Pagina 1 van 2

Voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen

Geplaatst: 06 aug 2005, 04:52
door Jozef
Vanaf 5 september 2005 dien je voor het praktijkexamen voor het rijbewijs B enkele voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen te kennen.

Ziehier wat er van de kandidaat verwacht wordt (bron: GOCA), met in het blauw enige verduidelijkingen.


1. VOORZORGEN

Dit gedeelte wordt uitgevoerd tijdens het manoeuvre “Parkeren tussen twee voertuigenâ€Â

Geplaatst: 14 aug 2005, 08:12
door Geertje
Ik vindt het wel een beetje overdreven,maar dat is ieder zijn mening zekers?Men vriendin heeft nog maar een maand geleden 18u rijles gaan doen,en is hier nooit niet opgewezen!

Geplaatst: 14 aug 2005, 10:00
door Jozef
Beste Geertje,

De juiste modaliteiten van deze voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen zijn nog niet zo heel lang bekend. Ze vervangen het maneuver met het parkeren in een garage.

Het verheugt me dat je ze dan toch hier op deze site gevonden hebt, zodat je je vriendin ervan op de hoogte kunt stellen. Zoals men zegt: "Als je het niet wist, dan weet je het nu".

Zoals je ziet, hebben jij en je vriendin er voordeel bij dit forum geregeld te bezoeken om op de hoogte te blijven.

Succes voor je vriendin en groetjes,

Jozef

Geplaatst: 14 aug 2005, 10:09
door GRO
Kijk ook even op de site onder

PRAKTIJKEXAMEN B / BE
Daar staat extra info over het praktijkexamen zoals het zal zijn vanaf 5 september.

Geplaatst: 15 aug 2005, 03:24
door Jozef
Beste Christian,

Autorijden is niet alleen moeilijker geworden door de toegenomen verkeersdrukte. Als het druk is en ik vertrek, denk ik altijd: eentje meer zal geen verschil meer maken.

Autorijden is ook in belangrijke mate moeilijker geworden door de alsmaar erbarmelijkere ingesteldheid van vele weggebruikers. Die is asociaal tot agressief, onhoffelijk, egoïstisch en roekeloos, en getuigt van een gebrek aan verkeersinzicht.

De voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen die aan het examen toegevoegd worden vanaf 5 september zijn dermate elementair dat iedere bestuurder ze zou moeten kennen en toepassen, ook als ze niet tot het examen zouden behoren. Het kan toch gewoon niet dat een bestuurder:niet weet hoe hij veilig moet in- en uitstappen, en waarop hij moet letten als hij zijn voertuig verlaat.de bestuurderszetel, zijn hoofdsteun en de spiegels niet correct kan instellen, en de veiligheidsgordel niet correct kan dragen.de signalisatie en klimatisatie niet blindelings kan bedienen terwijl hij op het verkeer moet letten.enkele eenvoudige nazichten niet kan uitvoeren (de onderhoudsbeurten liggen bij moderne wagens veel te ver uit elkaar om hiervoor tot de volgende onderhoudsbeurt te wachten).

Geplaatst: 15 aug 2005, 11:13
door Christian Brison
Het verkeer word hoe langer hoe drukker...
Dus volgens mij wil men, door het examen zo moeilijk te maken vanaf 5 september, het autorijden ontmoedigen.

Geplaatst: 15 aug 2005, 11:39
door Benny Stinkens
Beste Christian,
Quote: Het verkeer wordt hoe langer hoe drukker...
Dit is dan ook de enige reden waarom het moeilijker wordt om een rijbewijs te behalen.

Toen vroeger nog met paard en kar gereden werd en er alleen maar een dokter een auto bezat was het niet moeilijk om een rijbewijs te bekomen.

Maar als we het verkeer van vandaag bekijken dan wordt het inderdaad alsmaar drukker en de wegcode van toen zou belange niet meer volstaan vandaar dat het altijd maar moeilijker wordt.

Quote: Dus volgens mij wil men, door het examen zo moeilijk te maken vanaf 5 september, het autorijden ontmoedigen.
Daar zou men niets mee bereiken iedereen heeft tegenwoordig een rijbewijs nodig, zoek maar eens achter werk het eerste wat men u vraagt is of je een rijbewijs bezit ,zelfs al heeft dit niets met de job in aanbieding te maken.

En ook al zou men het om doen het autoverkeer te verminderen het zou niets helpen want iemand die echt zijn rijbewijs wil die blijft gaan totdat hij of zij het heeft moeilijk of niet.

