Pagina 1 van 1

"Laatste meters voor een kruispunt"

Geplaatst: 01 aug 2017, 16:56
door Yessica
Hallo,

Ik heb vorige week mijn examen gedaan, maar ik was er niet door. Ik herinner me dat ik een vraag had of dat een auto 50 meter voor het kruispunt op de busstrook mocht rijden om rechts af te slaan. In de lessen leren we dat dat "enkele meters voor het kruispunt" mag. Maar wordt 50 meter ook gezien als "enkele meters" of is het antwoord op die vraag "nee" omdat 50 meter langer is dan "enkele meters"?

met vriendelijke groeten

Re: "Laatste meters voor een kruispunt"

Geplaatst: 01 aug 2017, 18:54
door Benny Stinkens
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
In de wettekst heeft men het niet over enkele meters voor het kruispunt. :idea:
Niemand kan echt bepalen hoeveel meters de onmiddellijke nabijheid zou moeten voorstellen. :oops:
Ben je zeker dat de vraag ging over een busstrook en niet over een bijzondere overrijdbare bedding :?:

Daar zou het antwoord hoe dan ook neen zijn vermits je deze niet mag gebruiken om van richting te veranderen.

Re: "Laatste meters voor een kruispunt"

Geplaatst: 01 aug 2017, 19:14
door Jozef
Benny Stinkens schreef: 01 aug 2017, 18:54 Niemand kan echt bepalen hoeveel meters de onmiddellijke nabijheid zou moeten voorstellen. :oops:
Inderdaad. Het is zoiets waarover desgevallend een advocaat tegen de rechter zegt dat hij de beoordeling ervan "overlaat aan de wijsheid van het hof", zoals die mooie geijkte formule luidt.

Re: "Laatste meters voor een kruispunt"

Geplaatst: 01 aug 2017, 22:34
door de rijprof
in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt
is inderdaad een vage omschrijving.
Hetgeen ik in de praktijk hanteer is 'juist voldoende tijd om veilig te gaan voorsorteren'.
Dat kun je niet in meters uitdrukken want dat is heel afhankelijk van de snelheid en ook de drukte.