Leerstof

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Edu

Leerstof

Bericht door Edu »

Mag je als je alle oefenvragen hebt doorgenomen (ook al waren er wat foutjes) beginnen aan de proefexamens?
Is dat dan voldoende? Of moet je nog extra oefenen op de voorrang?
En hoeveel proefexamens moet je maken om met een gerust gevoel richting het examen te vertrekken?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Leerstof

Bericht door Wouter »

Vooral eerst de theorie goed doornemen. Telkens na een hoofdstuk de oefenvragen. Pas als je ze goed kan en begrijpt, doorgaan naar een volgend hoofdstuk.

Op het einde als je alles doorhebt, maak je proefexamens tot je keer op keer zonder veel moeite een mooi resultaat haalt. En vooral alles begrijpt, ook je fouten!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

Zijn 20 proefexamens met 50 vragen waarop je gemiddeld bv 47/50 haalt voldoende om zonder stress naar het examen te trekken?
GRO
Administrator
Berichten: 12772
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Leerstof

Bericht door GRO »

Je bedoelt de examens reeks per reeks.
Uiteraard is dat niet voldoende. Die vragen slaan gewoon op de basisleerstof.

Wij garanderen dat je met gerust hart naar het examen kan als je:
1. op onze theoriepagina het filmpje van een les bekijkt.
2. de samenvatting van die les naleest;
3. alle oefenvragen bij die les maakt.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... ichtYT.htm

En als je nog tijd over hebt, enkele proefexamens maakt.
Het aantal proefexamens heeft geen belang.
BELANGRIJK: ALLE OEFENVRAGEN bij de theoriehoofdstukken.
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

En als je er nu door bent. Dan is de theorie 3 jaar geldig, maar binnen die 3 jaar mag je nog veranderen naar zonder begeleider (18 maand)
Bv na 2,5 jaar schakel je over naar 18 maand. Dan is het in feite langer geldig geweest dan 3 jaar?

En nog één vraagje: je moet niet direct een voorlopig rijbewijs halen. Met het theoriebewijs mag je al rijlessen volgen? En bv ook na 3 maand na het behalen van de theorie praktijkexamen doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Leerstof

Bericht door Benny Stinkens »

Edu schreef:En als je er nu door bent. Dan is de theorie 3 jaar geldig, maar binnen die 3 jaar mag je nog veranderen naar zonder begeleider (18 maand)
Bv na 2,5 jaar schakel je over naar 18 maand. Dan is het in feite langer geldig geweest dan 3 jaar?
Neen: je theorie blijft maar 3 jaar geldig.
Het resultaat is dan dat je 2de voorlopig rijbewijs nog geldig is, maar je mag geen praktijkexamen afleggen omdat je theorie niet meer geldig is. :idea:
Edu schreef:En nog één vraagje: je moet niet direct een voorlopig rijbewijs halen. Met het theoriebewijs mag je al rijlessen volgen? En bv ook na 3 maand na het behalen van de theorie praktijkexamen doen?
Neen: De voorwaarde is dat je minstens 3 maanden in het bezit bent van een voorlopig rijbewijs en niet dat je minstens 3 maanden geslaagd bent voor je theorie :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

Maar je mag wel rijlessen volgen?

En voor de mensen die eventueel al een voorlopig rijbewijs hadden? Naar het schijnt heb ik vernomen dat je pas na 3 jaar na het verstrijken van de van het voorlopig rijbewijs je er opnieuw één mag ophalen (bv opgehaald in feb 2012, je mag pas in feb 2015 een nieuw gaan ophalen dus als de 3 jaar verstreken zijn)

OF tussen het verstrijken van het 1ste voorlopig rijbewijs en het ophalen van het 2de moet 3 jaar zitten. bv verstreken in okt 13, dan mag je pas in okt 16 een nieuw ophalen?
Inazuma
Berichten: 11369
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Leerstof

Bericht door Inazuma »

Edu schreef:Maar je mag wel rijlessen volgen?
Je mag altijd rijlessen volgen ...
En voor de mensen die eventueel al een voorlopig rijbewijs hadden? Naar het schijnt heb ik vernomen dat je pas na 3 jaar na het verstrijken van de van het voorlopig rijbewijs je er opnieuw één mag ophalen
Klopt
OF tussen het verstrijken van het 1ste voorlopig rijbewijs en het ophalen van het 2de moet 3 jaar zitten. bv verstreken in okt 13, dan mag je pas in okt 16 een nieuw ophalen?
Zo is dat : het voorlopig rijbewijs moet 3 jaar vervallen zijn om opnieuw een voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie te kunnen krijgen.

(Rijbewijs B was daarop een uitzondering, maar is nu gelijkgezet.)
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

Wel een belachelijke regel eigenlijk? Ik ving dit toevallig op. Ik denk dat veel mensen het niet eens weten. Vandaar dat ik het hier even geplaatst heb. Ik denk dat ze het nog terug zullen aanpassen.
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

Ik heb er even op gegoogled. Blijkbaar vinden velen de maatregel absurd en zou het weleens kunnen wijzigen. Een alternatief zou zijn dat het wel mag als je minimum 6 uur onder begeleiding hebt geoefend?
Edu

Re: Leerstof

Bericht door Edu »

Ik bedoelde daarnet dus: als je minimum 6u rijschool doet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Leerstof

Bericht door Benny Stinkens »

Vanaf het moment dat er iets wijzigt zal je het hier op het forum en de site kunnen vinden. :idea:
Voor de rest hebben we je vraag beantwoord en gaan er dus niet meer verder op in.
Dit forum dient om vragen te beantwoorden, niet om te discussiëren. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Leerstof

Bericht door Coolvision »

Als je geslaagd bent voor je theorie krijg je normaal gezien een uitvouwbaar inlichtingenblad voor je praktijk : Een groenachtig geprinte samenvatting van "GOCA", (doc 33) ook met uitleg ivm manoeuvres enz,.. Daar staat ook duidelijk op vermeld dat je, bij een vervallen rijbewijs 3 jaar dient te wachten, of rijschool dient te volgen van minstens 6u. http://www.goca.be/nl/p/praktijkexamen-B
Plaats reactie