examenvragen alle reeksen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Hannah

examenvragen alle reeksen

Bericht door Hannah »

EXAMENVRAGEN ALLE REEKSEN

oefenreeks B vraag 50:

De bestuurder van de grijze auto blijft de rijbaan volgen. Hoe reageert hij
op het kruispunt?

A. Hij mag de linkerrichtingsaanwijzer ontsteken.
B. Hij moet de linkerrichtingsaanwijzer ontsteken.
C. Hij moet geen richtingsaanwijzer ontsteken.

Waarom wordt A fout gerekend en C juist, is het bij dit bord misschien
verboden om je linkerrichtingsaanwijzer te gebruiken omdat je de hoofdweg blijft volgen ?

Reeks G vraag 153 :

Een kruispunt zonder verkeersborden. Wie heeft voorrang?

A. Auto A.
B. Auto B.
C. Auto C.

Waarom heeft auto A eigenlijk voorrang?
Hannah

Bericht door Hannah »

Op de eerste vraag moet je niet meer antwoorden want 'k heb het antwoord al gehad via mail.
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Kijk hier even voor het antwoord. Deze vraag is al eens gesteld op het forum
http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=r ... mpt=333724
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Maar echte duidelijkheid hebben we hier nog niet

Is het nu een T-kruispunt of een Y-kruispunt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Volgens mij is het een T-kruispunt. Je moet de T dan wel 90° in de richting van de wijzers van een klok draaien om dezelfde positie te bekomen als op de foto, dus zo: --|.

Maar de doorlopende weg die B volgt, maakt ter hoogte van het kruispunt wel een bocht. Dat zie je rechts op de foto aan de rand van de rijbaan, en je ziet ook dat de linker kant van de rijbaan vooraan op de foto niet in het verlengde ligt van de gevel van het grote huis. Het is dus geen gewone T, maar zoiets: --(.

Misschien zullen we eens moeten doen zoals het parket: ter plaatse afstappen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Volgens mij is het een T-kruispunt
Als dit dus een T-kruispunt is ,had ik het toen bij het rechte eind door te schrijven dat er voorrang van rechts geld en het dus niet uitmaakt wie er in welke richting dan ook rijdt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Maar A moet, alvorens linksaf te slaan, wel voorrang verlenen aan zijn tegenligger B:
Quote: AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten
...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef: Maar A moet, alvorens linksaf te slaan, wel voorrang verlenen aan zijn tegenligger B:
Quote: AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten
...
Daar gaan we weer

Als er echt sprake is van voorrang van rechts, speelt richting toch geen rol

Dan moet B aan C voorrang verlenen omdat die van rechts komt en C moet aan A voorrang verlenen omdat die ook van rechts komt en A hoeft niemand voorrang te verlenen omdat ten opzichte van A niemand van rechts komt.

Als je op gewoon kruispunt de voorrang van rechts toepast is het toch ook zo dat als B , C van rechts ziet komen en C ziet A van rechts komen terwijl er ten opzichte van A niemand van rechts komt A diegene is die de voorrang heeft ook als staat B tegenover hem en rijdt rechtdoor terwijl A links afslaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny, er bestaan meer voorrangsregels dan de voorrang van rechts.

In dit voorbeeld moet A, als bestuurder die links afslaat, voorrang van doorgang verlenen aan zijn tegelligger B op de rijbaan die hij gaat verlaten (zie AR 19.3.3°).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dag Jozef,
Quote: In dit voorbeeld
Ik neem aan dat je hiermee bedoeld de foto op de site.

Nu is mijn vraag als je dan op een gewoon kruispunt (een + kruispunt dus) bent en A slaat links af terwijl B rechtdoor rijdt wie heeft er dan volgens jou voorrang

Als je dan zegt dat A hier ook aan zijn rechtdoor rijdende tegenligger voorrang moet verlenen mogen ze van mij part de voorrang van rechts afschaffen. (was ik zowiezo al voorstander van want op die paar borden die ze meer moeten plaatsen komt het nu ook niet meer aan en het zou dus veiliger en vooral duidelijker worden)

Als je hier zegt dat nu A voorrang heeft zou ik graag het verschil tussen de 2 gevallen weten.
Want bij het ene kruispunt ga je dan kijken naar welke richting er wordt gereden en bij het andere pas je dan de voorrang aan rechts letterlijk toe.

