Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm
Geplaatst: 12 dec 2022, 10:57
Beste
Ik ben aan het oefenen voor mijn praktisch rijexamen in Bree. Ik heb echter een twee vragen. Indien ik spreek over links en rechts afslaan, spreek ik altijd van het perspectief van de bestuurder, niet enkel het mijne.
Het eerste geval is wanneer je een grote weg met vier banen moet oversteken. Er is dan een onderbreking van de middenberm zodat automobilisten de grote baan kunnen verlaten en links de zijstraat in kunnen rijden. Maar als ik die zijstraat uitrijd met de bedoeling links af te slaan naar de grote baan, mag ik dan gebruik maken van deze onderbreking om eerst de eerste twee banen over te steken en dan even te wachten tot het veilig is om de laatste twee over te steken? Indien dit mag, waar moet ik dan halt houden zonder een automobilist die daadwerkelijk deze onderbreking gebruikt om af te slaan, niet te blokkeren? Tot dusver heb ik altijd gewacht to de 4 banen vrij waren om vervolgens over te steken, aangezien je een kruispunt niet mag oprijden als je het niet direct kan verlaten, maar heeft vaak geleidt tot ongeduldige bestuurders achter mij en ik weet niet zeker of dit überhaupt wel valt onder de noemer "kruispunt".
Een voorbeeld van deze situatie is de doorgang van de Bruglaan naar de Rode Kruislaan.
De andere vraag gaat over achterlangs kruisen. Een voorbeeld is het kruispunt van de Barrierstraat en de Hamonterweg. Stel dat ik de Barrierstraat kom uitgereden en ik wil linksaf en mijn tegenligger wil ook linksaf. Ik rij dan, indien mijn tegenligger ook netjes achterlangs kruist, rechterdoor over het kruispunt en als ik bijna aan de overkant ben maak ik een knikje naar links. Ik stel mijn auto daar op om te kijken wat mijn tegenliggers doen. Indien deze rechtsaf of rechtdoor willen rijden geef ik hun voorrang, maar als ze linksaf willen afslaan neem ik zelf voorrang. Ik ben in de veronderstelling dat ik de situatie juist aanpak, maar toch wordt er vaak op me geclaxonneerd als ik het zo doe. Wat doe ik fout?
Ik ben aan het oefenen voor mijn praktisch rijexamen in Bree. Ik heb echter een twee vragen. Indien ik spreek over links en rechts afslaan, spreek ik altijd van het perspectief van de bestuurder, niet enkel het mijne.
Het eerste geval is wanneer je een grote weg met vier banen moet oversteken. Er is dan een onderbreking van de middenberm zodat automobilisten de grote baan kunnen verlaten en links de zijstraat in kunnen rijden. Maar als ik die zijstraat uitrijd met de bedoeling links af te slaan naar de grote baan, mag ik dan gebruik maken van deze onderbreking om eerst de eerste twee banen over te steken en dan even te wachten tot het veilig is om de laatste twee over te steken? Indien dit mag, waar moet ik dan halt houden zonder een automobilist die daadwerkelijk deze onderbreking gebruikt om af te slaan, niet te blokkeren? Tot dusver heb ik altijd gewacht to de 4 banen vrij waren om vervolgens over te steken, aangezien je een kruispunt niet mag oprijden als je het niet direct kan verlaten, maar heeft vaak geleidt tot ongeduldige bestuurders achter mij en ik weet niet zeker of dit überhaupt wel valt onder de noemer "kruispunt".
Een voorbeeld van deze situatie is de doorgang van de Bruglaan naar de Rode Kruislaan.
De andere vraag gaat over achterlangs kruisen. Een voorbeeld is het kruispunt van de Barrierstraat en de Hamonterweg. Stel dat ik de Barrierstraat kom uitgereden en ik wil linksaf en mijn tegenligger wil ook linksaf. Ik rij dan, indien mijn tegenligger ook netjes achterlangs kruist, rechterdoor over het kruispunt en als ik bijna aan de overkant ben maak ik een knikje naar links. Ik stel mijn auto daar op om te kijken wat mijn tegenliggers doen. Indien deze rechtsaf of rechtdoor willen rijden geef ik hun voorrang, maar als ze linksaf willen afslaan neem ik zelf voorrang. Ik ben in de veronderstelling dat ik de situatie juist aanpak, maar toch wordt er vaak op me geclaxonneerd als ik het zo doe. Wat doe ik fout?