Sorry dat ik je moet tegenspreken maar het wordt gewoon moeilijker omdat het verkeer alle dagen moeilijker wordt en niet om de mensen tegen te houden om op die mannier het verkeer op onze wegen te verminderen.

Geplaatst: 16 aug 2005, 10:43
door Christian Brison
Benny en Jozef,

Bedankt voor de reacties, en voor jullie argumenteringen.


Christian.

Geplaatst: 18 okt 2005, 03:53
door stefke
ik kan jullie best volgen dat je je eigen wagen moet kennen. maar vrijdag ga ik mijn praktijkexamen afleggen (na 3 maand stage te hebben gedaan). Nu moet ik vrijdag mijn examen afleggen in een wagen van de rijschool. Bij mijn eigen wagen weet ik blindenlings het oliepeil na te kijken, mijn stoel af te stellen, enz..... Maar in de wagen van de rijschool . Vrijdagmorgen voor het examen heb ik nog 2 uur les maar omdaar nog alles uitgelegd te krijgen + nog eens te maneuvers te oefenen in die andere wagen, dan vraag ik mij toch af wat het nut is van bij die wagen van de rijschool alles te weten zitten.

Geplaatst: 18 okt 2005, 04:17
door Jozef
Maak je niet ongerust, Stefke. Als je die dingen eenmaal op één auto weet zitten, vind je ze gemakkelijk op een andere terug. Dat is zowat zoals wanneer je eens met een ander meisje uitgaat.

Geplaatst: 28 okt 2005, 10:26
door lieken
Dat is inderdaad zo...Ik heb ook met een wagen van de rijschool gedaan en ook ik heb nog 2 uur les gehad vlak voor mijn examen...Ik heb op die tijd ruimschoots de manoeuvres nog eens kunnen oefenen en ook nog alle onderdelen van de motorkap leren kennen...ik was er van de eerste keer door dus...geen paniek...het lukt je wel!

Geplaatst: 29 okt 2005, 03:36
door Jozef
Beste Lieken,

De olievoorraad bevindt zich altijd in het carter dat de motor onderaan afsluit, en de oliepeilstok valt meestal wel gemakkelijk te herkennen (opgelet bij een auto met automatische versnellingsbak: die heeft ook een oliepeilstok voor de versnellingsbak).

Het remvloeistofreservoir bevindt zich nabij de hoofdremcilinder, waarvan de zuigers bediend worden door het rempedaal. Vermits je weet waar het rempedaal zich bevindt, kun je het remvloeistofreservoir aldus ook gemakkelijk terugvinden.

De reservoirs voor de koelvloeistof en de voorruitspoeiersvloeistof kunnen zich evenwel op de meest uiteenlopende plaatsen bevinden, en lijken nogal wat op elkaar. Het reservoir dat met een leiding verbonden is met de radiator (die zich vooraan bevindt), is het reservoir voor de koelvloeistof.

Zoals ook in andere omstandigheden, is succes onder de motorkap dus niet altijd verzekerd met een ROK.

Geplaatst: 29 okt 2005, 11:09
door lieken
Ik heb trouwens nog een tip voor mensen die de verschillende vloeistofreservoirs onder de motorkap moeilijk kunnen onthouden.

Als je de motorkap naar omhoog doet, en je staat voor je auto (het stuur is dan rechts voor je)...dan zijn de belangrijkste vloeistoffen samen te vatten als: R O K. Van aan het stuur naar links gaand dus onder de motorkap.

R: ruitenwisservloeistof en remvloeistof

Iets verder naar links vinden we de O: oliepeil controleren

Helemaal links onder de motorkap vinden we dan nog de K: koelvloeistof.

Ziezo tot hier mijn geheugensteuntje wat het onderdeel onder de motorkap betreft. Hopelijk hebben jullie er iets aan!

Geplaatst: 09 feb 2006, 06:51
door gast
Jozef, je uitleg is nogal uitgebreid maar het zegt me altijd nog weinig. Zoals het gezegde luidt: 1 foto zegt meer dan duizend woorden.
Zou je zo vriendelijk willen zijn eens een foto te plaatsen waarop de 4 reservoirs duidelijk te zien zijn met wat uitleg erbij?

Geplaatst: 09 feb 2006, 10:22
door Benny Stinkens
Hallo "gast"

In afwachting tot we de geschikte foto in ons bezit krijgen kun je best ook eens in de gebruiksaanwijzing van je voertuig kijken.

Want daar staat ook de juiste plaats van al die dingen die we nodig hebben aangeduid