In beide gevallen gaat A de rijbaan verlaten dus daar kan het niet aan liggen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hoi Benny,

In het voorbeeld met de foto moet A inderdaad aan niemand voorrang van rechts verlenen, maar moet hij wel voorrang verlenen aan B ingevolge AR 19.3.

Dat laatste geldt evenzeer aan een "gewoon" kruispunt waar vier wegen samenkomen: de bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.

Ik snap niet goed hoe jij het anders zou doen. Als jij linksaf wil draaien, moeten de tegenliggers toch niet vertragen en zo nodig stoppen om jou dat linksaf slaan mogelijk te maken jij bent het toch die moet wachten tot je kunt linksaf slaan zonder de tegenliggers te hinderen.

Ik denk dat we er goed aan doen op onze volgende samenkomst wat speelgoedautootjes mee te brengen om één en ander te verduidelijken ...
Peter
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:00

Bericht door Peter »

Misschien zullen we eens moeten doen zoals het parket: ter plaatse afstappen. [/quote]

Ik denk het ook dat dit het beste is en dan ook ene pot witte verf meepakken, want ik heb er me al scheel op gestaart en ben van mening
dat er een geschilderde (of wat er van overblijft) markering op het kruispunt staat

En indien dit zo is veranderd het de hele zaak of niet

Alé indien dit zo is dan moet A achter de markering inslaan daar ben ik toch al zeker van dan
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Dat laatste geldt evenzeer aan een "gewoon" kruispunt waar vier wegen samenkomen: de bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.

Ik snap niet goed hoe jij het anders zou doen. Als jij linksaf wil draaien, moeten de tegenliggers toch niet vertragen en zo nodig stoppen om jou dat linksaf slaan mogelijk te maken jij bent het toch die moet wachten tot je kunt linksaf slaan zonder de tegenliggers te hinderen.
Beste Jozef, hier ben ik het zeker niet mee eens bij de voorrang aan rechts is diegene die van rechts komt diegene die voorrang heeft zelfs al rijdt diegene die niet van rechts komt rechtdoor en slaat de andere af.

Als er nu 2 voertuigen tegenover mekaar staan en op de 2 andere richtingen staan er geen voertuigen dan moet je wel rekening houden met wie er rechtdoor rijdt en wie er afslaat maar als er uit 3 richtingen iemand aan komt is diegene die geen voertuig aan zijn rechterkant heeft diegene die voorang heeft ongeacht welke richting er dan ook gereden wordt.

De 15e komen we alle 5 bij elkaar en ik hoop dat we dan eindelijk met de juiste oplossing voor de dag komen want dit vindt ik te gek om los te lopen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: want ik heb er me al scheel op gestaart en ben van mening
dat er een geschilderde (of wat er van overblijft) markering op het kruispunt staat
Dag grote broer

Ik heb deze foto vergroot naar 400% en kan er geen wegmarkering op vinden dus ofwel heb jij zeer sterke glazen ofwel zie ik heel slecht
Quote: En indien dit zo is veranderd het de hele zaak of niet

Alé indien dit zo is dan moet A achter de markering inslaan daar ben ik toch al zeker van dan
Als er een wegmarkering zou staan zou A er inderdaad achterdoor moeten, ook zonder wegmarkering moet hij de bocht naar links groot genoeg maken.

Maar in verband met de voorrang heeft het er niets mee te maken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny,

Ik heb al van bij het begin het gevoel gehad dat er ons iets moet ontgaan, waardoor we de situatie verschillend zien.

Laten we er eens een tekeningske bij maken:

Afbeelding

A wil rechtdoor rijden, B wil linksaf slaan.

Wie moet er volgens jou voorrang verlenen aan wie?
Plaats reactie