Er is zelfs geen fietspad dat ophoudt. Het is een fietssuggestiestrook, dat niet in de wegcode gedefinieerd wordt, m.a.w. = gewoon rijbaan.
Dan legt men plots een oversteekplaats voor 2 wielige (brom-)fietsers met een verkeerd bord voor voetgangers waarbij fietsers vaak denken dat ze er voorrang op genieten, hetgeen niet juist is, behalve is als ze (per misrekening) het oversteken al begonnen zijn, moeten andere bestuurders de (brom-)fietsers veilig de rijbaan laten beëindigen en nooit in gevaar brengen.
wegcode.be schreef:Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
wegcode.be schreef:76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
Dit is enkel een wegmarkering die (brom-)fietsers
moeten volgen als ze de rijbaan willen oversteken. Dit zegt
niet dat fietsers er
voorrang zouden op hebben.
En dan nog iets over de plaatsingsvoorwaarden:
wegcode.be > plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens schreef:18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.
Deze tussenruimte kan evenwel teruggebracht worden tot ten minste 0,80 m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is.
Deze onderbroken strepen worden gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken
buiten het kruispunt of de rotonde.
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.
B1
B5
Dit zijn verwarrende toestanden en om problemen vragen...
Waar is dit? Sasstraat, Hasselt, Vlaanderen!
Een staaltje van gevaarlijk 'wan'wegbeheer.
Doe toch al die rommel weg en houd het simpel en duidelijk (bord: fietsers hier oversteken) zodat de (brom-)fietser gewoon links mag voorsorteren, tegenliggers voorrang geeft, links afslaat en dan kan kiezen voor het fietspad aan de overkant.
Of dwars kan oversteken, na iedereen voorrang te hebben gegeven.
Of, maak er een links afbuigende voorrangstracé van als men per se wil dat fietsers voorrang moeten krijgen.
Of maak een doorlopend fietspad over het kruispunt.