dan nog in uitzonderlijk weer.

Gaf me ook de raad om heel veel te oefenen en enkel door te oefenen zal ik echt gevoel krijgen in verkeer. Want zoals Benny zei Gent is ingewikkeld en als je dan pas leert rijden, dus ik denk dat ik de komende maanden veel in Gent zal rondrijden, want verdorie het was toch niet zo simpel. Het ene bord plakt daar op het andere.

Hoe gaat alles bij u? Loopt het vlotjes?

Groetjes
Oh Gwenneke bij me is rijden ook zowiezo aan het better kant maar ik heb een hoop te leren op de baan (ik moet morgen ga oefenen met de rijschool) en je bent niet alleen ik heb ook ongeduldig mensen die toeteren achter me als ik soms stilvalt .

En ik heb veel problem om op de rotonde oprijden vooral heel druk rotonde met veel kruispunt.

Veel rij plezier morgen !
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey meg

hoe gaat het met de rijlessen?

Ik ben gisteravond in Gent moeten gaan rijden en das daar toch niet zo simpel, pffft, maar ale ben erdoor gekomen. Moet wel zeggen dat instructeur zei dat ik echt vuurdoop gehad heb, zat in een wolkbreuk, was heel donker, bliksemen langs alle kanten, echte hagelbui en stortregen.

Ik vroeg nog of hij het stuur niet beter zou overnemen, maar hij liet me rijden. In ieder geval, het was zeer druk in Gent, en dan nog zo enen die keer begon te toeten omdat ik per ongeluk stilviel!!!

Gelukkig was er ook wel een andere die toen ik door vrij smalle doorgang moest en ik eigenlijk moest tussen twee auto's stilstaan met zijn lichten trok om te zeggen dat ik mocht doorrijden en hij wachtte wel. Ik vond dat heel sympathiek.

Vrijdag moet ik tussen 15 u - 17 u gaan oefenen terug, denk dat het nu weer manoeuvres zal zijn.

Ik moet zeggen, ik kreeg gisteren op het einde van de les ook idd dat gevoel dat ik met die auto begin te rijden en niet die auto met mij aan het rijden is.

Nu moet ik er enkel goed voor zorgen dat ik op mijn borden let, op tijd pink (dat durf ik al eens vergeten) en de baan goed inschat. Instructeur zei wel dat ik buiten Gent veel rustiger en soepeler reed dan in centrum Gent, maar hij zei er dan wel ook bij dat het normaal is, eerste keer in centrum en dan nog in uitzonderlijk weer.

Gaf me ook de raad om heel veel te oefenen en enkel door te oefenen zal ik echt gevoel krijgen in verkeer. Want zoals Benny zei Gent is ingewikkeld en als je dan pas leert rijden, dus ik denk dat ik de komende maanden veel in Gent zal rondrijden, want verdorie het was toch niet zo simpel. Het ene bord plakt daar op het andere.

Hoe gaat alles bij u? Loopt het vlotjes?

Groetjes
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Gent is inderdaad behoorlijk complex, de verschillende zones 30 zijn moeilijk te volgen, en zijn in ieder geval niet te herkennen aan het beeld dat de weg voor je geeft.

Het toeteren van ongeduldige mensen is inderdaad een pest. Er kan al eens iets verkeer gaan en toeteren op een wagen van de rijschool die stilvalt is helemaal al 'not-done'. Je gaat de leerling er nog meer zenuwen mee geven en je zal er dus zeker niet sneller mee wegkomen.
Ik ben zo ooit eens in panne gevallen op het midden van een kruispunt, motor sloeg af en ik kreeg hem niet gestart. Men toetert, maakt allerlei gebaren, grof verbaal geweld, ... maar iemand die helpt om je auto aan de kant te duwen is ver te zoeken !
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey meg

ik zal aan je denken hoor vandaag, het zal wel los lopen he.

Moet jij ook in Gent leren rijden? Ik moet deze namiddag denk ik manoeuvres gaan oefenen. Ik laat je zeker en vast weten hoe het geweest is.

Van drukke rotonde gesproken, volg week woensdag moet ik terug centrum gent gaan rijden en dan moet ik de gekende &quotDe Sterre&quot overleven, mag er nog niet aan denken want in spitsuur kan dat daar hectisch aan toe gaan. En dan ergens in Sint Denijs Westrem gaan rijden. Hoop dat alles vlot gaat verlopen.

Je niets aantrekken van die dat staan te toeteren, we zijn aan het leren, ik denk dat die vergeten dat zij mss ooit ook stil zijn gevallen aan een kruispunt.

We zullen elkaar op de hoogte houden van onze vorderingen. De hoeveelste les is het bij u? Bij mij nu de vierde les deze namiddag.

Heel veel groetjes
meg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Bericht door meg »

Ik heb 20 uur rijles en vandaag is mijn 6de les
maar als ik nu kijk van april tot nu heb ik veel vorderingen gemaankt

aargh !!! ik een heel lang weg te ga dus ik neem rustig de tijd om de auto gooed te leren kennen (ik wil echt eerste verliefd worden op mijn auto voor ik echt wil dagdromen over praktijk exam)ik wil zoveel mogelijk oefenen en misschien wissel ik mijn nu voorlop.rijbewijs voor de van 3 jaar.

Ik wil gevoel hebben voor me auto, auto rijden is ook met gevoel rijden niet eerste ga denken wat moest ik nu doen als ik een moeilijk situatie heb ik hoop je weet wat ik bedoel.

Ik zit in Limburg (hasselt).
Ik heb met je te doen omdat ik weet Gent is een heel druk stad !!!
maar Hasselt is ook redelijk druk maar niet zoals Gent.
chepeau meisje
Plaats reactie